دسته‌بندی نشده

علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب + راه حل

ست کنترل یا اتوماتیک پمپ آب نوعی دستگاه است که می‌تواند پارامترهای مختلفی مثل فشار آب، زمانِ روشن و خاموش شدن، فشار آب و عملکردهای مرتبط را در پمپ آب تنظیم و کنترل کند. بنابراین، ست کنترل باعث می‌شود عملکرد پمپ بهینه شود و از صدمات و خرابی‌های ناشی از کارکرد نامناسب در سیستم جلوگیری می‌کند. در واقع، ست کنترل نقش مهمی در افزایش عمر مفید پمپ دارد. ممکن است که اتوماتیک پمپ آب به دلایلی به طور ناگهانی خاموش شود. اگر برای شما هم سوال است که علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب چیست، با ما در ادامه این راهنما همراه باشید.

11 علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب

دلایل مختلفی می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی ست کنترل پمپ آب شود. در ادامه با علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب آشنا خواهیم شد:

  1. اختلال در برق‌رسانی: اگر منبع تغذیه ناپایدار باشد یا این که سطح ولتاژ، نوسان پیدا کند و کاهش یابد، احتمال این که ست کنترل به طور ناگهانی خاموش شود، وجود خواهد داشت. نوسان برق باعث فعال شدن سیستم حفاظتی پمپ می‌شود و برای این که پمپ آسیب نبیند، به‌طور خودکار پمپ را خاموش می‌کند.
  2. گرمای بیش از حد موتور: اگر حرارت پمپ بیش از اندازه بالا برود، سیستم حفاظتی دمایی فعال می‌شود و پمپ را خاموش می‌کند تا قطعات آسیب نبینند. از‌این‌رو، گرمای زیاد می‌تواند علت خاموش شدن پمپ آب نیز باشد.
  3. خطا در سنسورها: اگر سنسورهای فشار، جریان یا سایر حسگرها خراب شوند یا اطلاعات غلط را بفرستند، احتمال این‌که ست کنترل برای احتیاط پمپ را خاموش کند وجود خواهد داشت.
  4. اشکالات مکانیکی: وجود اشکالات مکانیکی نیز می‌تواند علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب باشد. منظور از اشکالات مکانیکی مواردی مثل نشتی، گرفتگی و یا خرابی موتور پمپ هستند که باعث می‌شوند سیستم به صورت خودکار خاموش شود.
  5. تنظیمات اشتباه: اگر تنظیم ست کنترل به‌درستی انجام نشده باشد، احتمال این که در شرایط خاص به صورت خودکار خاموش شود وجود خواهد داشت.
  6. سوراخ بودن تیوب یا منبع: اگر تیوب یا منبع دیافراگمی سوراخ شوند، نمی‌توانند حجم معینی از آب را نگه دارند و این باعث می‌شود که پمپ برای تامین آب و تقویت فشار، مکرراً خاموش و روشن شود.
  7. خرابی ست کنترل: اگر کلید اتوماتیک یا ست کنترل خراب باشد، می‌تواند باعث خاموش شدن پمپ آب شود.
  8. هوا گرفتن پمپ و لوله‌ها: اگر پمپ یا لوله‌ها هوا بگیرند، ممکن است باعث خاموش شدن پمپ شوند1.
  9. نشتی لوله‌ها: نشتی در لوله‌ها می‌تواند باعث خاموش شدن پمپ شود، زیرا پمپ برای جبران نشتی و حفظ فشار آب، مجبور به کار مداوم می‌شود.
  10. انتخاب پمپ آب خانگی نامناسب: اگر ظرفیت پمپ با تعداد طبقات ساختمان مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث خاموش شدن مکرر پمپ شود.
  11. خرابی شیر یک‌طرفه: اگر شیر یک‌طرفه خراب باشد، می‌تواند علت خاموش شدن ست کنترل شود.

برای رفع این مشکلات، توصیه می‌شود که از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا عیب‌یابی دقیقی انجام دهد و مشکل را برطرف کند. همچنین، خرید پمپ آب از فروشگاه‌های معتبر و نصب آن توسط فردی باتجربه و ماهر می‌تواند از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کند.

راه حل خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب

پس از شناخت علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب، برای جلوگیری از این اتفاق و حفظ عملکرد دستگاه می‌توانید روش‌های مختلف زیر را امتحان کنید:

۱. بررسی و نگهداری منظم

به صورت دوره‌ای و منظم پمپ و ست کنترل را مورد بررسی قرار دهید و از این سیستم به خوبی نگهداری کنید. تمیز کردن به موقع فیلترها، بررسی سیم‌کشی‌ها و مطمئن شدن از سالم بودن تمامی اتصالات از جمله کارهایی هستند که می‌توانید انجام دهید.

۲. تنظیم درست ست کنترل

تنظیمات ست کنترل باید با نیازهای سیستم شما مطابقت داشته باشد. توصیه می‌شود به تنظیم سطح فشار مورد نظر و تایمرها دقت داشته باشید.

۳. استفاده از تجهیزات حفاظتی

استفاده از تجهیزات حفاظتی مثل محافظ ولتاژ می‌تواند از ست کنترل و پمپ در برابر نوسانات ناگهانی ولتاژ محافظت کند.

۴. کنترل دمای محیط

با بررسی علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب متوجه شدیم که گرمای بیش از اندازه می‌تواند موجب خاموش شدن ناگهانی ست کنترل شود. بنابراین، برای جلوگیری از خاموش شدن سنسور قطع و وصل پمپ آب باید محیط اطراف پمپ و ست کنترل تهویه خوبی داشته باشد تا از افزایش دمای محیط جلوگیری شود.

۵. بررسی مداوم سنسورها

به صورت منظم سنسورهای جریان، فشار و دما را به منظور اطمینان از دقت و عملکرد صحیح آن‌ها تست کنید.

۶. آموزش کاربران

کسانی که از پمپ استفاده می‌کنند باید علاوه بر آشنایی با علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب، با نحوه کار کنترلر و پمپ نیز آشنایی داشته باشند.

اگر پس از شناسایی علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ و استفاده از راه‌حل‌های فوق همچنان مشکل حل نشد، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. گاهی اوقات ممکن است که برخی از قطعات ست کنترل یا پمپ آب خراب شده باشند و نیاز باشد که آن‌ها را تعویض کنید. 

سخن پایانی

ست کنترل به عنوان یکی از لوازم جانبی ضروری برای پمپ آب Ebara موظف است زمان روشن و خاموش شدن پمپ، میزان فشار و دما را کنترل کند. زمانی که ست کنترل دچار مشکل می‌شود، عملکرد پمپ آب هم دچار اختلال خواهد شد. با شناخت علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب می‌توانید بهترین راه حل را برای برطرف کردن این مشکل به کار ببرید. برای خرید بوستر پمپ، انواع پمپ ابارا و بهترین ست کنترل پمپ آب امرا می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • علت قطع و وصل شدن اتوماتیک پمپ آب به صورت ناگهانی چیست؟

    اختلال در برق‌رسانی، گرمای بیش از اندازه، اشکالات مکانیکی، خطا در عملکرد سنسورها و تنظیمات اشتباه هر کدام می‌توانند علت خاموش شدن اتوماتیک پمپ آب باشند.

  • در صورت خاموش شدن ناگهانی ست کنترل در حین باز کردن شیر آب چه باید کرد؟

    بهتر است اتصالات به برق را قطع کنید و با تکنسین متخصص در این زمینه تماس بگیرید.

  • چگونه از کیفیت بالای ست کنترل مطمئن شوم؟

    اعتبار برند سازنده‌ی ست کنترل ارتباط مستقیم با کیفیت دستگاه دارد. به عنوان مثال، برند Ebara می‌تواند تضمین‌دهنده کیفیت بالای ست کنترل باشد.

  • اگر قبل از خاموش شدن چراغ قرمز رنگ ست کنترل روشن شود به چه معناست؟

    چراغ Failure به رنگ قرمز در صورتی روشن می‌شود که در رسیدن آب به ورودی پمپ مشکلی وجود داشته باشد. پس از روشن شدن این چراغ، پمپ بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود.