دسته‌بندی نشده

پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه | بررسی دلایل و راه حل

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که پمپ آب با وجود برق‌دار بودن، کار نکند. در چنین شرایطی می‌دانیم پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه؛ اما راه‌حل چیست؟ زمانی که پمپ آب به جریان برق متصل است اما نمی‌تواند آب را پمپاژ کند، باید علت این اتفاق را جویا شد. اگر برای شما هم سوال است که چرا پمپ صدا میده ولی نمی چرخد، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا دلایل عدم کارکرد پمپ آب را با هم بررسی کنیم.

چرا پمپ آب روشن نمی شود: ۸ علت + راه حل

بسیاری از ساکنین واحدهای ساختمان‌ها با مشکل عدم کارکرد پمپ آب روبه‌رو هستند و می‌پرسند چرا پمپ اب روشن نمیشه؟ دلایل مختلفی وجود دارد که باعث این اتفاق می‌شود. آشنایی با این دلایل می‌تواند به ما در تعمیر پمپ آب خانگی کمک کند. در ادامه با این دلایل آشنا خواهیم شد:

۱. قطعات بی‌کیفیت

بسیاری از پمپ‌های آب موجود در بازار از نوع چینی هستند که در ساختارشان از قطعاتی با کیفیت پایین استفاده شده است. زمانی که کیفیت قطعات سازنده پمپ پایین باشد، احتمال این که پمپ پس از مدتی نتواند به درستی کار کند وجود خواهد داشت.

راه حل: بهترین راه حل برای مشکل پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه، خرید پمپ آب معتبر و باکیفیت از یک برند خوش‌نام است. ما به شما پمپ آب ایتالیایی؛ اِبارا (Ebara) را پیشنهاد می‌کنیم.

۲. تنظیم نبودن یا خرابی ست کنترل

گاهی اوقات علت اتومات نکردن اتومات پمپ آب خرابی ست کنترل است. یکی از علائم خرابی ست کنترل، قطع و وصل شدن‌های مداوم و یا عدم کارکرد پمپ آب است. این کنترلر وظیفه کنترل فشار آب و روشن بودن پمپ را بر عهده دارد.

 راه حل: به منظور تنظیم اتومات پمپ باید دکمه ریست پمپ آب را فشار دهید. در صورتی که همچنان پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه، باید ست کنترل تعمیر یا تعویض شود.

۳. هواگیری پمپ آب خانگی

از دیگر دلایلی که پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه ورود هوا به شبکه آب است. هوای محبوس شده در لوله‌کشی یکی از دلایلی است که پمپ آب کار میکند ولی آب نمی کشد. وجود تله هوا در لوله‌کشی در حجم‌های کم چندان قابل توجه نیست. اما زمانی که حجم بیش‌تر شود، هوا باعث مسدود شدن جریان آب می‌شود و پمپ نمی‌تواند آب را مکش کند.

 راه حل: باید هوای پمپ، لوله‌ها و شیرها تخلیه شود.

۴. گرفتگی مجرای عبوری سیال

گاهی اوقات دلیل اینکه پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه، ورود آب کثیف و رسوب‌دار به پمپ و گرفتگی مجرای عبوری باشد. آب مصرفی در تمامی شهرها دارای درصد رسوب مشخصی است. اگر مقدار رسوب در آب بسیار زیاد باشد و شن و ماسه‌های آب از طریق تانکر ذخیره به پمپ آب راه پیدا کند، باعث خرابی پمپ می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان در خروجی تانکر ذخیره از فیلتر استفاده کرد. با این حال ممکن است که فیلترها مثل صافی‌ها در پمپ آب مسدود شوند.

 راه حل: فیلترها بعد از پمپ‌های تقویت‌کننده نصب و به طور منظم تمیز شوند. با بررسی گیج‌های فشار در هر طرف فیلتر و مشاهده دیفرانسیل بالا متوجه خواهید شد که فیلترها نیاز به تمیز شدن دارند.

۵. ایرادات مکانیکی

پمپ آب مهم‌ترین بخش در این دستگاه است؛ زیرا ابعاد، شکل و سرعت آن می‌تواند ظرفیت پمپ را مشخص کند. زمانی که پروانه پمپ گیر کرده باشد، پمپ روشن می‌شود اما نمی‌تواند به درستی کار کند.

 راه حل: با تعمیر پمپ آب خانگی می‌توان مشکل پروانه و سایر ایرادات مکانیکی پمپ آب را حل کرد.

۶. فشار آب ناکافی و ایراد در سیستم لوله‌کشی

زمانی که پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه، احتمال این که لوله‌ها در تأسیسات قدیمی‌تر گرفته باشند وجود دارد. تجمع زنگ‌زدگی و رسوب به مرور زمان باعث کاهش قطر داخلی لوله‌ها و انسداد مسیر جریان آب می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان لوله‌کشی را تمیز و بازیابی کرد. اگر میزان گرفتگی لوله شدید باشد، باید آن را تعویض کنید. علاوه بر این، عملکرد غیر استاندارد شیرها نیز می‌تواند باعث عدم مکش پمپ شود.

 راه حل: بهترین راه برای شناسایی و عیب‌یابی سیستم لوله‌کشی و سرویس پمپ آب خانگی، بازرسی حرفه‌ای ساختمان توسط یک فرد متخصص است.

۷. فشار کم منبع آب

کافی نبودن فشار آب شهری می‌تواند علت روشن نشدن پمپ در طبقات بالا باشد. به ویژه اگر ساختمان بیش از حد مرتفع باشد احتمال این که منبع آب شهری نتواند بدون تقویت به طبقات بالا برسد بسیار زیاد است.

 راه حل: برای رفع مشکل پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه می‌توانید از سه نوع سیستم تقویت فشار مورد تأیید ساختمان‌سازی استفاده کنید: ۱. نصب مخزن آب در ارتفاع ۲. پمپ تقویت‌کننده فشار آب ۳. تقویت‌کننده فشار هیدروپنوماتیک.

۸. بسته شدن دریچه‌های قطع‌کننده (شیریکطرفه)

گاهی اوقات ممکن است دریچه قطع‌کننده علت اصلی این باشد که پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه؛ خوشبختانه این مشکل به سادگی قابل حل است.

 راه حل: شیر آب را باز کنید. در صورت وجود مشکل شیر یکطرفه آب را تعمیر یا تعویض کرده و سیستم را مجدداً بررسی کنید.

از کجا بفهمیم پمپ آب سوخته است؟

برای تشخیص سوختن پمپ به نکات زیر توجه کنید:

 سوکت برق را بررسی کنید و مطمئن شوید که به برق دسترسی دارید.
 اگر از سیستم تک فاز استفاده می‌کنید، فیوزها و سیم‌های برق را چک کنید.
 مطمئن شوید که خطوط تخلیه و لوله‌ها به درستی متصل شده‌اند و هیچ‌گونه خرابی یا نشتی در آن‌ها وجود ندارد.
 مطمئن شوید که فیلتر سوخت تمیز است تا از هرگونه انسداد ورودی سوخت به موتور جلوگیری شود.
 فیوزها و رله‌های مرتبط با پمپ را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
 اگر پمپ در حین کارکرد لرزش‌ها و صداهای عجیبی دارد، به احتمال زیاد در بلبرینگ‌ها یا سیلندر آن مشکلی ایجاد شده است که منجر به سوختن پمپ می‌شود.
 داغ شدن بیش از اندازه پمپ، خاموش و روشن شدن مداوم و کاهش سرعت پمپ از دیگر نشانه‌های سوختن پمپ است.

سخن پایانی

گاهی اوقات پمپ آب روشن میشه ولی کار نمیکنه؛ این اتفاق به دلایل مختلفی مثل تنظیم نبودن ست کنترل، ایرادات مکانیکی، مشکلات سیستم لوله‌کشی و غیره میفتد. اگر به دلایلی که موجب عدم کارکرد پمپ با وجود برق‌دار بودن آن می‌شوند توجه‌ای نداشته باشیم، احتمال سوختن پمپ بالا می‌رود. پس، توصیه می‌شود قبل از این که پمپ آب بسوزد به نحوه عملکرد و علائم آن در حین کارکرد دقت داشته باشید. ما در نمایندگی اِبارا پاسخ‌گوی سوالات شما در مورد خرید بوستر پمپ، انواع پمپ آب و دستگاه‌های جانبیِ شما عزیزان هستیم. با ما تماس بگیرید.

 

.

.

.

سوالات متداول

  • چگونه از خرابی پمپ آب جلوگیری کنم؟

    بهترین راه حل، سرویس دوره‌ای پمپ آب است. همچنین، استفاده از قطعات و لوازم اصلی و باکیفیت نیز توصیه می‌شود.

  • چرا پمپ آب هر چند روز یک بار خاموش می‌شود؟

    عدم تنظیم بودن ست کنترل، گیرپاچ بودن بوش، از کار افتادن کفی پمپ و سوختن خازن مهم‌ترین دلایل هستند.

  • دلیل قطع و وصل شدن مکرر پمپ حین کارکرد چیست؟

    خرابی ست کنترل و کیفیت غیراستاندارد قطعات پمپ موجب پلاتین چسباندن و قطع و وصل شدن مکرر پمپ حین کارکرد می‌شود.

  • روغن کاری پمپ آب چه فایده‌ای دارد؟‌

    روغن کاری پمپ خانگی، کشاورزی و غیره موجب حفاظت از قطعات پمپ، کاهش اصطکاک بین قطعات، حفظ عملکرد بهینه، افزایش توان و کاهش مصرف برق می‌شود.