پمپ آب ابارا

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

احتمالا به محض شنیدن نام بوستر پمپ نسبت به تفاوت آن با پمپ آب کنجکاو می شوید. تفاوت پمپ و بوستر پمپ در عملکرد آن ها است. در واقع بوستر در کنار تامین مکش آب، باعث افزایش سطح دبی نیز می شود. در ساختمان های بلند تامین آب با فشار مناسب یکی از موضوعات پرچالش برانگیز است که با نصب پمپ می توان تاحدودی فشار آب را جبران کرد. اما نوسان موجود در فشار آب، برای واحدهای ساختمان امری ناخوشایند است. اینجاست که بوستر پمپ به میان می آید و این مشکل را رفع می کند.

برای مقایسه پمپ با بوستر پمپ بهتر است اطلاعات لازم در مورد هر کدام بدانید و با نحوه کار کردن آن ها آشنا شوید. بدین شکل تفاوت بین آن ها کاملا درک می شود.

پمپ آب چیست؟

قبل از بررسی تفاوت پمپ و بوستر پمپ، به تعریف هر یک می پردازیم. ابتدا لازم است بگوییم پمپ چیست و چه با هدفی نصب می شود. پمپ آب ابزاری است که سیالات را با سرعت بیشتر به حرکت درمی آورد و با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی کار می کند. انواع مختلف پمپ ها در بازار موجود است که در زمینه های متفاوت از صنعتی تا خانگی حضور پررنگی دارد. امروزه شاهد نیاز پررنگ پمپ آب خانگی برای ساختمان های مسکونی هستیم تا مکش آب در ورودی لوله ها ارتقا یابد.

بوستر پمپ چیست؟

در بررسی تفاوت پمپ و بوستر پمپ، خیلی ها تازه متوجه طراحی متفاوت بوستر می شوند. زمانی که پمپ آب برای تامین فشار لازم کافی نباشد، بوستر پمپ پیشنهاد می شود. این ابزار از یک یا چند پمپ موازی تشکیل می شود تا نیاز مصرف کننده رفع شود. در مواقعی که فشار آب لوله های مصرفی دائما در حال تغییر و احتمال آسیب دیدگی شیرآلات خطوط لوله بالاست، بوستر پمپ به تنظیم نوسانات فشار کمک می کند. بوستر برای ساختمان های مسکونی و اداری، مصارف کشاورزی و آبیاری، سیستم اطفا حریق مناسب است و براساس نیاز مصرف، مقدار آب مشخصی را پمپاژ می کند.

پیشنهاد مطالعه: بوستر پمپ چیست؟

تفاوت پمپ و بوستر پمپ در چیست؟

پمپ آب تنها آب را با حداکثر توان خود انتقال می دهد و هیچ دخالتی در نوسان فشار آب در خطوط لوله ندارد. این ابزار با یک فشار ثابت آب را پمپاژ می کند و در صورت بروز نوسانات در خط لوله، توانایی رفع آن را ندارد.

در موارد زیر با اصلی ترین تفاوت های پمپ و بوستر پمپ آشنا می شوید:

  • از نظر طراحی، پمپ آب تنها از یک پمپ ساخته می شود. در حالی که بوستر ممکن است از یک، دو و حتی چند پمپ طراحی شده است. پمپ های بوستر به صورت موازی کنار یکدیگر قرار دارند و به طور همزمان کار می کنند.
  • بوستر توانایی ایجاد فشارهای مختلف را دارد و به خوبی می تواند سطح مختلفی از دبی را به وجود آورد.
  • بوستر باعث رفع نوسانات فشار در خط لوله های انتقال می شود و از کاهش یا افزایش ناگهانی فشار جلوگیری می کند. همچنین مانع قطع جریان آب در برخی نواحی انشعابات می شود.

تفاوت در طراحی بوستر و پمپ آب

یکی از اصلی ترین تفاوت های پمپ و بوستر پمپ، طراحی متفاوت آن ها است. هر کدام از بوسترهای پمپ که دارای یک خط تغذیه و خروجی هستند، شیرهایی در قبل و بعد از پمپ وجود دارد. دلیل وجود شیرها، تزریق دستی پمپ و پیشگیری از گردش آب درون شاخه موازی است. شیرهای تخلیه زمانی فعال می شوند که سطح مصرف در خروجی با تغییرات ناگهانی همراه باشد. برای مثال، هنگام افت شدید فشار، بوستر تمام پمپ های خود را به کار می اندازد. از طرفی تخلیه کامل باعث عدم ورود فشار به پمپ های فعال می شود.

انواع بوسترها دارای تجهیزات بسیاری مانند پمپ ها، الکتروموتورها، منبع تحت فشار، شیرهای فلکه، لرزه گیرها، شیر تخلیه، شاسی، گاردهای محافظ، پرشر سوئیچ و ... هستند.

تفاوت در کاربرد پمپ و بوستر پمپ

بوسترها در انواع مختلفی طراحی می شوند که هر کدام برای زمینه خاص کاربرد دارد. پمپ های آبرسان نیز به همین شکل در زمینه های مختلف استفاده می شوند. در این قسمت به کاربرد هر کدام از این ابزارها می پردازیم:

کاربرد پمپ های آبرسان

پمپ ها به سه مدل شناور، گریز از مرکز و فشار قوی تقسیم می شوند:

کاربرد پمپ شناور

این ابزار برای چاه های عمیق طراحی شده است. با کمک آن آب در سطح عمیق زمین به بالا منتقل می شود.

کاربرد پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز برای انتقال آب مشخصی از روی سطح زمین کاربرد دارند. در مواقعی که عمق زیادی در کار نیست، از این پمپ استفاده می کنند، مانند پر کردن آب استخرهای کشاورزی.

کاربرد پمپ فشار قوی:

پمپ فشار قوی برای انتقال آب به طبقات بسیار بالا مناسب است. اگرچه بسیار شبیه پمپ های گریز از مرکز تولید می شود، اما در مواقعی که ارتفاع یا فاصله زیاد است، به جای گریز از مرکز از پمپ فشار قوی استفاده می کنیم.

کاربرد بوستر پمپ

استفاده از بوستر پمپ در ساختمان های اداری، مسکونی، کارنجات، تجاری و ... بسیار به چشم می خورد که هدف اجرایی آن ها تامین آب مصرفی است. در موارد زیر به معرفی انواع بوسترهای و کاربرد هر یک می پردازیم:

  • بوسترهای آتشنشانی نیز به صورت اختصاصی برای اطفا حریق طراحی شده اند که با ایجاد فشار ایده آل تا حدودی از بروز حوادث جلوگیری می کنند. نوع دیگر بوستر، بوستر پمپ آب گرم است که به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی در شوفاژ خانه ها استفاده می شود.
  • از بوستر پمپ آبیاری هم برای صنعت کشاورزی استفاده می کنند و تفاوت آن با پمپ آب کشاورزی در میزان آبدهی، جوکی پمپ و ... است.
  • یکی دیگر از مدل های بوستر، بوستر پمپ اسید است که برای محیط های صنعتی تولید می شود.
  • آخرین مدل، بوستر پمپ تزریق است که در مسیرهای مشخص مقداری کلر تزریق می کند. هدف اجرای آن پاکسازی و ضدعفونی سیالات است که در ورودی آب های شهری نصب می شود.
چرا به بوستر پمپ نیاز داریم؟

ضرورت استفاده از بوستر پمپ را زمانی درک می کنیم که در مصرف کنندگان زیادی در یک ساختمان بزرگ حضور داشته باشند. یا این که تصمیم به آبرسانی در محیط های گسترده همچون کارخانه، مزارع کشاورزی و ... می گیریم. اگر فشار آب به خوبی نیاز مصرف کنندگان را رفع نکند، مجبور هستیم بوستر پمپ را نصب کنیم. با نصب این ابزار هر واحد مسکونی بدون نیاز با هماهنگی دیگر واحدها می تواند از آب لوله های مختلف استفاده کند.

پمپ های ساده چنین قابلیتی ندارند و نمی توان از آن ها برای تامین سطح دبی ایده آل کمک گرفت. زیرا فشار ثابتی برای کل سیستم آبرسانی در نظر می گیرند. پس می توان با بررسی تفاوت پمپ و بوستر پمپ نتیجه گرفت، با نصب بوستر پمپ حتی در زمان بالاترین مصرف آب، بهترین بهره مندی را شاهد خواهیم بود.

نتیجه گیری

با بررسی تفاوت پمپ و بوستر پمپ با کاربرد هر یک آشنا شدید و می توانید تصمیم بگیرید در چه شرایطی از کدام شان بهترین استفاده را ببرید. هر دو جز تجهیزات ضروری در سیستم آبرسانی و انتقال سیالات هستند، اما تفاوت هایی در اجرا و طراحی آن ها وجود دارد. در زمانی که فشار ثابت به کار نمی آید، بوستر به جای پمپ راه اندازی می شود تا در صورت افزایش یا کاهش فشار به مشکل برنخورید. خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌ها از نمایندگی اِبارا، انتخابی مطمئن برای مشتریان خاص.

اتومات پمپ آب قیمت
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
ست کنترل پنتاکس
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
قیمت ست کنترل