دسته‌بندی نشده

قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب

پمپ آب یکی از تجهیزات حیاتی و اساسی برای افزایش فشار آب در آپارتمان‌ها محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید، در اکثر نقاط کشور با کمبود آب مواجه هستیم. ازاین‌رو، فشار آب در ساختمان‌های چندطبقه بسیار کم است و برای انجام امورات روزمره، نیاز به فشار آب بیشتری داریم. بنابراین، نصب پمپ آب یک راه‌حل عالی برای رفع این مشکل و از ضروریات اساسی ساختمان‌ها است. از آنجایی که پمپ آب در طبقه پایین و  پارکینگ آپارتمان‌ها به‌صورت مشترک است، باید قوانین مربوط به نصب و پرداخت هزینه مصرفی آن را برای آگاهی اهالی مجتمع بازگو کرد. در ادامه مقاله، قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب از جمله استفاده، نصب و هزینه‌های آن را شرح خواهیم داد.

دسترسی همه ساکنین آپارتمان به پمپ آب

براساس قوانین آپارتمان ‌نشینی پمپ آب، همه ساکنان ساختمان مجاز به استفاده از آن هستند. چراکه پمپ آب خانگی نیاز همه طبقات مسکونی را تأمین می‌کند. در چنین شرایطی کسی نمی‌تواند مانع دسترسی ساکنین به پمپ آب شود و استفاده از آن برای همه یکسان‌ است. همچنین هر تصمیمی که در مورد پمپ آب گرفته می‌شود باید با اطلاعِ تمام ساکنان ساختمان صورت گیرد.

قانون نصب پمپ آب در آپارتمان

تجهیزات پمپ آب جز مشاعات ساختمان محسوب می‌شود، زیرا فشار آب برای تمام ساختمان تأمین می‌شود. به‌طور کلی، مشاعات به بخشی از ساختمان اطلاق می‌شود که تمام ساکنان آن مجاز به استفاده از آن هستند. به‌ عبارت دیگر، استفاده از مشاعات باید به‌گونه‌ای باشد که برای دیگر مالکان مزاحمتی ایجاد نکند. بنابراین، قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب، همان قوانین مشاعات است. لازم به ذکر است که خرید و نصب پمپ، نیاز به اجازه تمام مالکان دارد. برای آگاهی بیشتر، باید دانست که حتی مالکان طبقه اول که مشکل فشار آب ندارند، باید در این موضوع مشارکت کنند. بنابراین، هزینه‌های نصب و خدمات برای همه یکسان است.

پیشنهاد مطالعه: پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه - راهنمای خرید

هزینه‌های مربوط به پمپ آب

هر وسیله‌ای به دلیل استفاده مکرر و گذشت زمان، نیازمندِ تعمیر یا سرویس است، و پمپ آب نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه‌های مربوط به خرید، نصب و تعمیر پمپ آب براساس قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب، بین تمامی مالکین ساختمان تقسیم می‌شود. البته سهم اهالی ساختمان در پرداخت هزینه‌های مربوط به پمپ آب با توجه به متراژ محل زندگی، محاسبه خواهد شد. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که به‌دلیل عدم حضور در منزل، استفاده کمتری از پمپ آب داشته و باید کمتر پرداخت کند.

رضایت مالکین ساختمان در انجام تغییرات پمپ آب

گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند صدای زیاد، مکانِ نصب پمپ باید داده شود. هرگونه تغییر در پمپ آب باید با رضایت اهالی و مدیران ساختمان انجام شود. براساس قوانین، هیچ شریک و مالکی حق ندارد بدون اجازه و جلب رضایت شریک دیگر، تغییراتی در پمپ آب ایجاد کند. به عبارت دیگر، هیچ مالکی بدون اجازه حق دخل و تصرف در پمپ آب را ندارد.

میزان استفاده ساکنین آپارتمان از پمپ

پمپ آب به‌عنوان یکی از تأسیسات اصلیِ فضای مشترک آپارتمان شناخته می‌شود؛ اما این موضوع که فضای مشترک است، دلیلی بر استفاده بی‌رویه نیست. اهالی ساختمان باید به‌اندازه نیاز و امورات زندگی از آن استفاده کنند. زیرا استفاده بیش‌ از حد از پمپ، باعث کاهش فشار آب برای واحدهای دیگر می‌شود و حق آن‌ها را ضایع می‌کند. بنابراین، طبق قوانین آپارتمان‌ نشینی پمپ آب باید از مصرف بیش از اندازه پمپ آب، خودداری کرد.

نگهداری پمپ آب آپارتمان

طبیعتاً هر وسیله‌ای نیاز به نگهداری و بازبینی دارد تا در صورت وجود مشکل یا خلل در عملکردِ آن، قبل از خرابی، تشخیص داده شود. البته یکی از قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب، نگهداری و نظارت دوره‌ای از آن است که باعث افزایش طول عمر وسیله خواهد شد. اما آیا نظارت و نگهداری پمپ آب باید به عهده تمام اهالی ساختمان باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نظارت و نگهداری باید به عهده یک فرد باشد. زیرا اگر همه افراد ساکن در آپارتمان برای بررسی پمپ آب به محل نصب آن مراجعه کنند، بی‌نظمی در آن ساختمان شکل می‌گیرد و از طرفی سبب بروز مشکلاتی در پمپ خواهد شد. پس بهتر است با توافق و رضایت همه اهالی ساختمان، یک نفر به‌عنوان مدیر ساختمان، مسئولیت نظارت و نگهداری پمپ آب را بر عهده بگیرد تا در صورت بروز مشکل، به حل آن بپردازد.

محل نصب پمپ آب در آپارتمان

یکی از موارد بسیار مهمی که باید هنگام نصب پمپ آب توسط مالکین ساختمان رعایت شود، انتخاب صحیح محل نصب پمپ آب است. زیرا پمپ آب وسیله‌ای پرسر و صدا است و اگر در محیطی نزدیک به طبقات پایین نصب شود، می‌تواند ساکنین طبقات هم‌کف و اول را اذیت کرده و منجر به شکایت و اعتراض آن‌ها شود. بنابراین، مدیران ساختمان باید هنگام نصب پمپ، به این نکات که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، توجه کنند.

  • پمپ آب باید در فضای سرپوشیده نصب شود.
  • پمپ و مخزن بهتر است تا حد امکان نزدیک به یکدیگر نصب شوند.
  • فضای مناسب باید به اندازه‌ای باشد که مخزن و پمپ در کنار هم قرار گیرند.
  • انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از یخ‌زدگی پمپ آب در هنگام سرما.
  • سطح زیر مخزن باید صاف و هموار باشد به گونه‌ای که تحمل وزن مخزن هنگامی که پر از آب است را داشته باشد.
  • مکان نصب پمپ آب باید در محلی باشد که جهت سرویس و تعمیر آن به‌راحتی در دسترس باشد.
  • محل نصب پمپ آب باید از معرض طوفان، باران و برف در امان باشد.

با توجه به نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد و شرایط محیط و آپارتمان، می‌توانید انتخاب صحیحی برای محل نصب پمپ آب داشته باشید.

کلام پایانی

پایا گسترش خورشید تابان به‌عنوان اولین نمایندگی پمپ آب اپارا در ایران، سعی کرد شما را با قوانین آپارتمان‌ نشینی پمپ آب آشنا کند. تا شما از حق و حقوق خود نسبت به نصب و پرداخت هزینه‌های مربوط به پمپ آب آگاه شوید. همچنین اطلاعات کافی برای انتخاب صحیح محل نصب پمپ آب در اختیارتان قرار داده‌ایم. چراکه نصب پمپ آب به‌علت ایجاد سر و صدای زیاد باید در جای مناسبی باشد تا مزاحمتی برای اهالی ساکن در ساختمان ایجاد نکند. امیدواریم که تمامی موارد و نکات برای شما کاربردی بوده باشد. بهترین خرید بوسترپمپ و پمپ‌های ایتالیاییِ اِبارا را با ما تجربه کنید.

سوالات متداول

  • اگر یکی از مالکین آپارتمان، هزینه‌های مربوط به پمپ آب را پرداخت نکند، چه باید کرد؟

    متاسفانه برخی مالکین به‌دلایل مختلف ممکن است هزینه‌های مربوط به مشاعات که پمپ آب نیز جزئی از آن محسوب می‌شود را پرداخت نکنند. در چنین شرایطی می‌توان طبق قوانین آپارتمان نشینی پمپ آب برای دریافت هزینه به چند روش اقدام کرد.

    در وهله‌ی اول، مدیر یا مدیران ساختمان می‌توانند از مالکین ساختمان طلب بدهی کنند. اگر طی ده روز بدهی خود را پرداخت نکنند، می‌توانند آن‌ها را از استفاده از پمپ آب محروم کنند.

    اما اگر مالک بعد از قطع دسترسی همچنان به پرداخت بدهی خود اقدام نکرد، مدیر ساختمان می‌تواند برای تشکیل اظهارنامه به شورای حل اختلاف مراجعه کند تا برای متخلف اجرائیه صادر شود.

    در این صورت دادگاه موظف است شکایات مربوط به قوانین آپارتمان‌ نشینی پمپ آب را بدون نوبت بررسی ‌کند. در چنین شرایطی، دادگاه مالک متخلف را محکوم به پرداخت جریمه می‌کند. لازم به ذکر است که جریمه مورد نظر دوبرابرِ مبلغ بدهی متخلف است.

  • آیا هزینه‌های مربوط به پمپ آب باید به‌طور مساوی بین مالکین تقسیم شود؟

    خیر، طبق قوانین آپارتمان‌نشینی پمپ آب، هر مالک با توجه به متراژ و مساحت واحدی که در آن زندگی می‌کند، هزینه‌های مربوط به پمپ آب را محاسبه و پرداخت خواهد کرد.

  • هزینه تعمیرات پمپ آب ساختمان بر عهده مالک واحد است یا مستاجر؟

    هزینه‌های مربوط به قبوض و شارژ ماهیانه برای مصرف از پمپ آب، به عهده مستاجر واحد است. در واقع مالک واحد هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت آن‌ها ندارد. اما هزینه‌های تعمیرات پمپ آب ساختمان، در صورت بروز مشکل بر عهده مالک اصلی واحد است. به عبارت ساده‌تر، اگر پمپ آب دچار مشکل شد، مستاجر باید به مالک اصلی اطلاع دهد تا هزینه‌های تعمیرات را پرداخت کند. چنانچه مستاجر بدون اطلاع صاحب‌خانه به تعمیر پمپ آب بپردازد طبق ماده 502 مدنی دیگر حق طلب کردن هزینه‌ها را از مالک اصلی ندارد.