دسته‌بندی نشده

علت اتومات نکردن پمپ آب

پمپ‌ آب یک راه‌حل بسیار موثر برای افزایش فشار آب در ساختمان‌ها به‌ویژه در آپارتمان‌های چند طبقه است. متأسفانه، پمپ‌ها نیز مانند همه وسایل دیگر، با گذشت زمان دچار خرابی می‌شوند، به خصوص زمانی که به درستی از آن‌ها نگهداری نشود. کوچک‌ترین مشکلی مانند نشتِ جزئی آب، می‌تواند عملکرد پمپ‌ها را بسیار ضعیف کند و در نهایت منجر به خرابی‌شان شود. بنابراین، اگر با اتومات نکردن پمپ آب مواجه شده‌اید، باید در ابتدا علت‌های آن را بدانید و عیب‌یابی کنید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با علت اتومات نکردن پمپ آب آشنا شوید و به حل آن بپردازید.

9 علت مهم اتومات نکردن پمپ آب در ساختمان

احتمالاً شما هم با این مشکل روبرو شده‌اید که پمپ شما حتی زمانی که شیر آب به طور کامل بسته است، همچنان در حال کار است. به عبارت دیگر، پمپ شما به صورت دائمی فعال است و اتوماتیک عمل نمی‌کند. دلایل و مشکلات مختلفی ممکن است باعث عدم اتوماتیک بودن پمپ آب شوند که ما در اینجا قصد داریم به بررسی هر یک از آن‌ها بپردازیم.

1. نشتی آب در جایی از سیستم لوله‌کشی ساختمان

اولین موردی که برای علت اتومات نکردن پمپ آب باید بررسی شود، وجود نشتی در سیستم لوله‌کشی آب ساختمان است. چراکه با وجود حتی کوچک‌ترین نشتی، فشار آب درونِ پمپ به‌سرعت کاهش می‌یابد و پمپ باید به صورت دائمی کار کند تا فشار آب مورد نیاز را تأمین کند.

برای کشف نشتی در لوله‌های ساختمان، ابتدا باید شیر آب خروجی از پمپ که معمولاً روی مخزن تحت فشار پمپ نصب شده است را به طور کامل ببندید. اگر پمپ به‌صورت اتوماتیک خاموش شد، احتمالاً نشتی آب وجود دارد. برای رفع این مشکل، شما باید از ابتدا تا انتهای مسیر لوله‌کشی ساختمان را به‌طور دقیق بررسی کنید و در صورت یافتن نشتی، آن را تعمیر کنید.

چنانچه با این روش نشتی پیدا نشد، از دستگاه نشتی‌یاب استفاده کنید. اگر پس از این مراحل، پمپ آب به صورت اتوماتیک کار کرد، مشکل با موفقیت حل شده است. اما اگر همچنان  پمپ دائماً در حال کار باشد، به خواندن مقاله ادامه دهید تا سایرِ مشکلات احتمالی را بررسی کنیم.

2. نشتی پمپ یک علت اتومات نکردن پمپ آب

یکی از عواملی که ممکن است باعث عدم اتوماتیک کار کردن پمپ آب شود، نشتی در خودِ پمپ آب است. بنابراین، حتماً پمپ آب را با دقت بررسی کنید. اگر آبریزی از دستگاه پمپ مشاهده کردید، باید هرچه سریع‌تر آن را تعمیر کنید. زیرا در صورت کارکردن پمپ در حالت خشکی و بدون پمپاژ آب، احتمال آسیب‌های جدی به پمپ وجود دارد.

3. تنظیم اشتباه پرشر سوئیچ پمپ

یکی از دلایل کاملاً واضح برای اتومات نکردن پمپ آب، تنظیمات نادرست بر روی پرشر سوئیچ پمپ آب است. پیچ تنظیمِ فشار، نباید بیش از حد سفت باشد. اگر عدد فشار گویای آن باشد که بیشتر از ظرفیت تنظیم‌شده برای پمپ است، در همین مرحله علت اتومات نکردن پمپ آب را پیدا کردید. برای اطمینان از تنظیم صحیح پیچ، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید تا متناسب با توانِ پمپ آب شما، پرشر سوئیج تنظیم شود.

پیشنهاد مطالعه: نحوه تنظیم فشار پمپ آب- تصویری

 

4. خرابی سنسور سوئیچ فشار پمپ آب

سنسور پرشر سوئیچ به‌دلایل مختلف مانند جِرم و رسوبات ممکن است مسدود شود. قطعاً رسوب‌گذاری تاثیر منفی بر عملکرد این قطعه خواهد داشت. این موضوع می‌تواند علت اتومات نکردن پمپ آب باشد. برای شناسایی مسدود شدن سنسور، می‌توانید بررسی کنید که اگر کلید اتوماتیک در برابر تغییرات فشار آب پاسخ صحیح ندهد احتمالاً بر روی سنسور آن جرم وجود دارد.

برای رفع رسوب سنسور پرشر سوئیچ پمپ آب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید اتصال برق پمپ را قطع کنید تا از ایمنی کار اطمینان حاصل شود.
  • برای دسترسی به قطعه با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های جعبه پرشر سوئیچ را باز کنید.
  • زیر قطعه را لمس کنید ببینید آیا نشتی دارد؟!
  • اگر نشتی مشاهده شد، ممکن است به دلیل رسوب‌گرفتگی باشد. در این صورت، باید پرشر سوئیچ را تمیز کنید. اغلب با رسوب‌زداییِ‌ پرشر سوئیچ، می‌توانید دوباره آن را به کار بیندازید.
  • اتصالات الکتریکی اتصالات الکتریکی را بررسی کنید. در صورت لزوم، آن‌ها را محکم کرده و مجدداً وصل کنید.
  • پس از انجام تمیز کاری و بررسی اتصالات، شیرِ آب نزدیک به پمپ را باز کنید. ببینید آیا پرشر سوئیچ به درستی کار می‌کند یا خیر.

بعد از تمیز کردن لوله ورودی دستگاه، به عملکردِ پمپ توجه کنید. اگر پس از انجام این مراحل همچنان مشکل وجود داشت، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض پرشر سوئیچ باشد. در این صورت، بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. اما گر مشکل حل شد، به این معناست که جرم باعث یکسره کار کردن پمپ بوده است.

5. پلاتین چسباندن پرشر سوئیچ

یکی از مشکلات بسیار رایج در پمپ‌های خانگی، پلاتین چسباندن پرشر سوئیچ پمپ است. از نشانه‌های آن یکسره کار کردن پمپ آب ساختمان است. برای شناسایی این مشکل برق ورودی پمپ را به‌طور کامل قطع کنید و تمام اتصالات پمپ را با دقت بررسی کنید. اگر کنتاکت یا همان سوئیچ پمپ، دچار سوختگی یا چسبندگی شده باشد، می‌توان حدس زد که علت اتومات نکردن پمپ آب است. تنها راه برای حلِ این مشکل، تعویض کامل پرشر سوئیچ است.

6. هوا گرفتگی پمپ آب

اگر پمپ آب با هوا پُر شده باشد، پمپ به‌خوبی کار نمی‌کند و حباب‌های هوا در داخل پمپ جریان پیدا می‌کنند که باعث افتِ مکش پمپ می‌شوند. هوا گرفتن ِپمپ آب نیز به‌دلایل مختلفی از جمله شکستگی لوله‌های پمپ، خرابی واشر پمپ و یخ‌زدگی پمپ اتفاق می‌افتد. حتماً سعی کنید در ابتدا علت هوا گرفتن پمپ را پیدا کنید تا بتوان این مشکل را حل کرد. در غیر اینصورت، بعد از رفع هواگیری، ممکن است دوباره با این مشکل مواجه شوید.

7. کم بودن ولتاژ برق ورودی پمپ

در برخی از موارد امکان دارد که مقدار برق ورودی به پمپ بسیار کمتر از حد نیاز دستگاه باشد. همین می‌تواند علت اتومات نکردن پمپ آب شود. برای شناسایی این مشکل، میزان برق مورد نیاز دستگاه را بررسی کنید. برای تشخیص اینکه آیا مقدار برق ورودی به پمپ آب کمتر از حد نیاز دستگاه است یا خیر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی پلاک پمپ: روی پمپ آب خانگی، پلاکی وجود دارد که مشخصات فنی از جمله توان مصرفی (به کیلووات) و جریان مورد نیاز (به آمپر) را نشان می‌دهد. این اطلاعات را با مقدار برق ورودی مقایسه کنید.
  • استفاده از مولتی‌متر: با استفاده از یک مولتی‌متر می‌توانید ولتاژ و جریان برق ورودی به پمپ را اندازه‌گیری کنید. اگر مقادیر اندازه‌گیری شده کمتر از مشخصات فنی پمپ باشد، نشان‌دهنده کمبود برق ورودی است.
  • بررسی تابلو برق: اگر پمپ آب به تابلو برق متصل است، می‌توانید تنظیمات تابلو برق را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برق کافی به پمپ می‌رسد.

اگر پس از انجام این بررسی‌ها همچنان مشکل برقراری برق وجود داشت، توصیه می‌شود که از یک متخصص برق برای عیب‌یابی دقیق‌تر و ایمن‌تر کمک بگیرید.

8. خرابی قطعات داخلی پمپ

احتمال خرابی قطعات داخلی پمپ مانند سیل مکانیکی، بلبرینگ‌ و پروانه‌ها بعد از استفاده مکرر وجود دارد. برای تشخیص خرابی قطعات لازم است از فرد متخصص کمک بگیرید. پس این احتمال را نیز در نظر بگیرید.

9. مناسب نبودن قدرت پمپ آب برای ساختمان شما

در برخی موارد مشاهده شده که قدرت پمپ آب با فشار مورد نیاز ساختمان مطابقت ندارد و این یک علت اتومات نکردن پمپ آب است. اگر بعد از بررسی قدرت پمپ، متوجه شُدید که  ظرفیت و قدرت پمپ برای ساختمان شما مناسب نیست باید آن را تعویض کنید. چراکه پمپ آب با یکسره کار کردن دچار آسیب جدی خواهد شد.

باید توجه داشت که برای تشخیص علت اتومات نکردن پمپ آب، تنها برخی از موارد فوق را می‌توانید خودتان بررسی کنید. ما همواره تلاش کرده‌ایم که تمام دلایل عدم کارکرد صحیح پمپ را به‌صورت کامل و جامع در اختیار شما قرار دهیم. پس توصیه می‌شود که در مواقعی که نیاز به باز کردن قطعات پمپ و بررسی دقیق‌تر وجود دارد، حتماً توسط فرد متخصص انجام شود.

روش‌های پیشگیری از اتومات نکردن پمپ آبِ ساختمان:

بهترین راه برای افزایش عمر هر دستگاه، آشنایی با روش‌های صحیح نگهداری آن است. در اینجا، ما به چند توصیه طلایی برای جلوگیری از عدم کارکردِ صحیح پمپ اشاره خواهیم کرد.

نصب مخزن تحت فشار کنار پمپ آب: برای جلوگیری از کارکرد مداوم پمپ آب، می‌توانید یک مخزن تحت فشار را در کنار پمپ آب نصب کنید. این وسیله، فشار اضافی را از پمپ آب می‌گیرد و در خود ذخیره می‌کند تا از کار کردن پمپ به صورت مداوم جلوگیری شود.

سرویس دوره‌ای پمپ آب: پمپ آب را به‌صورت دوره‌ای مانند سایر وسایل الکترونیکی بررسی کنید تا قبل از وقوع هر خرابی، به سرعت آن را تشخیص داده و برای حل آن اقدام کنید.

اقدام سریع موقع اتومات نکردن پمپ آب: توصیه آخر ما این است که نسبت به موضوع اتومات نکردن پمپ آب ساختمان حساس باشید. این موضوع می‌تواند منجر به سوختن پمپ آب شود و شما مجبور خواهید بود هزینه‌های سنگینی برای تعویض آن متحمل شوید. پس هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سایت ابارا، علت اتومات نکردن پمپ آب ساختمان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم تا از طریق نشانه‌ها، بتوانید به‌راحتی مشکل را تشخیص داده و به رفع آن بپردازید. پس در ابتدا با دقت، مواردی مانند نشتی سیستم لوله‌کشی ساختمان، نشتی دستگاه پمپ، قدرت پمپ و دیگر موارد را بررسی کنید و اگر مشکل جزئی بود شاید بتوانید، خودتان علت را پیدا کنید. اما اگر نتوانستید به‌درستی مشکل را تشخیص دهید، حتما از کمکِ فرد متخصص در این زمینه استفاده کنید. پایا گسترش خورشید تابان، به‌عنوان اولین نمایندگی پمپ آب برای راهنمایی‌های بیشتر و خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌ها در کنار شما است تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد.

سوالات رایج

  • چرا اتومات به‌صورت مداوم روشن و خاموش می‌شود؟

    به‌دلایل مختلفی از جمله نشتی در سیستم لوله‌کشی پمپ، نشتی در شیرآلات ساختمان، خرابی فلاش تانک و استفاده از کولرهای آبی در ساختمان.

  • رایج‌ترین علت اتومات نکردن پمپ آب چیست؟

    از رایج‌ترین دلایل می‌توان به خرابی شیر یکطرفه، خرابی پرشر سوئیچ و بسته بودن مسیر بای باس اشاره کرد.