پمپ آب ابارا

پمپ سیرکولاتور چیست ؟

پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور یکی از پرکاربردترین مدل پمپ آب های موجود در بازار است که در صنایع مختلف استفاده می شود. این پمپ قابلیت چرخش هم آب سرد و هم آب گرم را دارد و جز زیر مجموعه پمپ های سانتریفیوژ است. سیرکوله در لغت به معنای چرخش و گردانیدن است، به همین خاطر، از آن برای به گردش در آوردن آب و سیالات در بخش های مختلف استفاده می کنند.

معرفی پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور پمپی است که یک سیال درون یک سیکل بسته به گردش درمی آورد. این پمپ به نام های دیگر آّ در گردش، پمپ آب گرم، پمپ خطی و پمپ سیرکوله شهرت دارد، قابل اجرا برای سیالات تا دمای 100 الی 130 درجه است و بیشتر اوقات در سیستم های گرمایش و آب گرم خانگی استفاده می شود. بدنه این پمپ خطی از چدن یا استیل طراحی می شود و پروانه های آن از جنس استیل، چدن یا برنج است.

مدل های مختلف پمپ سیرکولاتور با توجه به ویژگی ها و جنس بدنه و پروانه برای مصارف خاص استفاده می شوند که صدا بسیار کمی دارند و در دسته محصولات کم مصرف شناخته می شوند.  

انواع پمپ سیرکولاتور

دسته بندی این پمپ به شرح زیر است:

پمپ آب گرم:

هنگامی که مبدل حرارتی یا منبع کوئلی آب گرم ایستاده برای ارائه آب گرم مصرفی به کار می رود، استفاده از یک پمپ آب گرم برای به چرخش در آوردن آب گرم شوفاژ ضروری است.

پمپ برگشت آب گرم مصرفی

این پمپ وظیفه به گردش درآوردن آب گرم در داخل لوله و مخزن آب گرم را به عهده دارد و موجب می شود آب گرم همیشه دردسترس باشد.

پمپ گردش آب شوفاژ:

این پمپ همانطور که نامش پیداست، برای سیستم های گرمایش مرکز، منطقه ای و سیستم آب گرم خانگی کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه: پپمپ سیرکولاتور دائم کار

مشخصات بارز پمپ سیرکولاتور

از ویژگی های چشمگیر پمپ سیرکولاتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع پمپ صدای بسیار کمی دارد.
  • دور موتور آن حدود 1500 و 3000 دور است.
  • اندازه پمپ از نیم اینچ تا 6 اینچ مشخص شده است.
  • مصرف بهینه انرژی پمپ های سیرکوله در رده بندی های A، B قرار دارند.
  • این پمپ در دو مدل با واسطه واتاترم یا موتور خشک و بدون واسطه تولید می شود.
  • از دیگر دسته بندی الکتروپمپ می توان به تک فاز، سه فاز و تک دور، دو دور، سه دور و چهار دور اشاره کرد.
  • مکش منفی در این نوع پمپ ها دیده نمی شود. نحوه جابجایی بدین صورت است که سیال روی پمپ سوار می شود.

کاربرد پمپ های سیرکوله

این مدل پمپ کاربرد زیادی دارد. در موارد زیر به رایج ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • مهم ترین کاربرد پمپ سیرکولاتور، سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد در دمای منفی 10 الی 130 درجه سانتی گراد است.
  • این ابزار مناسب سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد سیستم های تهویه هوا، گرمایش از کف، رادیاتورها و سیستم گرم کردن آب است.
  • مدل های خطی سیرکولاتور که بدنه و پروانه آن ها از جنس استیل ساخته شده است، برای انتقال سیالاتی همچون شیمیایی، صنعتی و سیستم شستشو در صنعت کاربرد دارد.
  • گردش آب مورد نیاز سیستم های گرمایشی خانگی مانند رادیاتور، گرمایش از کف و سیستم گرمایشی آب به کمک پمپ سیرکولاتور قابل اجرا است.
  • این پمپ برای استخرها، پکیج ها و شوفاژها قابل استفاده است.
  • برای سیستم های شستشوی صنعتی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی صنعتی نیز استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده پمپ سیرکولاتور

اجزا و فطعات این پمپ به شرح زیر است:

ورودی و خروجی

در قسمت محفظه پمپ یک ورودی و یک خروجی قرار دارد. سیال از راه ورودی به داخل کشیده و از راه خروجی به بیرون منتقل می شود. فلش تعبیه شده روی پوشش پمپ، جهت جریان سیال را مشخص می کند.

به دلیل خطی بودن پمپ سیرکوله، ورودی و خروجی باید کاملا تراز شود. پس بدون نیاز به تغییر سیستم لوله کشی با برش دادن بخشی از لوله، پمپ سیرکولاتور به راحتی قابل نصب است.

پروانه

این پمپ به کمک پروانه آب را به درون خود منتقل می کند. آب در مسیر منحنی شکل قرار می گیرد به سمت پروانه به حرکت درمی آید.

پروانه با گردش نیروی گریز از مرکز را ایجاد و از این طریق آب را از پمپ به داخل لوله ها هدایت می کند. در پشت پروانه یک صفحه به نام backplate وجود دارد که آب را داخل پمپ نگه می دارد. در کنار صفحه یک یاتاقان شافت مشاهده می شود که به چرخش روان پروانه کمک می کند. علاوه براین، مهر و موم لاستیکی به منظور پیشگیری از نشت آب تعبیه شده است.

روتور و شافت

روتور به شافت و شافت به پروانه وصل می شود. هنگام چرخش روتور، شافت و پروانه نیز به گردش درمی آید. بدین شکل، نیروی محرکه لازم برای گردش آب فراهم می شود.

استاتور و سیم پیچ

اینداکتور از تعداد سیم پیچ مسی تشکیل می شود که محکم درون استاتور قرار گرفته است. این سیم پیچ و استاتور کاملا ثابت می مانند. با به جریان درآمدن برق درون سیم پیچ های داخل استاتور یک میدان الکترومغناطیسی چرخشی شکل می گیرد که روتور را به چرخش درمی آورد.

محفظه موتور

محفظه کار محافظت از استاتور و سیم پیچ را به عهده دارد. کنار محفظه موتور نیز جعبه ترمینال الکتریکی است. در قسمت جلویی محفظه نیز یک سوئیچ برای تعیین سرعت وجود دارد که امکان کم یا زیاد کردن سرعت چرخش موتور فراهم می شود.

مزایای استفاده از پمپ سیرکولاتور

مزایای این پمپ به شرح زیر است:

  • صدای پمپ های سیرکوله بسیار کم است.
  • به خوبی می تواند آب دارای دمای بالا را پمپاژ کند.
  • قابلیت به گردش درآوردن سیالات مختلف در دمای بالا را دارد. طوری که احتمال آسیب دیدگی آن بسیار کم است.
  • راحتی نصب آن از دیگر مزایای این پمپ است.
  • قیمت منصفانه ای دارد.
  • هزینه های نگهداری و تعمیر آن زیاد نیست.
  • مدل های مختلفی از این طرح پمپ در بازار موجود است. بنابراین هر فردی با توجه به نیازش می تواند مدل دلخواده را خریداری کند.

نحوه کار با پمپ سیرکولاتور

ابتدا آب از راه ورودی وارد پمپ می شود و درون محفظه پروانه قرار می گیرد. هنگام عبور آب از پره های پروانه به داخل محفظه پمپ، آب درون محفظه حبس می شود. جریان برق نیز به جعبه ترمینال می رسد و با عبور سیم پیچ های موتور، یک میدان مغناطیسی چرخشی می سازد.

میدان مغناطیسی روتور را به چرخش درمی آورد. پس از چرخش روتور، شافت و پروانه نیز شروع به حرکت می کنند. چرخش پروانه، موجب انتقال انرژی جنبشی به آب می شود. بدین شکل، آب به سمت خارج حرکت می کند و نیروی گریز از مرکز شکل می گیرد.

با رسیدن آب به لبه پروانه، انرژی جنبشی ارتقا می یابد و آب با سرعت بالا از پروانه خارج می شود. طوری که با برخورد به دیواره پوشش به بیرون پرتاپ می شود. این برخورد انرژی زیادی خلق می کند و هنگام بیرون رفتن آب، فشار ایجاد شده در مرکز، آب را به داخل می کشاند.

کلام آخر

پمپ سیرکولاتور مناسب سیستم های سرمایشی و گرمایشی طراحی شده است که نصب راحتی دارد و به خوبی می تواند یک سیال را درون یک سیکل بسته به گردش در می آورد. این پمپ یکی از زیر مجموعه پمپ های سانتریفیوژ است که در سیستم های گرمایشی مرکزی، منطقه ای و گردش آب داغ کاربرد دارد که تنوع مدل و سایز آن بسیار بالاست. انتخاب اول برای خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌های ایتالیایی، نمایندگی ما به عنوان اولین و بزرگترین نمایندگی است؛ با ما ماس بگیرید.

اتومات پمپ آب قیمت
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
ست کنترل پنتاکس
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
قیمت ست کنترل