پمپ آب ابارا

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی یکی از مسائلی است که برای انتخاب پمپ آب خانگی مطرح می شود. این روزها برای جبران مشکل کم آبی در ساختمان و آپارتمان ها از پمپ استفاده می کنند . اجرای این ابزار بسیار ساده است و در کمترین زمان انجام می شود، در حالی که اصلی ترین مشکل واحدهای مسکونی را برطرف خواهد کرد. میان مدل های مختلف پمپ آب خانگی، دو مدل جتی و بشقابی پرطرفدار هستند. هر کدام برای زمینه خاصی استفاده می شود و ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

برای انتخاب بهتر کافی است با دو مدل پمپ آب خانگی بشقابی و جتی آشنا شوید و از تفاوت های بین این دو باخبر باشید.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ آب بشقابی (multistage pump) برای بهبود فشار و جابجایی سیالات غیرخورنده استفاده می شود. این ابزار اغلب برای محیط های صنعتی به کار می رود، اما در مصارف خانگی و کشاورزی نیز کاربرد دارد. زمانی که مایعات لازم برای جابجایی سنگین است و گرانروی بالایی دارد، این مدل پمپ برای پمپاژ آن استفاده می کنند. برای مثال، انتقال روغن ماشین تنها با پمپ بشقابی قابل انجام است. 

انواع پمپ آب بشقابی

این پمپ در دو مدل زیر در بازار موجود است:

پمپ بشقابی جابجایی مثبت: این پمپ برای آبدهی بیشتر مناسب است و در عمق های کم استفاده می شود. با نصب آن دبی بیشتری نسبت به مدل سانتریفیوژی از خود نشان می دهد.

پمپ بشقابی سانتریفیوژی: مدل های سانتریفیوژی مناسب جابجایی آب های دارای گرانروی پایین است.

پمپ آب خانگی جتی چیست؟

برای خانه های دارای چاه های عمیق از پمپ آب خانگی جتی استفاده می کنند. این پمپ با توانایی عالی آب را از عمق زیاد پمپاژ می کند و برای مناطق گرمسیر پیشنهاد می شود. الکتروموتور این پمپ پرقدرت است و به خوبی می تواند آب لازم را از عمیق ترین لایه های زمین انتقال دهد.

انواع پمپ جتی

پمپ های جتی در دو مدل زیر ارائه می شوند:

  • پمپ عمیق جتی
  • پمپ کم عمق جتی

همانطور که نام این مدل عمیق پیداست، برای عمق های بیشتر استفاده می شود. نحوه عملکرد آن بدین شکل است که انژکتور دستگاه زیر آب قرار می گیرد و با شروع فعالیت آب را به سمت بالا هدایت می کند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت پمپ محیطی و جتی

مقایسه پمپ آب جتی و بشقابی

برای بررسی تفاوت پمپ جتی و بشقابی به جنبه های مختلف آن می پردازیم:

تفاوت طراحی

یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو پمپ، طراحی و ظاهر آن ها است. پمپ بشقابی بسیار ساده طراحی شده است، اما پمپ جتی دارای پیچیدگی بیشتری است و پیچیدگی آن در حد یک سانتریفیوژ است. پمپ های بشقابی دارای دو پروانه شبیه به بشقاب هستند که در کنار یکدیگر قرار دارند. پروانه ها از متریال مختلف مانند استیل ضدزنگ، برنز یا چدن طراحی می شوند که با کمک شافت به یکدیگر متصل شده اند. با ورود جریان آب به پروانه ها، آب با سرعت بیشتر پمپاژ می شود. طراجی پمپ جتی شباهتی به یک کوزه دارد که دارای یک پخش کننده اکسیژن یا جت هوا است. هنگام ایجاد فشار به نازل بالایی، آب به ارتفاع منتقل می شود. درون الکترونیک کیتی مدل جتی قطعه ای به نام ونتوری وجود دارد. این قطعه موجب خلق اثر ونتوری می شود. منظور از این اثر، افزایش سرعت و کاهش فشار برای مواقعی که لوله باریک است. به بیان دیگر، پمپ جتی نوعی انژکتوری است که برای نصب آن باید دقت و مهارت لازم را در نظر گرفت.

تفاوت عملکرد

عملکرد پمپ ها نیز با یکدیگر متفاوت است. پمپ بشقابی براساس نیروی گریز از مرکز کار می کند و به گونه ای است که با ورود سیال به آن پروانه شروع به کار می کنند. اما پمپ جتی با تخلیه هوای داخل آن به محض ورود آب به داخل، فشار اتمسفری ایجاد می کند و باعث می شود آب با سرعت به بیرون خارج شود.

نحوه کار با پمپ بشقابی:

عملکرد پمپ های بشقابی به عوامل مختلف مانند تعداد پروانه، بزرگی قطر پروانه و توان پمپ آب بشقابی بستگی دارد. با افزایش تعداد پروانه ها، قطر آن ها نیز بزرگ تر و خروجی پمپ بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب، توان پمپ بشقابی افزایش می یابد. توجه داشته باشید، هنگام هواگیری پمپ، راندمان کاری کاهش می یابد. برای پیشگیری از این موضوع، تمام لوله ها باید هواگیری شود.

نحوه کار با پمپ جتی:

این پمپ از یک جت اکسیژن بهره مند است. هنگام ورود آب به جت، سرعت آن افزایش می یابد. این سرعت با سرعت آب یکسان است. به همین دلیل، آب با فشار به بیرون منتقل می شود. کاربرد پمپ جتی در محیط های مسکونی بسیار است و محبوبیت بیشتری نسبت به مدل بشقابی دارد.

تفاوت تولید صدا

هر دو پمپ صدا تولید می کنند. اما پمپ بشقابی صدای کمتری نسبت به پمپ جتی دارد. در واقع صدای بیشتر پمپ آب جتی ناشی از قدرت بالای آن در پمپاژ آب است. زمانی که آب از جت عبور می کند با صدای بیشتر به بیرون پرتاب می شود.

تفاوت سرعت و آبدهی

پمپ بشقابی با دبی بیشتر طراحی شده است، اما پمپ جتی سرعت بیشتری برای انتقال آب ایجاد می کند. پس پمپ جتی برای انتقال آب به ارتفاعات بالا و ساختمان های بلند ایده آل است. در حالی که پمپ بشقابی برای واحدهای همکف انتخاب می شود. در واقع، طراحی این دو پمپ به گونه ای بوده است که در دبی و هد کاملا برعکس عمل می کنند. پمپ جتی دارای میزان آبدهی بیشتر است، اما پمپ بشقابی دبی بیشتری دارد.

تفاوت سیالات مناسب

سیالات قابل استفاده برای پمپاژ در مدل های بشقابی، سیالات غیرخورنده مانند آب و دیگر حلال ها است. مدل جتی نیز برای سیالاتی مانند آب و انواع سوخت ها به کار می رود.

تفاوت قیمت پمپ آب جتی و بشقابی

یکی از موضوعاتی که در تفاوت پمپ جتی و بشقابی مطرح می شود، اختلاف قیمت آن ها است. البته این مقایسه اشتباه است، زیرا قیمت هر کدام از پمپ براساس توان عملکرد، نوع شرکت و ساختارشان مشخص می شود. در حالت کلی، قیمت پمپ بشقابی نسبت به پمپ جتی مناسب تر است.

نتیجه گیری

با بررسی تفاوت پمپ جتی و بشقابی به این نتیجه می رسیم که مدل حتی دارای دبی کمتر، طراحی پیچیده تر، هد بیشتر، فشار کمتر و صدای بیشتر است. در حالی که مدل بشقابی با صدای کمتر، دبی بیشتر، طراحی ساده تر، فشار بیشتر و هد کمتر طراحی شده است. خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌ها از ما بزرگترین نمایندگی اِبارا در ایران را فراموش نکنید.

اتومات پمپ آب قیمت
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
ست کنترل پنتاکس
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
قیمت ست کنترل