دسته‌بندی نشده

علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب + راه حل

چراغ قرمز در هر دستگاهی نشان‌دهنده وجود خطر است! پمپ آب یکی از تجهیزات کاربردی در هر خانه‌ای است که امکان بروز مشکلات مختلف در آن وجود دارد. به‌منظور کنترل و مدیریت پمپ آب، از ستکنترل (اتومات پمپ یا سنسور پمپ) استفاده می‌شود. اگر به بدنه ست کنترل توجه کنید، سه چراغ سبز، زرد و قرمز را می‌بینید که هرکدام یک مفهوم خاصی را می‌رسانند. در این مطلب تمرکز ما روی علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب است؛ پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری درباره چراغ قرمز (failure) پمپ آب کسب کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نحوه کار چراغ ست کنترل به چه صورت است؟

اگر به بدنه ست کنترل پمپ آب توجه کنید، سه چراغ مختلف را می‌بینید که هرکدام بیان‌کننده مفهومی هستند:

نام چراغ

رنگ

Power on

رنگ سبز

Pump on

رنگ زرد

Failure

رنگ قرمز

.

بنا بر جدول فوق می‌توان گفت:

 چراغ سبز: زمانی که پمپ آب به سیستم برق متصل شده و به‌طور صحیح کار کند، روشن خواهد شد.
 چراغ زرد: به معنای اخطار در عملکرد پمپ است.
 چراغ قرمز: به معنای به‌وجود آمدن مشکل در روند پمپاژ آب در پمپ است

چراغ قرمز پمپ اب چیست؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چراغ failure روی بدنه پمپ تعبیه شده است، درحالیکه چراغ خطا روی کلید اتومات دیجیتال یا ست کنترل است. پس اگر می‌خواهید علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب را متوجه شوید، باید روی بدنه ست کنترل به دنبال آن بگردید. علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب، عدم کارکرد درست و مناسب پمپ است که به کمک ست کنترل به کاربر گزارش می‌شود. واژه failure در زبان انگلیسی به معنای «شکست» است، اما در اتوماتیک پمپ آب معنای «خرابی» می‌دهد.

نکته! ممکن است که این چراغ روی بعضی از ست کنترل‌های ایرانی با نام alarm نیز نمایش داده شود، اما از لحاظ کارکرد هیچ تفاوتی با failure ندارد.

۵ علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ اب و راه حل آن

برای برطرف کردن علت قرمز شدن چراغ پمپ اب و ایراد در پمپاژ آب باید با علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ که در ادامه معرفی می‌کنیم، آشنا شوید:

۱. رسوب و مسدود شدن ورودی یا خروجی آب پمپ

آب تصفیهشده نیز دارای املاح است که می‌تواند به مرور زمان باعث رسوب‌گرفتگی لوله‌ها شود؛ ازاینرو لازم است که پمپ آب خانگی را بهصورت دوره‌ای سرویس کنید. بهتر است که سرویس پمپ توسط یک متخصص یا سرویسکار ماهر انجام شود. در برخی مناطق میزان املاح آب بیش‌تر از حد معمول است و به همین علت رسوب در ورودی یا خروجی پمپ زودتر اتفاق میفتد. ناگفته نماند که وجود سنگ‌ریزه نیز می‌تواند باعث رسوب شود. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود سرویس پمپ در مناطقی که املاح آب زیاد است هر ۶ ماه یک بار و در مناطق عادی سالی یک بار انجام شود.

راه حل مسدود شدن ورودی یا خروجی پمپ آب

ابتدا دکمه ریست پمپ آب را فشار دهید؛ این دکمه روی ست کنترل وجود دارد. این روش فقط زمانی مشکل را حل می‌کند که علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب، گرفتگی در مسیر آب ورودی باشد. در چنین شرایطی پمپ مدام قطع و وصل می‌شود و با فشردن دکمه ریست، مشکل برطرف خواهد شد.

۲. استفاده از قطر غیراستاندارد لوله در دهانه ورودی پمپ

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود چراغ پمپ آب قرمز شود، این است که در زمان نصب پمپ از افرادی که تخصص چندانی ندارند یا تازه‌کار هستند کمک گرفته باشید! نصب غیراستاندارد و استفاده از لوله‌های کمقطر موجب کاهش فشار آب ورودی می‌شود. در نتیجه، ست کنترل تشخیص می‌دهد که آب ورودی کم است و پمپ آب را خاموش خواهد کرد.

راه حل قطر غیراستاندارد لوله در دهانه ورودی پمپ

برای رفع این مشکل باید لوله‌کشیِ پمپ آب بازسازی شود. با استفاده از یک لوله با قطر بیش‌تر، مشکل برطرف خواهد شد.

۳. بسته بودن شیر ورودی آب؛ علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب

خشک کار کردن پمپ آب نیز می‌تواند علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب باشد. به این معنا که شاید فراموش کرده باشید شیر اصلی ورودی به پمپ را باز کنید تا آب وارد پمپ شود. پس اگر جریان آبی نباشد، اتوماتیک پمپ اخطار می‌دهد و پمپ آب را خاموش می‌کند.

راه حل بسته بودن شیر ورودی آب

فقط باید شیر اصلی ورودی به پمپ را باز کنید تا جریان آب وارد دستگاه و علت قرمز شدن چراغ پمپ آب برطرف شود. (گاهی اوقات ممکن است آب شهری قطع شده باشد)

۴. بستن بیش از حد پیچ تنظیم فشار ست کنترل

زمانی که پیچ تنظیم فشار ست کنترل بیش از اندازه بسته و فشرده شود، پمپ آب نمی‌تواند کار خود را بهدرستی انجام دهد و مجبور است برای پمپاژ کردن آب فشار بیش‌تری به خود بیاورد.

راه حل عدم تنظیم بودن پیچ کنترل اتومات

بعد از این که متوجه شدیم علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب عدم تنظیم بودن پیچ کنترل اتومات است باید آن را شل کنیم تا مشکل فشار غیرطبیعی آب و روشن شدن چراغ خطا حل شود.

۵. سوختن کیت الکترونیکی اتوماتیک پمپ

اگر ست کنترل کیفیت بالایی نداشته باشد، احتمال سوختن کیت الکترونیکی یا بورد آن بسیار بالا است. پس اگر می‌خواهید یک ست کنترل باکیفیت تهیه کنید که بورد آن خیلی زود نسوزد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ ست کنترل برند معتبری مثل Emra بروید. اگر علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ اب یکی از موارد قبلی نباشد، به احتمال زیاد بورد سوخته است.

راه حل سوختن کیت الکترونیکی اتوماتیک پمپ

زمانی که بورد می‌سوزد، می‌توان آن را به صورت جداگانه تهیه و عوض کرد. ازآنجاییکه نیروی مغناطیس موجود در آهن‌ربا علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب است، توصیه می‌شود تا زمان تعویض پمپ یک آهن‌ربای کوچک در کنار ست کنترل قرار دهید تا مشکل حل شود. (این یک راهکار موقتی است و باید هرچه سریع‌تر بورد را عوض کنید.)

سخن پایانی

روی بدنه ست کنترل پمپ آب سه چراغ مختلف وجود دارد که هرکدام مفهوم خاصی را می‌رسانند. چراغ سبز به معنای اتصال به برق، چراغ زرد به معنای روشن شدن پمپ و چراغ failure پمپ آب به معنای اختلال در پمپاژ آب است. با شناخت علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب می‌توانیم این مشکل را بهراحتی برطرف کنیم. اگر قصد خرید بوستر پمپ و انواع پمپ ابارا و بهترین ست کنترل پمپ آب را دارید، می‌توانید با ما در نمایندگی اِبارا تماس بگیرید.

.

سوالات متداول

  • چرا اتومات پمپ آب کار نمی‌کند؟

    زمانی که در پمپاژ آب اختلالی ایجاد شود، چراغ خطا اتومات پمپ روشن و ست کنترل و پمپ بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود.

  • چراغ قرمز روی پمپ آب در کدام قسمت است؟

    چراغ قرمز روی بدنه «ست کنترل» در کنار دو چراغ سبز و زرد رنگ دیگر وجود دارد و گزارش خرابی را به ما اطلاع می‌دهد.

  • آیا افزایش یا کاهش فشار آب می‌تواند علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب باشد؟

    بله، در چنین شرایطی باید پیچ ست کنترل تنظیم شود تا میزان فشار آب متعادل و متناسب با نیاز باشد.

  • پیچ تنظیم فشار ست کنترل کجاست؟

    در پشت ست کنترل یک پیچ وجود دارد که می‌توانید آن را با پیچ گوشتی بچرخانید.