دسته‌بندی نشده

علت روشن نشدن ست کنترل

ست کنترل (اتومات دیجیتال یا سنسور پمپ) در سیستم پمپ آب در زمان باز کردن یا بستن شیرآلات، فرمان شروع و توقف اتوماتیک را به پمپ می‌دهد. در واقع، ست کنترل می‌تواند فشار و جریان آب را تا زمانی که شیر آب باز است، ثابت نگه دارد. پمپ به منظور پُر کردن مخزن آب شروع به کار می‌کند. اگر با باز کردن شیر، آب جریان پیدا نکرد یا فشار آب کم بود، به این معنی است که ست کنترل روشن نمی‌شود. پس برای رفع مشکل باید علت روشن نشدن ست کنترل را بررسی کرد. در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

۱۳ علت روشن نشدن ست کنترل

دلایل مختلفی برای روشن نشدن ست کنترل وجود دارد که شناخت آن‌ها می‌تواند در تعمیر این دستگاه به شما کمک کند. در ادامه، با علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی آشنا خواهیم شد:

۱. آسیب دیدن برد ست کنترل

برد ست کنترل از جمله اجزای حیاتی است که نسبت به نفوذ آب به داخل بدنه دستگاه از خود حساسیت نشان می‌دهد. علاه‌بر این، وقوع نوسانات برق، کارکرد مداوم یا یکسره کردن پمپ و نشتی در پمپ نیز می‌توانند موجب سوختن برد شوند. اگر مشکل از برد ست کنترل باشد، بایستی اقدام به تعمیر آن شود. در مواقعی که امکان تعمیر برد وجود نداشته باشد، باید آن را تعویض کنید.

۲. افت فشار آب

افت فشار آب شهری از دیگر دلایلی است که می‌تواند موجب عدم روشن شدن ست کنترل شود. برای اطمینان از افت فشار آب، یک بار برق پمپ را قطع و مجدداً اتصال را برقرار کنید. چنانچه مشکل از افت فشار آب باشد، با فشردن دکمه ریست (Reset) دستگاه دوباره روشن خواهد شد.

۳. عدم برق‌رسانی به ست کنترل

قطع شدن کابل برق و عدم برق‌رسانی نیز می‌تواند علت روشن نشدن ست کنترل پمپ آب باشد. توصیه می‌شود اتصال برق کابل به ست کنترل را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه کابل قطع باشد، می‌توانید آن را با یک کابل یا دوشاخه سالم تعویض کنید تا دستگاه روشن شود.

۴. خراب شدن گیج فشار یا مانومتر

زمانی که گیج فشار یا مانومتر دچار آسیب شده باشد، میزان درست فشار آب توسط ست کنترل نمایش داده نخواهد شد. در این صورت باید مانومتر یا ست کنترل را تعمیر کرد.

۵. نشتی پمپ آب

برای عیت یابی ست کنترل، سیستم لوله‌کشی (لوله‌ها و اتصالات) را بررسی کنید. در این صورت می‌توان وجود هرگونه نشتی را شناسایی کرده و نسبت به تعمیرِ آن اقدام کرد. توجه داشته باشید که اگر مشکل نشتی آب باشد و نسبت به آن اقدامی صورت نگیرد، احتمال سوختن ست کنترل بالا خواهد رفت.

۶. محکم نبودن اتصالات

سستی اتصالات ست کنترل و پمپ آب خانگی نیز می‌تواند علت روشن نشدن ست کنترل باشد. زمانی که اتصالات سفت نباشند، احتمال نشتی و خرابی افزایش پیدا خواهد کرد. چنانچه جریان آب از قسمت پایین دستگاه نشت کند، می‌توانید با استفاده از ابزار مناسب و در جهت عقربه‌های ساعت اتصالات را محکم کنید.

۷. رسوب در پمپ آب

رسوب و جرم انباشته شده در آب می‌تواند به ست کنترل آسیب بزند؛ از‌این‌رو باید به صورت دوره‌ای و منظم، پمپ آب و ست کنترل را سرویس کنید. تخلیه و پاکسازی رسوبات باید حداقل سالی یک بار انجام شود.

۸. معیوب شدن پیچ تنظیم فشار

پیچ ست کنترل وظیفة تنظیم فشار آب و جلوگیری از نفوذ آب به درون دستگاه و خرابی قطعات را بر عهده دارد. بنابراین، اگر پیچ معیوب شده باشد نه‌تنها فشار آب به‌درستی تنظیم نمی‌شود، بلکه احتمال ورود آن به داخل دستگاه نیز وجود دارد. برای حل این مشکل باید پیچ تنظیم فشار را مجدداً تنظیم کنید.

۹. خراب شدن دیافراگم

دیافراگم وظیفه تأمین فشار ست کنترل را بر عهده دارد و در قسمت کلگی این دستگاه نصب می‌شود. احتمال پوسیدگی یا سوراخ شدن دیافراگم به مرور زمان وجود دارد؛ در صورت بروز چنین مشکلی باید دیافراگم را تعویض کنید.

۱۰. خرابی کنتاکت‌ها

احتمال از بین روفتن کنتاکت‌های الکتریکی در ست کنترل به مرور زمان وجود دارد. نوسان برق و مواد خورنده دو دلیل اصلی برای خرابی کنتاکت‌ها هستند. اگر خرابی کنتاکت‌ها علت روشن نشدن ست کنترل باشد، باید قسمتی که صدمه دیده است را به‌صورت موقت، تعمیر کنید. برای تعمیر دائمی پیشنهاد می‌شود ست کنترل را تعویض کنید.

۱۱. اتصال اشتباه ست کنترل

علت روشن نشدن ست کنترل می‌تواند وجود مشکل در قسمت دیگری از سیستم باشد. به عنوان مثال، اگر لوله‌کشی پمپ به ست کنترل با اندازة درست انجام نشده باشد، احتمال نشتی اتصالات افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع منجر به عدم کارکرد صحیح سوئیچ فشار می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید قطر مناسب لوله‌کشی‌ها را بررسی کنید.

۱۲. گرفتگی سنسور (ست کنترل)

اگر سنسور فشار مسدود شده است، باید لوله‌ای که سوئیچ را به منبع آب متصل می‌کند را رسوب‌زدایی کنید. چنانچه میزان گرفتگی شدید باشد، تعویض سوئیچ در مقایسه با تعمیر ست کنترل مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

۱۳. خاموش و روشن شدن مکرر کلید ست کنترل

خاموش و روشن شدن مکرر کلید این دستگاه نیز می‌تواند علت روشن نشدن ست کنترل باشد. معمولاً این اتفاق به دلیل متورم شدن توپی در مخزن میفتد. برای حل این مشکل باید این قطعه را تعویض کنید و کنتاکت‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مفهوم چراغ‌های ست کنترل

برای این که بدانیم علت روشن نشدن ست کنترل چیست، لازم است با مفهوم چراغ‌های این دستگاه آشنا شویم. روی بدنه ست کنترل سه چراغ مختلف وجود دارد:

براساس جدول فوق، با شناخت علت روشن نشدن چراغ زرد ست کنترل می‌توان نسبت به تعمیر و تنظیم ست کنترل اقدام کرد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون نحوه تنظیم ست کنترل پمپ آب کلیک کنید.

سخن پایانی

ست کنترل روی پمپ آب نصب می‌شود و وظیفه دارد پمپ را پس از پُر شدن تمام لوله‌ها با فشار مناسب قطع کند. با شناخت علت روشن نشدن ست کنترل می‌توان بهترین راه‌حل برای برطرف کردن این مشکل را پیدا کرد. زمانی که کیفیت ست کنترل بالا باشد، به تبع احتمال خرابی آن به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. برای خرید بوستر پمپ، انواع پمپ و ست کنترل ابارا (Ebara) با بهترین کیفیت می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • پیچ ست کنترل کجاست؟

    به طور معمول این پیچ در پشت دستگاه وجود دارد. برای تنظیم فشار آب می‌توانیم آن را با کمک پیچ گوشتی بچرخانیم.

  • علت روشن نشدن اتومات پمپ چیست؟

    آسیب‌دیدگی برد، مشکل در برق‌رسانی، نشتی پمپ آب، معیوب شدن پیچ تنظیم فشار، رسوب در پمپ آب و غیره؛ علت روشن نشدن ست کنترل هستند.

  • دلیل روشن نشدن پمپ در طبقات بالا چیست؟

    افتادن یک جسم خارجی درون پروانه پمپ یا رسوب در پره‌های پروانه به علت املاحِ‌ آب، می‌تواند موجب روشن نشدن پمپ در طبقات بالا شود.

  • چگونه عمر مفید ست کنترل را افزایش دهم؟

    با سرویس دوره‌ای و منظم ست کنترل و سیستم پمپ می‌توانید ضمن افزایش طول عمر، کارایی این دستگاه را نیز بهتر کنید.