دسته‌بندی نشده

۱۰ راهکار افزایش فشار آب بدون پمپ

کمبود آب در بسیاری از مناطقِ کشور، باعث کاهش فشار آب در ساختمان‌ها شده است. به‌طوری که فشار آب تنها برای طبقاتِ هم‌کف تا طبقه دوم، مناسب و کافی است و طبقات بالاتر در مواجهه با کاهش شدید آب، به‌ویژه در ساعات اوج مصرف، قرار دارند. پس اگر فشار آب در ساختمان شما کاهش یافته است، ابتدا به بررسی شیر ورودی ساختمان بپردازید. چون احتمال دارد مشکل فشار آب منطقه‌ای و خارج از ساختمان باشد.

چنانچه متوجه این مسئله شُدید که کمبود آب، در منطقه شما باعث کاهش فشار آب شده است باید از طریق اداره آب و فاضلاب، قضیه را پیگیری کنید. البته در چنین شرایطی نصبِ پمپ آب، روش مناسبی برای افزایش فشار آب ساختمان شما خواهد بود. اما اگر فشار آب منطقه شما به اندازه کافی بود، می‌توانید از روش‌های افزایش فشار آب بدون پمپ آب خانگی بهره ببرید. در ادامه چند راهکار خوب برای افزایش فشار آب ساختمان را ذکر کرده‌ایم.

۱- رفع نشتی آبِ لوله‌ها و شیرآلات

اولین قدم برای افزایش فشار آب بدون پمپ آب در ساختمان، بررسی و رفع نشتی‌ها در لوله‌ها است. نشتی آب یکی از عوامل هدر رفتنِ آب و حتی کاهشِ فشار آب در ساختمان‌ها است. برای اینکه از وجود نشتیِ آب در لوله‌ها مطمئن شوید یک روش ساده وجود دارد. بدین ترتیب که همه شیرهای آب درون ساختمان را به‌طور کامل ببندید. سپس به صفحه کنتور آب نگاه کنید اگر اعداد صفحه در حال تغییر باشند به این معنی است که جایی از ساختمان دچار نشتی شده است. البته برای پیدا کردن محل نشتی آب می‌توانید از فلومتر نیز کمک بگیرید. فلومتر وسیله‌ای است که به کمک آن میزانِ مصرف آب اندازه‌گیری می‌شود. با پیدا کردن محل نشتی می‌توانید به رفع مشکل بپردازید و فشار آب ساختمان را تا دو برابر افزایش دهید.

۲- رسوب‌گیری لوله‌ها و شیرآلات

با گذر زمان، ممکن است لوله‌ها دچار گرفتگی‌های خفیفی شوند که مانع ورود آب به اندازه کافی به ساختمان می‌شوند. در برخی مناطقِ کشور، مواد معدنی، به‌ویژه نمک موجود در آب، می‌تواند باعث ایجاد رسوب در لوله‌ها شود. این رسوبات می‌توانند یکی از عوامل کاهش فشار آب در خانه‌ها باشند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود این موضوع را نیز مورد بررسی قرار داده و لوله‌ها و شیرآلات را از هرگونه رسوب پاک کنید. این راهکارِ ساده می‌تواند منجر به افزایش فشار آب بدون پمپ آب شود.

از نشانه‌های گرفتگی لوله‌های ساختمان با رسوب می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده شوره‌های سفید رنگ روی کاشی‌ها و شیرآلات
  • وجود سنگ ریزه و شن در آب خروجی از شیر

برای رسوب‌زدایی لوله‌های ساختمان، روش‌های مختلفی وجود دارد که به‌طور کل بهتر است این کار را به متخصصین لوله‌کشی بسپارید.

۳- استفاده از شیرهای کم‌مصرف

یکی از عوامل موثر در افزایش فشار آب بدون پمپ آب، استفاده از شیرهای کم‌مصرف است. این شیرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف آب را کاهش می‌دهند و باعث افزایش فشار آب در سایر بخش‌های ضروری ساختمان می‌شوند.

۴- تعویض لوله‌های قدیمی و خراب

لوله‌های فلزیِ قدیمی، پس از گذشت چند سال و استفاده مکرر، ممکن است پوسیده و خراب شوند که این پوسیدگی می‌تواند در عملکردِ جریانِ آب تاثیر بگذارد. بنابراین، بهتر است لوله‌های ساختمان را بررسی کنید و هرکدام که دچار خرابی شده‌اند را تعویض کنید تا فشار آب افزایش یابد.

۵- نصب مخزن ذخیره آب

یکی از روش‌های بسیار مفید برای افزایش فشار آب بدون پمپ آب خانگی، نصب مخزن یا منبع ذخیره آب است که پشت‌‌بام نصب می‌شوند. برای این منظور، می‌توانید مخزن یا منبع آب را بر روی پشت‌بام منزل خود نصب کنید. در واقع مخزن دارای دو شیر ورودی و خروجی است که در طول شب از طریق شیر ورودی پُر می‌شود تا در طول روز، آب با فشار بهتری به ساختمان برسد. همچنین، هرچه منبع آب ارتفاع بیشتری نسبت به خانه داشته باشد، هنگام باز کردن شیر آب، به‌دلیل جاذبه زمین، آب با فشار بیشتری خارج می‌شود.

۶- تنظیم فشار آب با شیرفلکه اصلی

در بسیاری از موارد دیده شده که شیرفلکه ورودیِ ساختمان تا حدِ زیادی بسته است و این باعث کاهش فشار آب می‌شود. با قاطعیت می‌توان گفت که ساده‌ترین کاری که برای افزایش فشار آب بدون پمپ وجود دارد، باز کردن شیرفلکه است. پس حتماً ورودی آب لوله‌های ساختمان را بررسی کنید و از باز بودن کامل شیرفلکه اطمینان حاصل کنید. شیرفلکه قابل تنظیم است و با کم و زیاد کردن آن می‌توانید فشار آب ساختمان را کنترل کنید.

۷- استفاده از سختی‌گیر آب

مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم که در آب وجود دارند موجب ایجاد رسوب در لوله‌ها می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع، استفاده از سختی‌گیر آب که یک دستگاه تصفیه، توصیه می‌شود. سختی‌گیر آب یک دستگاه یا قطعه است که با حذف این مواد، باعث افزایش فشار آب می‌شود. علاوه‌بر این، عمرِ لوله‌ها را افزایش می‌دهد.

۸- افزایش فشار آب بدون پمپ با نصب سرشیر

سرشیرهای افزایش فشار آب برای بهبود جریان و فشار آب در شیرآلاتی مانند شیر حمام، شیر ظرفشویی و شیر روشویی استفاده می‌شوند. این سرشیرها با ایجاد جریانی متمرکزتر، فشار آب را افزایش داده و می‌توانند در مناطقی که فشار آب کم است یا در ساختمان‌های بلند که فشار آب به‌طور معمول کاهش می‌یابد، مفید باشند. این سرشیرها مصرف آب را نیز کاهش می‌دهند چون نیاز نیست کلِ شیر آب را باز کنید.

۹- پمپ تقویت فشار آب یا پمپ آبگرمکن

پمپ تقویت فشار آب یا پمپ آبگرمکن اندازه بسیار کوچکی داشته و بسیار بی‌صدا است. این پمپ برای افزایش فشار آب در پیش از پکیج یا آبگرمکن یا در لوله آب سرد ورودی ساختمان نصب می‌شود و وظیفه تامین فشار مورد نیاز جهت روشن شدن آن‌ها را بر عهده دارند. پمپ تقویت فشار آب داخلی، حدود ۲ الی ۳ برابر فشار آب را افزایش خواهد داد. این پمپ‌ها باید طبق متراژ خانه انتخاب شود.

این دستگاه تقویت فشار آب خانگی برای افرادی که در طبقات بالایی ساختمان‌ها زندگی می‌کنند و با مشکل کاهش فشار آب مواجه هستند، مناسب است. همچنین برای واحدهایی که فشار آب ورودی به آن‌ها کافی نیست و موجب خاموش شدن پی‌در‌پی آبگرمکن می‌شود، گزینه خوبی است.

پیشنهاد مطالعه: پمپ آب کوچک

۱۰- مینی پمپ

ممکن است نخواهید هزینه‌ زیادی برای افزایش فشار سیستم لوله‌کشیِ ساختمان انجام دهید یا در ساختمانی هستید که واحدهای دیگر نخواهند برای کل ساختمان هزینه کنند. در این صورت یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش فشار آب بدون پمپ انجام دهید نصب مینی پمپ است. با نصب یک مینی پمپ، فشار آب واحدِ‌ شما تا حد قابل چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. بد نیست این را هم بدانید که قیمت مینی پمپ افزایش فشار، بسیار به‌صرفه است.

مینی پمپ‌ها دستگاه‌های کوچکی برای افزایش فشار آب در منازل هستند که به لوله‌های خانگی متصل می‌شوند. این پمپ‌ها در مکان‌هایی مانند زیر پکیج، زیر سینک ظرفشویی، داخل سرویس بهداشتی یا داخل کابینت نصب می‌شوند و برای استفاده در مقیاس کوچک تا متوسط مناسب‌اند. نصب آن‌ها به لوله آب شهری غیرقانونی است و برای حجم بالای آب مثل چاه‌ها کاربرد ندارند. استفاده از مینی پمپ‌ها می‌تواند به بهبود فشار آب در شیرها و دوش‌ها کمک کند و در نتیجه تجربه راحت‌تری از استفاده از آب در خانه را خواهید داشت.

پس با توجه به روش‌های بالا، می‌توانید بهترین راهکار افزایش فشار آب بدون پمپ آب را برای ساختمان خود پیدا کنید. حتماً به این نکته توجه کنید که فشار آب در شهرهای بزرگ در ساعات اوج مصرف، کاهش می‌یابد. پس سعی کنید موارد شخصی مانند حمام و شست‌وشو را به ساعاتِ غیر از اوج مصرف، موکول کنید.

سخن پایانی

فشار آب یکی از مسائل حیاتی برای ساکنین ساختمان است. مسئله فشار آب در ساختمان به چندین عامل بستگی دارد که برای حل این مسئله، در وهله‌ اول باید عیب‌یابی کرد. پایا گسترش خورشید تابان، به‌عنوان اولین نمایندگی رسمی کشور، برای آگاهیِ بیشتر شما کاربرانِ عزیز، سعی داشت کلیه عوامل موثر بر افزایش فشار آب را به‌صورت مختصر و مفید بیان کند. در ابتدا توصیه شد که حتماً ورودی آب ساختمان را چک کنید تا مطمئن شوید که مشکل از کمبود آب منطقه‌ای نیست. سپس با بیانی ساده، راهکارهایی برای افزایش فشار آب بدون پمپ آب را به‌طور کامل پیشنهاد دادیم. در کنارِ بیان مشکلاتِ احتمالی، راه‌حل‌های مناسب ارائه شد تا با بررسی دقیق هر یک از این موارد را مرتفع کنید. خرید بوسترپمپ و انواع پمپ آب ابارا، با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت، تنها با ما.

سوالات متداول

  • بهترین روش افزایش فشار آب بدون پمپ آب چیست؟

    بسته به شرایط خاص شما، باید بهترین روش را انتخاب کرد. مثلا ممکن است مشکل کمبود فشارِ آب سیستم لوله‌کشی شما، با رسوب‌زدایی حل شود.

  • اگر فقط یک واحد از ساختمان مشکل فشار آب داشته باشد،‌ چه کاری باید انجام داد؟

    بهتر است وضعیتِ پیش آمده را با یک متخصص در میان بگذارید تا نسبت به موقیت شما، پیشنهاد مطلوب را بدهد.