دسته‌بندی نشده

مهم‌ترین علت روشن نشدن پمپ آب خانگی + راه حل

تصور کنید به آب نیاز دارید و دقیقاً در همان موقع پمپ آب روشن نمی‌شود! چنین اتفاق کلافه‌کننده‌ای تنها با شناخت علت روشن نشدن پمپ آب خانگی قابل حل است. پمپ آب بهدلایل مختلفی دچار مشکل می‌شود و ممکن است در شرایطی که بیشترین نیاز را به آب داریم، روشن نشود. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و از خاموشی‌های مداوم پمپ آب کلافه شده‌اید، از شما دعوت می‌شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

۹ علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و راه حل آن

زمانی که پمپ آب روشن نمی‌شود یا این که پمپ اب روشن میشه ولی کار نمیکنه، اغلب افراد برای حل مشکل به دو روش عمل می‌کنند. دسته اول سعی می‌کنند با ضربه زدن به دستگاه کاری کنند تا روشن شود! دسته دوم افرادی هستند که به دنبال اصلی‌ترین علت روشن نشدن پمپ آب خانگی می‌گردند. اگر جزو دسته دوم هستید، دلایل زیر را مطالعه فرمایید:

۱. گیر کردن پروانه‌ها یا سایر قطعات مکانیکی چرخشی

پمپ آب خانگی مکانیسم گردشی دارد. زمانی که پروانه آن بهدلیل وجود یک جسم خارجی گرفته باشد، پمپ کار نخواهد کرد. علاهبر این، رسوباتی که در آب شهری وجود دارد نیز می‌تواند باعث گرفتن پروانه‌ها در پمپ آب شود. در چنین شرایطی برق در دستگاه جریان دارد، بااینحال پمپ روشن نخواهد شد.

راه حل: برای جلوگیری از احتمال سوختگی پمپ آب، باید هرچه سریع‌تر تعمیر پمپ آب خانگی توسط یک فرد متخصص انجام شود.

۲. هواگرفتگی پمپ آب، علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

در اکثر مواقع هوا گرفتن پمپ باعث عدم پمپاژ آب می‌شود؛ اما درصد کمی احتمال می‌رود که علت روشن نشدن پمپ آب خانگی نیز باشد.

راه حل: به جای ضربه زدن‌ به پمپ، آن را یک بار هواگیری کنید.

۳. خراب شدن تجهیزات اتوماتیک پمپ آب

اتوماتیک پمپ و کلید اتوماتیک وظیفه مدیریت تغییرات فشار آب را برعهده دارند. علت کار نکردن اتومات پمپ آب و کلید اتوماتیک آب متنوع است. تجمع رسوب، کثیف شدن یا زنگ‌زدگی کنتاکت‌ها، سوختن رله کنترلی، قطع بودن برق و یا نشتی آب از محل اتصالات کلید اتوماتیک و عدم تناسب اتوماتیک پمپ با پمپ آب از جمله این دلایل هستند.

راه حل: بعد از تشخیص علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی، این تجهیزات باید مورد بررسی قرار گیرد و از سلامت آن اطمینان حاصل شود. اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض دارد، با یک قطعه باکیفیت تعویض شود. چنانچه برق اتومات پمپ قطع باشد، باید از اتصال برق اطمینان حاصل شود. همچنین، اگر نشتی یا رسوب وجود دارد، باید برطرف شود.

۴. قطع بودن آب و برق

گاهی اوقات ممکن است پریز برقی که به پمپ متصل است، برق نداشته باشد یا اینکه جریان آب ورودی به پمپ قطع شود. علاوهبر این، افزایش حرارت و ذوب شدن قطعات الکتریکی پریز، وجود مشکل در سیمپیچ پمپ و قطع شدن کابل نیز می‌توانند علت روشن نشدن پمپ آب خانگی باشند. قطع بودن برق یکی از چندین علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان نیز است.

راه حل: از اتصال برق و جریان آب به پمپ اطمینان حاصل کنید.

۵. خرابی فشارسنج علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

زمانی که فشارسنج خراب شده باشد یا تنظیم کلید اتوماتیک بهدرستی انجام نشده باشد، پمپ آب ساختمان روشن نمی‌شود. معمولاً رسوباتی که در پمپ موجود است روی عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود که فشارسنج نتواند عدد صحیحی را نمایش بدهد.

راه حل: اگر فشار را روی عددی بالاتر از فشار استارت تنظیم کنید، پمپ روشن خواهد شد.

۶. گرفتگی در مسیر لوله ورودی و خروجی

در پمپ آب یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی وجود دارد که براساس اینچ اندازه‌گیری می‌شود. اگر مسیر جریان آب در لوله‌ها مسدود شده باشد، اتومات پمپ از کار خواهد افتاد و در عملکرد پمپ آب مشکل ایجاد می‌شود. پس، گرفتگی در مسیر لوله ورودی و خروجی نیز می‌تواند علت روشن نشدن پمپ آب خانگی باشد.

راه حل: کیفیت آب مصرفی را بررسی کنید. اگر رسوبات بیش از حدی را مشاهده کردید، لوله‌ها را باز و جرم‌زدایی کنید. بهتر است از یک سیستم فیلتراسیون مخصوص پمپ آب خانگی نیز استفاده کنید.

۷. موتور بی‌کیفیت پمپ آب

توصیه می‌شود به هیچ‌وجه سراغ پمپ‌های آب ارزان قیمت نروید؛ چراکه در ساختار آن‌ها معمولاً از موتور و قطعاتِ بی‌کیفیت استفاده می‌شود. این پمپ‌ها بیشتر از چند ماه یا چند سال کار نمی‌کنند. ازاینرو، مجبور هستید پمپ جدیدی تهیه کنید یا اینکه مدام درگیر تعمیرات خواهید بود.

راه حل: پیشنهاد می‌شود برای خرید پمپ آب با موتور باکیفیت، پمپ آب اِبارا (Ebara) را انتخاب کنید.

۸. داغ شدن بیش از اندازه الکتروموتور

داغ شدن بیش از اندازه پمپ باعث کاهش راندمان کاری می‌شود و یکی از چندین علت روشن نشدن پمپ آب خانگی است. زمانی که پمپ آب مجهز به کلید اتومات و مخزن تحت فشار نباشد، بهطور مدام کار می‌کند و دمای الکتروموتور بالا می‌رود.

راه حل: پمپ آب را مجهز به کلید اتومات یا کنترلر کنید.

۹. پلاتین چسباندن پمپ آب

بهطور معمول پلاتین چسباندنِ پمپ آب بهدلیل کیفیت پایین قطعات آن است. در برخی از پمپ‌های آب، بهویژه محصولات چینی از قطعات بی‌کیفیت استفاده می‌شود و احتمال پلاتین چسباندن در آن‌ها بالا است. علاوهبر این، کم بودن فواصل پلاتین نیز می‌تواند علت روشن نشدن پمپ آب خانگی باشد.

راه حل: پیش از خرید پمپ آب از اعتبار برند و قطعات تشکیل‌دهنده آن اطمینان حاصل کنید. اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض دارد، حتماً آن را با نمونه باکیفیت تعویض کنید.

سخن پایانی

پمپ آب یکی از مهم‌ترین تجهیزات در هر ساختمانی محسوب می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که این دستگاه بهدلایل مختلفی روشن نشود و نتوان در زمان مورد نیاز به آب با فشار بالا دسترسی داشت. با دانستن علت روشن نشدن پمپ آب خانگی دیگر نیازی نیست در چنین شرایطی به پمپ ضربه بزنید تا دوباره شروع به کار کند! دلایل روشن نشدن پمپ می‌تواند به ما کمک کند تا بهترین روش برای تعمیر این دستگاه را پیدا کنیم. اگر سوالی درباره خرید بوستر پمپ، انواع پمپ ابارا و محصولات جانبیِ آن را دارید، همین حالا با ما تماس بگیرد. شرکت ما پایاگسترش خورشید تابان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات ایتالیایی ابارا در ایران است.

.

.

سوالات متداول

  • علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا چیست؟

    علت روشن نشدن پمپ آب خانگی می‌تواند: فشار آب ناکافی، مشکل در سیستم تقویت فشار، مسدود بودن خطوط آب، خرابی پمپ و قطعی برق باشد.

  • علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ اب چیست؟

    قطع بودن آب، کوچک بودن قطر لوله آب ورودی به پمپ نسبت به دهانه ورودی پمپ، بستن بیش از حد پیچ تنظیم فشار، انسداد در ورودی آب و سوختن کیت الکترونیکی ست کنترل.

  • از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته است؟

    کاهش جریان آب، صدای بیش از اندازه پمپ، داغ شدن پمپ آب، خاموش و روشن شدن‌های مکرر و کاهش سرعت پس از شروع به کار از جمله نشانه‌های سوختن پمپ آب هستند.

  • برای جلوگیری از خاموش شدن پمپ آب ساختمان چه کار کنیم؟

    سرویس پمپ آب خانگی به صورت منظم و دوره‌ای می‌تواند از بروز مشکلات مختلف در پمپ آب و خاموشی آن جلوگیری کند.