دسته‌بندی نشده

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه – راهنمای خرید

از نگرانی‌های اساسی ساکنان ساختمان چهار طبقه، خرید پمپ آب با قیمت مناسب است. واضح است که به‌علت فشارِکمِ آب، داشتن پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه ضروری است. این دستگاه، فشار کافی آب را در تمام نقاط ساختمان به طور یکسان منتقل می‌کند. برای اطمینان از خریدِ بهترین پمپ با عملکرد بالا، لازم است خصوصیات فنی دستگاه را با نیازهای ساختمان مقایسه کرده تا طبق نیاز ساختمان (نوع کاربری و متراژ ساختمان) انتخاب صحیح و مطمئنی داشت.

به‌طور کلی، انواع پمپ جتی، بشقابی و دو پروانه‌ای برای مصارف خانگی گزینه‌های مناسبی هستند. به‌شرط آن‌که توان و سایر مشخصات فنی دستگاه با نیازهای ساختمان شما مطابقت داشته باشد. برای آگاهی از مشخصات فنی دستگاه و نیازهای ساختمان، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی انواع پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

انواع مختلفی از پمپ‌ آب از جمله موارد زیر برای مصارف خانگی مناسب هستند. پس اگر قصد خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه را دارید، می‌توانید براساس نیاز خود یکی از پمپ‌های زیر را انتخاب کنید.

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی، پمپ‌های خاصی هستند که بدون نیاز به سیستم لوله کشی، قادر به مکش آب هستند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، آب را از طریق یک خط انتقال با فشار بالا به بیرون پمپاژ می‌کنند. این نوع پمپ از جمله پرکاربردترین پمپ‌های آب برای ساختمان‌ها است و به‌خاطر کارایی و قدرت پمپاژ آب، برای استفاده در ساختمان‌های با چند طبقه بسیار مناسب هستند. این نوع پمپ در مدل‌های مختلف در بازار وجو دارند. به‌عنوان مثال پمپ آب جتی با یک اسب بخار برای ساختمان چهار طبقه با شرایط استاندارد مناسب است. اگر می‌خواهید در این زمینه مطمئن شوید بهتر است در بخش‌های بعدیِ مقاله شرایط استاندارد ساختمان را بخوانید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در زمینه پمپاژ آب، به‌ویژه در محیط‌های خانگی، طراحی شده است. این نوع پمپ، با بهره‌گیری از اصول مکانیکی توانایی عالی در مکش و پمپاژ سیالاتی با ویسکوزیته پایین را از خود نشان می‌دهد و از گزینه‌های پیشنهادی پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه است. این ویژگی‌ها منجر به کارایی بالا و عملکرد قدرتمند آن می‌شود که در نتیجه، برای تأمین آب در ساختمان‌های چند طبقه بسیار مناسب است. برای مثال پمپ آب بشقابی دوپروانه‌ای با دو اسب بخار برای ساختمان 4 طبقهِ سه واحدی با شرایط خاص، گزینه مناسبی است.

پمپ آب سانتریفیوژ

پمپ آب سانتریفیوژ یکی از انواع پمپ‌های دینامیک است که در سیستم‌های آب‌رسانی مداوم استفاده می‌شود. این نوع پمپ از پمپ‌های مناسب برای استفاده خانگی به‌ویژه در ساختمان‌های چند طبقه است. علاوه‌بر این، پمپ آب سانتریفیوژ بیشتر در چرخش و تامین آب در سیستم‌های گرمایش مانند شوفاژخانه و پکیج استفاده می‌شود.

 

شناخت پمپ‌های پُرکاربر، به‌تنهایی برای انتخاب از بین این چند مورد کفایت نمی‌کند. معیارهای اساسی زیادی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن‌ها، پمپ نیاز ساختمان شما را برآورده می‌کند.

ساختمان خود را در خرید پمپ برای ساختمان ۴ طبقه بشناسید!

اگر قصد خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه خود را دارید، توصیه می‌شود که مشخصات ساختمان خود را بررسی کنید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا با محاسبه این اطلاعات، پمپ آب مناسب را برای خود انتخاب کنید. در واقع به دلیل تفاوت در مشخصات پمپ مثل: ظرفیت، هد، دبی و غیره، انتخاب سخت خواهد بود. بنابراین تنها راه‌حل درست برای انتخاب پمپ مناسب، شناخت معیارهای اصلی ساختمان است. در ادامه به معرفی و شناختِ معیارهای اساسی همچون نوع کاربری، متراژ و تعداد واحدهای ساختمان خواهیم پرداخت.

1. نوع کاربری ساختمان شما چیست؟

 قبل از انتخاب پمپ آب، باید نوعِ استفاده از ساختمان را در نظر بگیرید. آیا ساختمان شما مسکونی است یا تجاری و صنعتی؟ اگر مسکونی است، مصرف آب آن با ساختمان‌های تجاری و صنعتی متفاوت است. بنابراین، اولین موردی که باید هنگام خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه مدنظر قرار دهید، نوعِ کاربری ساختمان است. این اطلاعات اولیه به شما کمک می‌کند تا پمپ آبی را که بیشترین تطابق را با نیازهای آبی ساختمان مسکونی شما دارد، انتخاب کنید.

2. ساختمان ۴ طبقه شما با چه متراژی است؟

در مرحله بعد، متراژ ساختمان نیز باید در نظر گرفته شود. برای مثال، ساختمانی با متراژ 100 متر نسبت به ساختمان 150 متر، به میزان آب کمتری نیاز دارد. به‌عبارتی، ساختمان با متراژ کوچک‌تر نیاز به پمپ آب با توان کمتری دارد و ممکن است به یک پمپ با توان بالا نیاز نباشد.

3. تعداد واحدهای ساختمان ۴ طبقه

یکی از عوامل دیگر در انتخاب نوع پمپ آب، تعداد واحدهای ساختمان است. به‌عبارت دیگر تعداد واحدهای هر طبقه نشان‌دهنده تعداد دستگاه‌های مصرف‌کننده، حمام و آشپزخانه در هر طبقه است و طبیعتاً مصرف آب ارتباط مستقیم با تعداد واحدهای ساختمان دارد. درواقع هر طبقه از ساختمان دقیقا چند واحد (واحد مسکونی یا تجاری) دارد، از عوامل مهم برای انتخاب توان پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه است.

 

 این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پمپ آبی را که منطبق بر نیازهای ساختمان است، انتخاب کنید.

برای اطلاع از مشخصات پمپ، پلاک‌خوانی کنید!

برای اطلاع از مشخصات فنی دستگاه باید پلاک یا برچسب زرد رنگ روی آن را بخوانید. هر دستگاه دارای مشخصات فنی منحصربه‌فردی است که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید پمپ آب مناسب ساختمان را تشخیص دهید. با خواندنِ پلاک یا برچسب‌های زرد رنگ روی پمپ آب، می‌توانید تمام مشخصات فنی آن پمپ را شناسایی کنید. این کار باعث می‌شود با کمی محاسبه، بتوانید به‌راحتی تشخیص دهید که کدام پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه شما مناسب است. چهار مورد که روی این پلاک قرار دارد و قطعاً باید به آن‌ها توجه کنید به شرح زیر هستند:

علامت اختصاری Q نشان‌دهنده دِبی یا میزان آبدهی پمپ

دبی یا به‌عبارت ساده‌تر میزان ظرفیت پمپ در انتقال سیال، یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب پمپ است. واحد اندازه‌گیری دبی، لیتر بر دقیقه (L/min) یا متر مکعب بر ساعت (m/h) است. به‌طور استاندارد میزان دبی در هر واحد مسکونی، ۰.۴ متر مکعب بر ساعت است. با این اطلاعات می‌توانید پمپ با دبی مورد نیاز ساختمان را تخمین بزنید.

نماد hp نشان‌دهنده توان پمپ

به میزان نیرویی که پمپ می‌تواند برای انتقال آب به نقطه مورد نظر تولید کند، توان پمپ گفته می‌شود. توان پمپ بر حسب اسب بخار محاسبه می‌شود. در واقع افزایش توان پمپ به معنای افزایش قدرت و کارایی فنی آن است. اما باید توجه داشت که  اگر توان پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه بیش از نیاز ساختمان باشد، ممکن خرابی و ترکیدگی لوله‌های شبکه را در پی داشته باشد. در نتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشتری برای شما به دنبال خواهد داشت. پس برای انتخاب بهترین گزینه، باید توان پمپ را با توجه به نیازهای طبقه چهارم ساختمان انتخاب کرد تا هم فشار آب مورد نیاز را فراهم کند و هم عمر مفید پمپ را افزایش دهد.

 

حرف A نشان‌دهنده آمپر مصرفی پمپ

 پمپ آب با مصرف آمپر بالا نشان‌دهنده مصرف بالای انرژی برق است. بنابراین، باید به میزان آمپر مصرفی پمپ توجه کنید و پمپی انتخاب کنید که مصرف برق کمتری داشته باشد و از انرژی برق بهینه استفاده کند.

برای خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه، عواملی چون توان، هدِ و دبی پمپ اهمیت بیشتری دارند. باید توجه داشت که دبی و هد رابطه معکوسی دارند؛ یعنی اگر هد افزایش یابد، دبی کاهش می‌یابد. پس دقت کنید که برای تامین نیاز ساختمان، آیا هد بیشتر نیاز است یا دبی پمپ؟!

نماد H نشان‌دهنده هد

هد پمپ آب، ارتفاعی است که پمپ می‌تواند سیال را به آن ارتفاع مورد نظر، بدون هیچ چالشی برساند. این ارتفاع با نماد H بر روی پلاک پمپ آب به واحد متر نمایش داده می‌شود. طبق استاندارد، فاصله بین طبقات ساختمان حدوداً سه متر است. با در نظر گرفتن اینکه پمپ در همکفِ ساختمان نصب می‌شود، ارتفاع ساختمان چهار طبقه تقریباً ۳۰ متر است. بنابراین، برای پمپ با حداکثر هد، بهترین انتخاب ارتفاعی حدود ۴۵ متر است.

بهترین پیشنهاد پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

اکنون با توجه به معیارهایی مانند ارتفاع ساختمان، میزان آبدهی و میزان مصرف واحدها، می‌توان انواع پمپ‌های آب برای ساختمان چهار طبقه با شرایط استاندارد را پیشنهاد داد. البته توجه داشته باشید که به دلیل بروز بیشترین مشکلات کمبودِ فشارِ آب در طبقات سوم به بالا، بررسی فاکتورهایی از قبیل متراژ واحدها، سیستم لوله‌کشی سالم، نوعِ کاربری ساختمان و تعداد واحدها به شدت اهمیت دارد و در انتخاب پمپ‌ها تأثیرگذار است. بنابراین، برای ساختمان چهار طبقه با وضعیت استاندارد و فشارِ ورودی مناسب، بهترین پمپ آب خانگی که توصیه می‌کنیم در جدول زیر آمده است:

لازم به ذکر است انتخاب پمپِ مناسب در شرایط غیراستاندارد مانند استفاده از مخزنِ تحتِ فشار، استفاده از کلید اتومات و ست‌کنترل مختلف، متراژ و تعداد بالای ساختمان، قرارگیری تاسیسات در طبقات منفی و سن بالای ساختمان نیاز به مشورت با کارشناس تخصصی دارید. اما به‌طور کلی، می‌توانیم برای این شرایط پمپ‌های زیر را معرفی کنیم:

برآورد قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه ایتالیایی

بدون شک برای تمام افرادی که قصد خرید بهترین پمپ آب خانگی را دارند، قیمت دستگاه از لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد. اختلاف قیمت در بازار وجود دارد و باید بدانید که قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی مانند مدل، نوع، کیفیت پمپ، توان، دبی و هد پمپ است. البته برند این محصول نقش مهمی در تعیین قیمت پمپ آب خانگی دارد. زیرا هر چقدر برند معتبرتر باشد، کیفیت قطعات دستگاه نیز بالاتر است. از دیگر عوامل مهم بر تعیین قیمت محصول، نحوه خرید آن است. چراکه خرید از مراکز معتبر و رسمی موجب می‌شود تا پمپ را با قیمت واقعی خریداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله گفتیم که پُرکاربردترین پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه پمپ‌های آب خانگیِ جتی، بشقابی و سانتریفیوژ هستند. اما انتخاب صحیح پمپ آب نیازمند بررسی شرایط ساختمان و هم‌خوانی با مشخصات فنی دستگاه است. برند پمپ نیز تأثیرگذار است و ما پیشنهاد می‌دهیم از برند ایتالیاییِ اِبارا با بیش از صد سال سابقه در ارائه محصولات باکیفیت استفاده کنید. از طریق شرکت پایا گسترش خورشید تابان، نماینده رسمی برند اِبارا، می‌توانید پمپ آب را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنید. در صورت داشتن سوال یا نیاز به استعلامِ قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه تک واحدی و چند واحدی و حتی مخزن آب برای ساختمان 4 طبقه، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • چه نوع پمپ آبی برای ساختمان 4 طبقه مناسب است؟

    پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه جهت تأمین فشار آب مورد نیاز در تمام طبقات، پمپ‌هایی با توان و هد مناسب هستند. برای مثال، برای هر طبقه باید حدود 0.4 بار فشار به فشار مورد نیاز پمپ اضافه شود.

  • آیا استفاده از ست‌کنترل برای پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه توصیه می‌شود؟

    استفاده از ست‌کنترل می‌تواند باعث روشن و خاموش شدن مکرر پمپ شود که ممکن است به پمپ آسیب برساند و عمر آن را کاهش دهد.

  • چگونه می‌توان پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه را انتخاب کرد؟

    باید به تعداد طبقات، تعداد واحدهای هر طبقه، متراژ هر واحد و تعداد شیرهای کل ساختمان توجه کرد تا پمپی با توان و دبی مناسب انتخاب شود.

  • چه عواملی در قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه تأثیرگذار هستند؟

    عواملی مانند مدل، برند، کشور سازنده، توان و ویژگی‌های فنی پمپ در تعیین قیمت آن نقش دارند.