دسته‌بندی نشده

۹علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان

چرا پمپ آب دیر روشن می شود؟ احتمالاً به‌تازگی متوجه شده‌اید که موتور پمپ آب شما دیر روشن می‌شود و به‌‌دنبال این مسئله نگران‌کننده هستید. دیر روشن شدن پمپ آب می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و امکان خرابی بعضی از قطعلات پمپ وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا به علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان بپردازیم و راه‌حل‌های آن را به شما ارائه دهیم.

1- مشکلات رسانایی برق

در برخی از ساختمان‌ها، مشکل نوسان برق وجود دارد که باعث می‌شود رسانایی برق به دستگاه‌ها ضعیف باشد و باعث سوختگی موتور پمپ آب شود.  این مسئله   علت روشن نشدن موتور اب یا  علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان است. نوسان‌های ولتاژ برق، به‌دلیل ناپایداری شبکه توزیع برق، سبب کاهش کیفیت انتقال برق به دستگاه‌ها می‌شود. در نتیجه، پمپ آب برای روشن ‌شدن نیاز به زمان بیشتری پیدا می‌کند. این مشکل می‌تواند ناشی از مشکلات در سیستم توزیع برق محلی یا ضعف در پایداری شبکه برق سراسری باشد.

 راه‌حل: استفاده از تجهیزات تنظیم‌کننده ولتاژ مانند استابلایزر یا منابع برق احتیاطی (UPS) می‌تواند مفید باشد.

2- تنظیم نبودن سنسور یا اتومات پمپ (ست کنترل و پرشرسوئیچ)

در برخی از ساختمان‌ها، عدم هماهنگی و صحت اتومات پمپ‌های مختلف باعث می‌شود که روشن شدن پمپ به تأخیر بیفتد. مشکلات احتمالی در سنسورها می‌تواند دلیل دیر روشن شدن پمپ آب باشد. به عنوان مثال، اگر اتومات پمپ فشار آب، درست کار نکند و سیگنال‌های اشتباهی ارسال کند، سیستم کنترل پمپ ممکن است تشخیص دهد که فشار آب کافی نیست و پمپ را روشن نکند. همچنین اگر سنسور سطح آب برای شناسایی کمبود آب به‌درستی عمل نکند، باز هم این مشکل ایجاد خواهد شد.

راه‌حل: باید هماهنگی و تنظیم مناسب بین سنسورهای مختلف سیستم پمپ آب انجام شود. همچنین بررسی و رفع ایرادهای احتمالی سنسورها نیز امری ضروری است. در صورت نیاز، تعویض سنسورهای خراب یا معیوب می‌تواند راهکار مؤثری باشد.

4- خرابی قطعات فنی پمپ آب؛ علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان

در برخی از موارد، خرابی یا نقص در قطعات داخلی پمپ آب می‌تواند علت روشن نشدن پمپ آب ساختمان باشد. خرابی یا نقص در اجزای مختلف پمپ مانند: موتور الکتریکی، پروانه، یاتاقان‌ها یا حتی سیستم کنترل الکترونیکی پمپ می‌تواند سبب شود که پمپ به‌درستی عمل نکند و دیر کار خود را آغاز کند. به‌عنوان‌مثال، اگر موتورپمپ دچار مشکل شده باشد و توان کافی برای راه‌اندازی پمپ را نداشته باشد، پمپ قادر به روشن ‌شدن به‌موقع نخواهد بود. همچنین اگر پروانه پمپ به دلیل فرسودگی یا گرفتگی دچار اختلال شده باشد، این نیز می‌تواند باعث دیر روشن‌ شدن پمپ شود.

راه‌حل: بررسی و تعمیر یا تعویض قطعات معیوب داخل پمپ ضروری است. تشخیص و رفع نقص در هر یک از اجزای پمپ می‌تواند به بهبود عملکرد و روشن‌ شدن به‌موقع آن کمک کند. پس با یک متخصص سریعاً تماس بگیرید.

5- خرابی کلید اتومات

خرابی یا اختلال در کلید اتومات پمپ آب می‌تواند اصلی‌ترین علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان باشد. وظیفه اصلی این کلید، کنترل فشار آب و روشن و خاموش‌کردن پمپ براساس نیاز است. در صورت خرابی کلید اتومات، این قطعه دیگر نمی‌تواند فشار آب را به‌درستی تشخیص دهد؛ لذا دستورات مربوط به روشن و خاموش‌کردن پمپ را به‌موقع صادر نکند. به‌عبارت‌دیگر، زمانی که فشار آب کم باشد و نیاز به روشن ‌شدن پمپ باشد، کلید اتومات خراب ممکن است پمپ را خیلی دیر روشن کند و یا اگر فشار آب کافی باشد، این کلید ممکن است به‌اشتباه پمپ را روشن نگه دارد.

راه‌حل: باید کلید اتومات پمپ آب را بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کرد تا بتواند فشار آب را به‌درستی تشخیص داده و سیگنال‌های مناسب را برای روشن و خاموش‌کردن پمپ ارسال کند. این کار می‌تواند به رفع مشکلِ زمان روشن‌ شدن پمپ کمک کند.

6- خراب بودن فشار سنج یک علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان

خرابی یا نقص در فشارسنج سیستم پمپ آب می‌تواند علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان باشد. وظیفه اصلی فشارسنج این است که فشار آب ورودی را تشخیص دهد و براساس آن، سیگنال‌های لازم برای روشن و خاموش‌کردن پمپ را صادر کند. اما در صورت خرابی فشارسنج، این قطعه دیگر نمی‌تواند فشار آب را به‌درستی اندازه‌گیری و تشخیص دهد. به‌عنوان‌مثال، وقتی فشار آب ضعیف است و نیاز به روشن ‌شدن پمپ وجود دارد، فشارسنج خراب ممکن است این شرایط را به‌درستی تشخیص ندهد و در نتیجه، دستور روشن ‌شدن پمپ را صادر نکند. در این صورت، پمپ آب با تأخیر زیاد روشن می‌شود و این مشکل برای ساکنان ساختمان ایجاد خواهد شد.

راه‌حل: باید فشارسنج سیستم پمپ آب بررسی و در صورت نیاز تعویض شود تا بتواند فشار آب را به‌درستی تشخیص داده و در زمان مناسب دستور روشن ‌شدن پمپ را صادر کند.

7- مشکل در منبع تحت فشار

در برخی ساختمان‌ها، خرابی یا نقص در منبع تحت ‌فشار سیستم آبرسانی می‌تواند علت دیر روشن‌ شدن پمپ آب ساختمان باشد. این منبع تحت‌فشار، معمولاً به‌صورت مخزن آب یا سیستم فشار هوا عمل می‌کند و وظیفه تأمین فشار اولیه آب را بر عهده دارد. در صورت خرابی یا نقص در این منبع تحت‌فشار، مانند پارگی تیوپ یا افت فشار سیستم هوا، ممکن است فشار آب ورودی به پمپ کاهش یابد. این امر می‌تواند باعث شود پمپ آب به‌درستی کار نکند و دیر روشن شود.

راه‌حل: اگر تیوپ مخزن فرسوده یا پاره شده، باید آن را تعویض کرد. البته گاهی هوای این تیوپ باید شارژ شود و نیاز به تعویض تیوپ نیست.

8- انسداد لوله‌های با رسوب ساده‌ترین علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان

گرفتگی و انسداد لوله‌ها و مسیر آب ورودی به پمپ نیز می‌تواند به‌عنوان عامل دیگری در بروز این مشکل نقش داشته باشد. این عامل هنگام بررسی زنگ‌زدگی و جمع‌شدن ذرات در لوله‌ها می‌تواند باعث کاهش جریان و فشار آب به پمپ شود که این گرفتگی لوله‌ها باعث خشک‌شدن پمپ آب یا علت دائم روشن بودن پمپ آب است.

راه‌حل: بررسی و رفع انسداد احتمالی در مسیر ورودی آب به پمپ نیز ضروری است.

9- هوا گرفتن پمپ آب یا شبکه لوله‌کشی ساختمان

هوا گرفتن پمپ آب باعث خشک شدن پمپ آب می‌شود که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از دلایل معمول، وجود حجم زیاد هوای محبوس‌‌شده در پمپ یا لوله‌های آب ساختمان است که باعث می‌شود پمپ بعد از شروع کار، هوا را جابه‌جا کند به‌جای آب. این امر می‌تواند علت دیر روشن ‌شدن پمپ آب ساختمان شود، چراکه نیاز به زمان برای خروج هوا و ورود آب به سیستم دارد.

راه‌حل: می‌توانید لوله‌های سیستم را تخلیه کرده و هوای محبوس را خارج کنید یا از وسیله‌ای مانند ورتکس آبی برای ازبین‌بردن هوا استفاده کنید. مراقبت دوره‌ای از پمپ و سیستم آبی هم می‌تواند کمک ‌کنند تا از هوا گرفتن و دیر روشن ‌شدن پمپ آب ساختمان را پیشگیری کند.

سخن پایانی

اشکالات احتمالی که علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان هستند شامل مشکلات برقی، نواقص سنسورها و کلیدها، خرابی قطعات داخلی پمپ و مشکلات در منبع آب و لوله‌کشی هستند. با شناسایی و رفع این مشکلات، می‌توان عملکرد به‌موقع پمپ آب را تضمین کرد. ما همواره به‌عنوان اولین و بزرگترین نمایندگی پمپ آب و وسایل جانبیِ برندِ ابارا در تلاشیم تا مشکلات متداول مردم عزیزمان را با انتشار مقاله‌هایی رفع کنیم.

با خرید بوستر پمپ و انواع پمپ آب ایتالیایی ابارا از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنید زیرا این پمپ‌های ایتالیایی از کیفیت بالایی برخوردارند و در موقعیت‌های خیلی کمی دیده شده که به مشکل بخورند.

 

سولات متداول

  • چرا پمپ آب ساختمان دیر روشن می‌شود؟

    علت دیر روشن شدن پمپ آب ساختمان ممکن است به دلیل تنظیم نبودن پرشر سوئیچ یا خرابی ست کنترل باشد.

  • علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟

    این مشکل معمولاً به دلیل کم‌باد بودن منبع، نشتی در لوله‌ها یا خرابی قطعات مکانیکی پمپ ا.تفاق می‌افتد.

  • چگونه می‌توان مشکل دیر روشن شدن پمپ آب را برطرف کرد؟

    برای حل این مشکل باید اتصالات الکتریکی و سیم‌کشی‌ها را بررسی کرد و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کرد.