دسته‌بندی نشده

علت ریست شدن پمپ آب + راه حل

ست کنترل پمپ آب دستگاهی است که آن را روی پمپ آب نصب می‌کنند. این دستگاه وظیفه کنترل عملکرد، زمان شروع کار و فشار آب را برعهده دارد. روی پنل ست کنترل علاوه بر چراغ‌های سبز، زرد و قرمز، دکمه ریست پمپ آب نیز تعبیه شده است. زمانی که ست کنترل به هر دلیلی خطا بدهد، می‌توان با انتخاب این دکمه، سیستم را یک بار خاموش و روشن کرد تا به عملکرد عادی برگردد. اما گاهی اوقات ممکن است که پمپ آب به صورت مکرر ریست یا خاموش و روشن شود. در این شرایط باید با شناخت علت ریست شدن پمپ آب از بهترین راهکار استفاده کرد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، در ادامه همراه ما باشید.

علت ریست شدن پمپ آب و راه حل آن

خاموش و روشن شدن پمپ آب در حالت استاندارد توسط ست کنترل مدیریت می‌شود و یک زمان‌بندی خاص دارد. اما ممکن است که به دلایل زیر با مشکل ریست شدن مکرر پمپ آب روبه‌رو شوید:

۱. مشکل در برق‌رسانی

وجود نوسانات برق اولین علت ریست شدن پمپ اب است. انرژی برق در ساعات مختلف از شبانه روز کم و زیاد می‌شود و می‌تواند روی سلامت تجهیزات برقی تأثیر منفی بگذارد و حتی باعث سوختن آن‌ها شود.

راه حل: قبل از استفاده از پمپ آب، دستگاه را به یک محافظ جریان برق متصل کنید.

۲. خرابی ست کنترل، کلید اتومات و پرشر سوئیچ

موارد زیادی علت ریست شدن پمپ آب و خرابی سنسور قطع و وصل پمپ آب هستند. اختلال در برق‌رسانی، گرمای بیش از حد موتور، خطا در سنسورها، اشکالات مکانیکی و تنظیمات اشتباه از جمله این دلایل به شمار می‌روند. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دلایل خرابی ست کنترل هستید، می‌توانید مقاله علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ اب را مطالعه فرمایید. پرشر سوئیچ و کلید اتومات هردو به عنوان سنسور فشار در پمپ کاربرد دارند. با این تفاوت که پرشر سوئیچ بر اساس فشار آب و کلید اتومات بر اساس شدت جریان عمل خواهد کرد.

راه حل: باید تنظیمات ست کنترل و پرشر سوئیچ مورد بررسی قرار گیرد. اگر قطعه‌ای خراب است، باید توسط فرد متخصص در این زمینه تعمیر یا تعویض شود.

۳. توان کم موتور؛ علت ریست شدن پمپ آب

پمپ آب باید متناسب با تعداد طبقات، طول لوله‌کشی و تعداد شیرهای موجود در ساختمان خریداری شود. همچنین، توان موتور پمپ باید متناسب با آپارتمان باشد. اگر فشار آب افت پیدا کند، موتور پمپ سعی می‌کند این مشکل را برطرف کند و به همین علت به طور مکرر قطع و وصل می‌شود.

راه حل: در زمان خرید پمپ آب به تعداد طبقات ساختمان دقت داشته باشید. در طبقات بالا همواره شاهد افت فشار آب هستیم؛ ازاین‌رو باید پمپی را انتخاب کنیم که بتواند فشار آب مورد نیاز طبقات بالا را نیز تأمین کند و به طور مکرر خاموش و روشن نشود.

۵. عدم وجود شیر یک طرفه در مسیر برگشت آب یا خرابیِ آن

عدم وجود شیر آب یک طرفه در مسیر برگشت آب نیز می‌تواند علت ریست شدن پمپ آب باشد. گاهی اوقات ممکن است که این شیر نصب شده باشد، اما عملکرد درستی از خود نشان ندهد. وظیفه شیر یک طرفه جلوگیری از برگشت آبی به مخزن است که تحت فشار پمپاژ و وارد لوله‌ها می‌شود. زمانی که این آب به مخزن و لوله‌ها برمی‌گردد، پمپ آب به طور مکرر روشن و خاموش می‌شود.

راه حل: یک شیر یک طرفه باکیفیت را در مسیر برگشت آب نصب کنید. اگر شیر از قبل نصب شده است اما عملکرد مناسبی ندارد، آن را تعویض کنید.

۶. وجود هوا در لوله‌ها یا مخزن

وجود هوا در مخزن یا لوله‌ها نیز علت خاموش شدن پمپ آب است. تمامی پمپ‌های آب موجود در بازار مجهز به مخزن هستند. اگر این مخزن در اثر مصرف بالای آب خالی شود، هوا وارد آن خواهد شد. پروانه‌ای که در پمپ آب تعبیه شده است، هوا را وارد لوله‌ها می‌کند. در چنین شرایطی نهتنها پمپ آب مدام روشن و خاموش می‌شود، بلکه سیم‌پیچی‌ها نیز می‌سوزند و پمپ صدای زیادی تولید می‌کند.

راه حل: مخزن و لوله‌ها باید هواگیری و پاکسازی شوند تا آب بتواند به خوبی جریان پیدا کند.

۷. نشتی در سیستم؛ علت ریست شدن پمپ آب

وجود کوچک‌ترین نشتی در سیستم می‌تواند باعث افت فشار آب و قطع و وصل شدن پمپ شود. زمانی که در پمپاژ آب مشکلی ایجاد شود، چراغ قرمز رنگ ست کنترل وجود این مشکل را گزارش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره دلایل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب می‌توانید مقاله «علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ اب» را مطالعه فرمایید.

راه حل: نشتی را پیدا کنید و تعمیرات لازم را انجام دهید.

۸. مصرف بیش از اندازه از پمپ

مصرف بیش از حد از این دستگاه نیز می‌تواند علت ریست شدن پمپ آب و خاموش و روشن شدن‌های پی‌درپی باشد. استفاده بیش از توان پمپ می‌تواند باعث سوختن قطعات، سیم‌پیچی‌های موجود در دستگاه و حتی ورود هوا به لوله‌ها شود.

راه حل: به توان پمپ آب دقت داشته باشید و متناسب با آن از پمپ استفاده کنید. حتی بهتر است یک منبع تحت فشار یا منبع پمپ آب را تهیه کنید.

۹. انتخاب پمپ نامناسب

انتخاب پمپ آبی که متناسب با ساختمان نباشد نیز علت ریست شدن پمپ آب است. چراکه پمپ آب نامناسب از برندهای متفرقه نمی‌تواند کارایی لازم را ارائه دهد و کاربر مجبور است در بازه‌های زمانی کوتاه تعمیر پمپ تصفیه آب خانگی را انجام دهد.

راه حل: هیچ‌گاه بهسراغ پمپ‌های آب از برندهای بی‌کیفیت نروید. پمپ آب اِبارا، پنتاکس و غیره از جمله برترین گزینه‌ها برای پمپ آب خانگی هستند و خرید از این برندهای ایتالیایی، پیشنهاد می‌شود.

۱۰. گرفتگی فیلتر با ذرات جامد

فیلتر وظیفه دارد از ورود ذرات جامد به درون مخزن جلوگیری کند. زمانی که مسیر جریان آب و فیلتر با ذرات جامد گرفته باشد، عملکرد پمپ دچار اختلال می‌شود و دستور قطع و وصل شدن پمپ برای به جریان انداختن آب به طور مداوم از سمت ست کنترل به پمپ ارسال می‌شود.

راه حل: مسیر جریان آب را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز فیلتر پمپ را تعویض کنید.

سخن پایانی

دو دستگاه ست کنترل و پمپ آب در اثر ارتباط با یکدیگر، آب واحد‌های ساختمان را با فشار مناسب تأمین می‌کنند. ست کنترل وظیفه کنترل پمپ آب را بر عهده دارد. زمانی که پمپ آب به طور مداوم خاموش و روشن شود، به این معناست که ست کنترل در حال ریست شدن است. با شناخت علت ریست شدن پمپ آب می‌توانیم از بهترین راهکار برای حل این مشکل استفاده کنیم و مجدداً به آب با فشار مناسب دسترسی داشته باشیم. اگر سوال یا ابهامی برای خرید بوستر پمپ یا دیگر انواع پمپ‌ها دارید، کارشناسان نمایندگی اِبارا آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان هستند. با ما تماس بگیرید. .

.

.

سوالات متداول

  • چه زمانی دکمه ریست پمپ آب را فشار دهم؟

    زمانی که می‌خواهید تنظیمات و پارامترهای کنترل پمپ آب به حالت اولیه برگردد و سیستم مجدداً راه‌اندازی شود، این دکمه را فشار دهید.

  • دکمه ریست پمپ آب کجاست؟‌

    این دکمه روی ست کنترل پمپ آب تعبیه شده است.

  • برای رفع علت ریست شدن پمپ آب و قطع و وصل شدن پمپ چه کار کنیم؟‌

    بررسی وضعیت تنظیمات کنترل پمپ، بررسی سیستم الکتریکی، بررسی فشار آب و مشاوره با یک تکنسین.

  • برای افزایش فشار آب در پمپ چه کار کنیم؟‌

    بررسی تنظیمات پمپ، بررسی فیلترها و لوله‌ها و استفاده از پمپ فشار قوی می‌تواند به بهبود فشار آب کمک کند.