دسته‌بندی نشده

نحوه تنظیم فشار پمپ آب- تصویری

به‌تازگی پمپ آب را نصب کرده‌اید و می‌خواهید فشارِ آن را تنظیم کنید؟! یا تنظیم فشار پمپ آب شما بهم ریخته است؟ این بهم‌ریختگی احتمالاً به‌دلیل نوسان در فشار یا قطع و وصل شدن پمپ آب، خاموش و روشن شدن متوالیِ آن یا تنظیم نبودنِ کلید اتومات مکانیکی یا ست‌‌کنترل (اتوماتیک پمپ یا پرشرسوئیچ) باشد. در هر صورت جای درستی آمده‌اید؛ چون این مقاله توسط متخصصانِ پایا گسترش خورشید تابان تهیه شده است. بسیار مهم است آنچه را که می‌گوییم مرحله به مرحله پیش ببرید تا هم در زمان خود صرفه‌جویی کرده باشد و هم از خرابی پمپ جلوگیری کنید.

در ادامه، ابتدا نحوه تنظیم فشار پمپ را با کلید اتوماتیک را توضیح می‌دهیم. سپس برای آن دسته از پمپ‌هایی که فشار، توسط ست‌کنترل انجام می‌شود، مراحل تنظیم را پیش می‌بریم. شما را به خواندنِ یکی دیگر از مقاله‌های سایت اِبارا دعوت می‌کنم.

چرا تنظیم فشار پمپ آب آپارتمان مهم است؟

نمی‌توان نقشِ مهمِ‌ پمپ‌های آب را در تأمین آب برای مصارف مختلف نادیده گرفت. تنظیم فشار آب در پمپ، تأثیر مستقیمی بر عملکرد و کارایی آن دارد. تنظیم فشار پمپ خانه به جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی پمپ، افزایش عمر مفید آن‌ و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمک می‌کند.

نحوه تنظیم فشار پمپ آب با کلید اتومات مکانیکی

اگر پمپ شما دارای کلید اتومات است، تنظیم فشار پمپ آب با این دستگاهِ جانبی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که نحوه تنظیم اتوماتیک روی پمپ را طبق آنچه می‌گوییم پیش ببرید تا دچار سردرگمی و اشتباه نشوید.

1. بررسی فشار پمپ

برای تنظیم فشار پمپ آب ابتدا باید بدانید که پمپ روی چه فشاری روشن یا خاموش می‌شود. اگر دقت کنید یک درجه یا گِیج فشار روی پمپ وجود دارد. علامت‌های قرمز‌رنگ، درجه را به صورت بار به نمایش می‌گذارند. زمانی که پمپ کار می‌کند شما باید این عقربه را دنبال کنید.

نقطه یا عددی که عقربه در لحظه خاموش شدن روی آن قرار می‌گیرد، درجه‌بار یا درجه‌فشار تنظیم‌شده برای خاموش شدن پمپ است.

حالا به مصرف‌کننده‌ای که در آخرین طبق ساختمان است بگویید که شیر آب را باز کند. هنگامِ باز شدنِ شیر آب، درجه فشار به‌آرامی پایین می‌آید و روی یکی از اعداد، پمپ روشن می‌شود. این عدد، درجه‌فشار تنظیم‌شده برای استارت یا روشن شدن پمپ است.  

2. باز کردن درپوش کلید اتوماتیک

حالا درپوش کلید اتومات را باز کنید. با باز کردن درپوش دو عدد پیچ (یک پیچ بزرگ و یک پیچ کوچک) را مشاهده می‌کنید. البته در بعضی از کلیدها به جای این دو پیچ، دو عدد مهره استفاده شده است. هرکدام از این دو پیچ، در قسمتِ زیرین خود به فنرهایی متصل هستند. پیچ بزرگتر و فنرِ بزرگتر برای تنظیم فشار استارت یا همان روشن شدنِ پمپ و پیچ کوچک و فنر کوچکتر برای بازه روشن و خاموش شدن پمپ است.

3. بالا بردن فشار پمپ آب (در صورت فشار ضعیف آب)

اگر زمان باز کردن شیر آب، کم‌ترین فشار آب برای شما، فشار خیلی ضعیفی است، برای تنظیم فشار پمپ آب در فشار بالاتر؛ باید فشار روشن شدن پمپ را روی عدد بالاتری تنظیم کنید. به این صورت که پیج بزرگتر (ممکن است برای شما مهره باشد.) را به اندازه یک ربع (نه بیشتر) در جهت مثبت بچرخانید.

بالعکس این هم برای کاهش فشار پمپ آب، ممکن است. یعنی اگر فشار آب پمپ شما زیاد است و می‌خواهید این فشار را کم کنید، باید پیچ بزرگتر را در جهت منفی بچرخانید.

4. بررسی دوباره فشار آب به کمک درجه‌

در این مرحله پمپ باید دوباره استارت بزند و به نقطه خاموش شدن برسد. برای این کار دوباره شیر را باز کنید و درجه را دنبال کنید. اگر به‌فرض درجه فشار از 2 بار به 2.5 یا 3 بار رسیده بود، درجه فشار مناسبی است. چون متناسب با روشن و خاموش شدنِ پمپ، فشار پمپ با همان مقدارِ افزایشِ نیم یا یک بار، افزایش پیدا می‌کند.

5. بررسی فشار آب لوله‌کشی

در این مرحله از تنظیم فشار پمپ آب، بررسی کنید که دورترین مصرف‌کننده و بالاترین طبقه ساختمان،‌ فشار مناسبی در کمترین فشار و بیشترین فشار آب را داشته باشد و نوسان فشار آب نداشته باشد.

پس به این صورت می‌توانید فشار روشن و خاموش شدن پمپ را تنظیم کنید تا مشکلِ نوسان فشار در طبقات بالای ساختمان برطرف شود.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ راهکار افزایش فشار آب پمپ بدون پمپ

تنظیم بازه روشن و خاموش شدن پمپ با کلید اتومات پمپ

در مواردی پیش می‌آید که با وجود سالم بودن منبع، پمپِ آب، فشار کمی دارد یا دچار نوسان می‌شود، باز هم باید تنظیم فشار پمپ آب را از طریق کلید اتوماتیک پیگیری و مشکل را حل کرد. با بررسی اتومات احتمالاً متوجه خواهید شد که نقطه روشن و خاموش شدن، بازه بسیار کوتاهی دارد؛ مثلاً پمپ روی عدد 2 بار روشن و روی عدد 3 بار خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل باید این بازه را افزایش داد که مدام پمپ خاموش و روشن نشود.

پیچ کوچک‌تر یا مهره کوچک‌تر که به فنر باریکتر متصل است برای P∆ یا بازه روشن و خاموش شدن پمپ تعریف شده است. شما با چرخاندن و سفت کردن این پیچ، می‌توانید به‌راحتی میزانِ اختلاف این بازه را تنظیم کنید. البته هر نوع کلید اتوماتیکی، استاندارهای مخصوص به خودش را دارد؛ مثلاً در بعضی از کلیدها اختلاف بازه‌ای که برای آن وجود دارد، کمتر از 1 بار و بیشتر از 3 بار نیست و این محدودیت کلیدها است. پس با بستن یا سفت کردن و شُل یا باز کردن این پیچ، می‌توانید نقطه خاموش و روشن شدنِ پمپ را به هم نزدیک یا دورتر کنید تا اختلاف فشار، تنظیم شود.

معمولاً و به صورت نرمال، فشار 2-3 بار، فشار مناسبی برای روشن شدنِ پمپ است. در این بازه، با باز کردن شیر، به صورت ناگهانی پرتاب آب را نخواهید داشت. و بازه فشار 5 و حتی 6 بار برای خاموش شدن پمپ تعریف می‌شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که فشارهای بیشتر از 6 بار، فشار مناسبی برای شیرآلات نیستند. استاندارترین فشاری که پشت شیر آبِ مصرفی باید داشته باشید، باید 4 بار باشد. چون بیشتر از این باعث ترکیدگی لوله‌ها خواهد شد.

نحوه تنظیم فشار ست کنترل پمپ آب:

اگر روی پمپ آب شما ست کنترل نصب باشد، تنظیم فشار پمپ آب با این دستگاه جانبی، انجام می‌شود. پس مراحل زیر را برای تنظیم ست کنترل پمپ آب را با دقت دنبال کنید.

1. قطع برق

اولین کاری که باید برای حفظ امنیت و جلوگیری از خطرات احتمالی انجام دهید قطع کردن اتصال پمپ از برق است. توجه داشته باشید که اتصال پمپ به برق خطر برق‌گرفتگی و خسارات جانی و مالی را به‌دنبال دارد. 

2. باز کردن درپوش

پس از اینکه از خاموش شدن دستگاه اطمینان حاصل کردید، پیچ‌های روی ست‌کنترل را با پیچ‌گوشتیِ مناسب، باز کنید و درپوش را برداید.

3. تنظیم فشار در ست کنترل‌های دارای یک پیچ

در اینجا اگر در داخل ست کنترل یک پیچ برای تنظیم فشار وجود داشت، باید از همان پیچ برای قطع (Cut-off) و وصل (Cut-on) فشار پمپ استفاده کرد. لطفاً توجه داشته باشید که مقدار تغییر در فشار، که می‌تواند از 1.5 تا 2 بار متغیر باشد، مستقیماً به تعداد دورهای چرخاندن پیچ تنظیم مرتبط است. به این معنا که برای افزایش فشار پمپ آب در زمان‌های قطع و وصل شدن، باید پیچ تنظیم را مطابق با جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در مقابل، چرخاندن پیچ تنظیم به سمت مخالف جهت عقربه‌های ساعت باعث کاهش فشار پمپ آب در هنگام قطع و وصل شدن خواهد شد.

4. تنظیم فشار در ست کنترل‌های داری دو پیچ

در ست‌کنترل‌هایی که دو عدد پیچ تنظیم فشار پمپ آب خانگی (یک پیج بزرگ و  یک پیچ کوچک) دارند، کمی متفاوت‌تر عمل می‌شود. پیچ تنظیمی که دارای فنر بزرگ‌تری است، میزان فشار حالت قطع و وصل پمپ آب خانگی را تنظیم می‌کند. با چرخاندن پیچ تنظیم فشار ست کنترل پمپ آب در جهت عقربه‌های ساعت، فشار افزایش و با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، فشار کاهش می‌یابد.

5. تنظیم پیچ فنر کوچکتر

پیچ فنر کوچکتر مسئول تعیین اختلاف فشار بین حالت‌های قطع و وصل پمپ است. با چرخش این پیچ به سمت راست، می‌توانید فشار لازم برای قطع کردن پمپ (Cut-off) را افزایش دهید، که به نوبه خود به تنظیم بهتر جریان آب کمک می‌کند.

6. بررسی دقیق و تنظیمات پایانی

تنظیم فشار پمپ آب به پایان رسید. حالا پمپ را روشن کرده و به دقت فشار آب را در چندین نقطه از سیستمِ لوله‌کشی، بررسی کنید. در صورت کافی نبودن فشار آب، فرآیند تنظیم را مجدداً انجام دهید تا زمانی که به فشار مورد نظر برسید.

7. بستن درپوش ست کنترل

پس از رسیدن به فشار دلخواه، درپوش ست کنترل را به دقت ببندید و پیچ‌ها را سفت کنید تا از نفوذ هرگونه گرد و غبار یا رطوبت به داخلِ آن پیشگیری شود.

8. اتصال مجدد برق

در پایان، زمانی که از دقت تنظیمات و محکم بودن درپوش اطمینان حاصل کردید، برق را به پمپ متصل کنید تا دوباره به کار خود ادامه دهد.

این مراحل به شما کمک می‌کنند تا فشار پمپ آب خود را با استفاده از ست کنترل به‌درستی تنظیم کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از ابارا، به تنظیم فشار پمپ آب پرداخیتم. پایا گشترش خورشید تابان جهت رفع مشکلات پیش‌آمده برای پمپ‌های شما هموطنان عزیز، سعی در تهیه مقالات آموزشیِ باکیفیت دارد. ما به‌عنوان اولین و بزرگترین واردکننده پمپ اِبار در ایران در خدمت شما هستیم. جهت خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌های ابارا و تجهیزاتِ جانبیِ آن، می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • آیا فشار پمپ آب قابل تنظیم است؟

    بله، تنظیم فشار پمپ آب، امکان‌پذیر است و می‌توانید با استفاده از پیچ‌های تنظیم موجود بر روی ست کنترل فشار، فشار مورد نظر خود را تنظیم کنید.

  • درجه پمپ آب خانگی روی چند باید باشد؟

    برای تنظیم درجه پمپ آب خانگی، فشار معمولاً بین 2 تا 6 بار تنظیم می‌شود. فشار کمتر از 2 بار باعث روشن شدن پمپ و فشار بیشتر از 6 بار باعث خاموش شدن آن می‌شود. تنظیم دقیق بستگی به شرایط خاص ساختمان و نیازهای آبرسانی دارد.

  • علت بالا نرفتن فشار پمپ آب چیست؟

    بالا نرفتن فشار پمپ آب می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد ازجمله؛ نشتی در سیستم لوله‌کشی، خرابی قطعات پمپ مانند پروانه یا بلبرینگ، معیوب بودن مخزن تحت فشار، نقص در کلید اتوماتیک یا وجود رسوبات در داخل پمپ.

  • چگونه فشار پمپ آب را تنظیم کنیم؟

    برای تنظیم فشار پمپ آب خانگی، ابتدا باید پمپ را از برق بکشید. سپس، درپوش ست کنترل فشار را باز کنید. اگر ست کنترل یک پیچ تنظیم دارد، با چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت فشار افزایش و برعکس، کاهش می‌یابد. در ست کنترل‌های دو پیچی، پیچ بزرگ‌تر فشار قطع و وصل را تنظیم و پیچ کوچک‌تر اختلاف فشار را کنترل می‌کند.

  • علائم تنظیم نبودن فشار در پمپ آب خانگی چیست؟

    از علائم تنظیم نبودن فشار در پمپ آب خانگی: کار کردن مداوم پمپ حتی زمانی که شیرِ آب باز نیست و روشن و خاموش شدن مکرر پمپ است.

  • چرا پمپ آب من زیاد روشن و خاموش می‌شود؟

    روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب می‌تواند به دلایلی مانند نشتی در سیستم، خرابی کلید اتوماتیک، هواگرفتگی لوله‌ها، یا تنظیم نبودن فشار باشد.

  • چگونه می‌توان ست کنترل پمپ آب را با دو پیچ تنظیم فشار تنظیم کرد؟

    برای تنظیم ست کنترل پمپ آب با دو پیچ تنظیم فشار، ابتدا شیر خروجی پمپ را کمی باز کنید. سپس، پیچ بزرگ‌تر را برای تنظیم فشار قطع و وصل پمپ و پیچ کوچک‌تر را برای تنظیم اختلاف فشار بچرخانید.

  • نقش پیچ تنظیم با فنر کوچک‌تر در تنظیم فشار پمپ آب چیست؟

    پیچ تنظیم با فنر کوچک‌تر در ست کنترل پمپ آب، اختلاف فشار بین حالت قطع و وصل پمپ را کنترل می‌کند. با چرخاندن این پیچ در جهت عقربه‌های ساعت، فشار قطع پمپ (cut-off) افزایش می‌یابد.