دسته‌بندی نشده

علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا + راه حل

گاهی اوقات ممکن است افراد در طبقات بالای آپارتمان‌ها با مشکل افت فشار آب مواجه شوند. زمانی که فشار آب کاهش پیدا می‌کند، ساکنین به آب سالم و بهداشتی دسترسی نخواهند داشت. پمپ آب یک وسیله مکانیکی است که برای انتقال مایعات از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات نصب غیراصولی پمپ آب موجب روشن نشدن پمپ در طبقات بالا می‌شود. اگر شما هم در واحد خود با این مشکل مواجه هستید، از شما دعوت می‌شود در ادامه این راهنما همراه ما باشید تا علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا و راه حل آن را مورد بررسی قرار دهیم.

۹ علت روشن نشدن آب در طبقات بالا و راه حل آن

موارد مختلفی علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالای ساختمان هستند که در ادامه به صورت جداگانه با‌ آن‌ها آشنا می‌شویم:

۱. فشار آب ناکافی

اگر فشار آب ورودی به پمپ آب خانگی کافی نباشد، در عملکرد پمپ مشکل ایجاد می‌شود. معمولاً کاهش فشار آب ورودی به دلیل انسداد لوله‌ها یا مشکلات دیگر در سیستم تأمین آب است. کاهش فشار آب می‌تواند موجب مشکلاتی مثل روشن نشدن آبگرمکن و پکیج، عدم وجود آب کافی در لوله‌های شیر آب و حتی سرد نبودن باد کولر شود.

راه حل: تخلیه انسداد و بررسی تنظیمات سیستم تأمین آب می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

۲. قطعی برق

گاهی اوقات علت کار نکردن پمپ آب قطعی برق است. در صورتی که برق به پمپ نرسد یا اینکه خودِ پمپ دچار نقص فنی شود، عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد.

راه حل: باید وضعیت برق محل نصب پمپ مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز با تکنسین برق تماس حاصل شود.

۳. ایراد در سیستم برق

علاوه بر قطعی برق، وجود مشکل در سیم‌کشی، سوئیچ‌ها، فیوزها یا سایر دستگاه‌های کنترلی نیز علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا هستند.

راه حل: باید سیم‌کشی و سیستم برقی توسط فرد متخصص مورد بررسی قرار گیرد و تعمیرات لازم انجام شود.

۴. ضعف منبع تغذیه یا باتری

اگر پمپ آب مجهز به باتری یا منبع تغذیه مستقل باشد، خرابی یا ضعف آن عملکرد پمپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راه حل: باید باتری یا منبع تغذیه مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز تعویض شوند.

۵. استفاده از پمپ آب بی‌کیفیت

خرید پمپ آب نامعتبر نیز می‌تواند علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا باشد. توجه داشته باشید تعداد دستگاه‌های تقلبی در بازار بسیار زیاد است که معمولاً با قیمت ارزانی هم فروخته می‌شوند. با خرید چنین پمپ‌هایی خیلی زود از خود خواهید پرسید که چرا پمپ آب روشن نمی شود؟! عمر مفید پمپ‌های آب بی‌کیفیت کم است و به طور مداوم به تعمیر نیاز دارند.

راه حل: توصیه می‌شود پمپ آب را از یک برند مشهور مثل پمپ آب ایتالیاییِ اِبارا (Ebara) تهیه کنید که آمار رضایت بالایی از مشتریان را در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده است.

۶. گیر کردن پروانه‌های پمپ

گاهی اوقات به دلیل افتادن یک جسم خارجی درون پروانه یا رسوب گرفتن پروانه به علت املاح آب، پروانه گیر می‌کند. گیر کردن پروانه نهتنها علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا است، بلکه باعث می‌شود پمپ باوجود اتصال به برق، کار نکند. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیش‌تر هستید، ما در رابطه با این موضوع در مقاله‌ای تحت عنوان پمپ اب روشن میشه ولی کار نمیکنه به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

راه حل: هرچند وقت یک بار پروانه را مورد بررسی قرار دهید تا اگر جسم خارجی در آن گیر کرده باشد، مشکل را فوراً حل کنید. علاوه بر این، پاکسازی پروانه از رسوب نیز می‌تواند مشکل را حل کند.

۷. نصب غیر اصولی پمپ آب

زمانی که در مراحل نصبِ پمپ، استانداردهای لازم رعایت نشود، احتمال روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا زیاد خواهد بود.

راه حل: فرایند نصب پمپ آب باید توسط یک شخص ماهر و متخصص انجام شود.

۸. مشکل در اتومات پمپ

ست کنترل و پرشرسوئیچ هر دو دستگاه‌های کوچکی هستند که وظیفه کنترل فشار پمپ را دارند. زمانی که اتومات پمپ دچار مشکل فنی یا سوختگی شده باشد یا از نوعِ بی‌کیفیتِ آن استفاده شود،‌ کنترل فشار آب ساختمان دچار مشکل خواهد شد. ممکن است علت روشن نشدن اتومات پمپ آب، خرابی قطعاتی از آن باشد.

راه حل: برای رفع علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا، پرشرسوئیچ را بررسی کنید. اگر قطعاتی از آن دچار مشکل شدهِ یا آن قطعه را تعمیر کنید یا تعوض کنید. در صورتی هم که به این نتیجه رسیده‌اید که کلاً اتومات پمپ شما بی‌کیفیت است، یک اتومات پمپ باکیفیت را جایگزین کنید.

۹. پلاتین چسباندن پمپ آب

یکی از مشکلاتی که در کلیدهای اتوماتیک دیجیتالی و مکانیکی وجود دارد، احتمال پلاتین چسباندن آن‌ها است. پلاتین همان کنتاکت‌های سیستم برق کلید اتومات هستند که از جنس پلاتین ساخته می‌شوند تا در برابر جریان برق مقاوم باشند. نامرغوب بودن جنس کلید اتومات، کم بودن باد مخزن تحت فشار پمپ آب و فشار بالای آمپر برق از جمله دلایل پلاتین چسباندن هستند.

راه حل: برای برطرف کردن علت روشن نشدن ست کنترل پمپ آب، بهترین راه استفاده از کلید اتوماتیک مرغوب و متناسب با پمپ آب است. اگر هم مشکل در مخزن تحت فشار است یا فشار بالای پمپ حتما مشکل را حل کنید.

روش‌های افزایش فشار آب در طبقات بالا

بعد از اینکه به بررسی علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا پرداختیم، می‌خواهیم راهکارهایی برای برای افزایش و بهبود فشار آب در طبقات بالا را پیشنهاد دهیم:

۱. نصب پمپ تقویت فشار

پمپ‌های تقویت فشار متشکل از یک منبع آب یا حسگرهای فشار متصل به پمپ آب و سایر قطعات هستند. این پمپ‌ها وظیفه تقویت فشار آب درون لوله‌ها را بر عهده دارند. در زمان خرید این پمپ باید به نوع، ظرفیت، تعداد واحد آپارتمان، طول مسیر لوله و تعداد طبقات دقت کنید.

۲. استفاده از پمپ‌های چند مرحله‌ای

برای برطرف کردن علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا می‌توانید از پمپ‌های چند مرحله‌ای کمک بگیرید. این پمپ‌ها آب را به دو بخش تقسیم و تقویت می‌کنند و به مرحله دیگر می‌فرستند. در مرحله دوم، آب مجدداً تقسیم و فشار آن بیش‌تر می‌شود. این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که فشار آب به حد مطلوب در طبقات بالا برسد.

۳. تنظیم مجدد پمپ‌های قبلی

تنظیم مجدد پمپ آب یک راه حل کاربردی برای علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا است. با تنظیم دوباره پمپ می‌توانید محدوده زمانی روشن و خاموش شدن پمپ را تعیین کنید. کاهش فشار در پمپ آب، ترکیدگی در لوله آب، رسوب‌گرفتگی لوله‌ها و غیره از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود تنظیم مجدد پمپ، لازم باشد.

۴. نصب مخزن ارتفاعی

یکی دیگر از راه‌ حل‌های خوب برای رفع علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا، نصب مخزن ارتفاعی در پشتبام است. با نصب مخزن ارتفاعی، آب به کمک نیروی جاذبه زمین وارد سیستم لوله‌کشی می‌شود و نیازی به نصب و تعمیر پمپ آب خانگی نخواهد بود.

5. خرید بوستر پمپ آبرسانی

با خرید بوستر پمپ آبرسانی برای ساختمان‌های بلند، مشکل کمبود فشار آب در طبقات بالا حل می‌شود. بوستر پمپ متشکل از چند پمپ است که به طور موازی یا سری کنار هم نصب شده‌اند.

سخن پایانی

پمپ آب موظف است جریان آب را با فشار کافی در طبقات ساختمان پمپاژ کند. در طبقات بالای ساختمان همواره شاهد افت فشار آب هستیم و برای برطرف کردن این مشکل باید با علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا آشنا باشیم. عدم کارکرد درست پمپ آب در طبقات بالا برابر است با قطعی آب و عدم امکان استفاده از سرویس بهداشتی، حمام و غیره. ازاین‌رو، ضروری است که دلایل بروز این مشکل را بدانید تا بتوانید از بهترین راهکار برای حل آن استفاده کنید. در نهایت، برای خرید پمپ آب خانگی اِبارا می‌توانید همین حالا با کارشناسان نمایندگی ابارا در ایران تماس بگیرید.

.

سولات متداول

  • چه زمانی دکمه ریست پمپ آب را فشار دهیم؟

    یک علت روشن نشدن پمپ آب در طبقات بالا، مشکل در ست‌کنترل است. زمانی که ست کنترل به‌درستی کار نکند یا دچار خطا (روشن شدنِ چراغ زرد یا قرمز) شده است، باید دکمه ریست را بزنید.

  • علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب چیست؟

    زمانی که در پمپاژ آب توسط پمپ مشکلی ایجاد شود، چراغ قرمز پمپ روشن و پمپ پس از چند ثانیه خاموش می‌شود. این یکی از رایج‌ترین علت روشن نشدن پمپ آب ساختمان است.

  • چگونه عمر مفید پمپ آب را افزایش دهیم؟

    با سرویس پمپ آب خانگی به صورت دوره‌ای توسط افراد ماهر می‌توانید عمر مفید این دستگاه را بالا ببرید. 

  • آیا می‌توان از ست کنترل در ساختمان‌های مرتفع استفاده کرد؟

    از ست کنترل فقط می‌توان زمانی استفاده کرد که آب ورودی به پمپ فشار کافی داشته باشد. از آن جایی که در طبقات بالا افت فشار بیش‌تر رخ می‌دهد، بهتر است بوستر پمپ آبرسانی برای کل ساختمان تهیه شود.