پمپ آب ابارا

تفاوت پمپ و الکتروپمپ

تفاوت پمپ و الکتروپمپ

تفاوت پمپ و الکتروپمپ چیست؟ تا به حال با اسم الکتروپمپ روبرو شده اید؟ پمپ ابزار مکانیکی است که با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث انتقال سیالات با فشار بالا می شود. از گذشته های دور، انتقال سیالات مخصوصا آب جز دغدغه اصلی بشر بوده است که امروزه با رونمایی انواع پمپ نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.

استفاده از پمپ در زمینه های مختلف گسترش یافته و از آنجا که مایعات مختلفی برای انتقال وجود دارد، پمپ های متفاوتی از جمله گریز از مرکز، دنده ای، کف کش و ... طراحی شده است. مهم ترین تفاوتی که الکترو پمپ را از پمپ جدا می کند، امکان استفاده از آن در مخازن آبرسانی است. در واقع این ابزار با روش مکانیکی، مایعات را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند و نقش مهمی در صنایع مختلف دارد.

پمپ آب ابارا

پمپ آب ابارا

پمپ و الکتروپمپ چیست؟

قبل از بررسی کامل تفاوت پمپ و الکتروپمپ به معرفی هر یک می پردازیم. پمپ ها وظیفه انتقال مایعات را دارد. همچنین می تواند مایع در یک سیستم به گردش دربیاورند. این ابزار با توجه به نحوه جابجایی سیالات به سه مدل بالابر مستقسم، جابجایی و گرانش دسته بندی می شوند. نحوه کار آن نیز با توجه به نوع منبع انرژی مانند برق، عملکرد دستی یا نور باد مشخص خواهد شد.

الکتروپمپ ها یا پمپ شناور الکتریکی یکی از مدل پمپ های گریز از مرکز زیر سطحی است که با کمک موتور الکتریکی فعالیت خود را آغاز می کند. نیرو الکتریکی مورد نیاز آن از صفحه کلید بدست می شود و با کمک یک کابل برق به لوله وصل می شود. در واقع می توان گفت، الکتروپمپ همان پمپ است که به عنوان ماشین مکانیکی برای انتقال سیالات کاربرد بی شماری دارد.

نحوه کار پمپ برقی

الکتروپمپ با نیروی الکتریکی کار می کند و این نیرو را از راه ترانسفورماتور برق بدست می آورد. با تبدیل قدرت الکتریکی به مکانیکی، فعالیت خود را انجام می دهد. برخی از پمپ ها به طور کامل در سیال قرار می گیرند و برخی دیگر در نواحی خشک نصب می شوند. پمپ شناور مورد استفاده در دستگاه یک پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای است که به حالت عمودی کار می کند. با چرخش شفت دستگاه، پروانه نیز به حرکت در می آید. بدین شکل، فشاری به مایع از راه ورودی پمپ ایجاد می شود.

انواع الکتروپمپ

این مدل پمپ در انواع مختلف طراحی شده است. به طور کلی، مدل های الکتروپمپ به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • سطحی
  • کفکش
  • شناور
  • روغن داغ
  • ضداسید

مدل سطحی نوعی پمپ است که برای افزیشا فشار سیالات استفاده می شود و بیشتر در صنایع کشاورزی و خانگی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای این مدل می توان به مخازن آبرسانی، آتش نشانی، چاه آب و آبیاری اشاره کرد.

مدل های کفکش نیز در کف قرار می گیرند و آب را از درون محفظه پایینی به بیرون می کشند. پروانه موجود در محفظه این مدل، به محض افزایش فشار سطحی، مایعات را با فشار ایده آل به بیرون پمپاژ می کند.

دیگر مدل پرکاربرد، الکترو پمپ ضد اسید است که به دلیل بدنه مقاوم آن برای انتقال انواع سیالات اسیدی استفاده می شود.

کاربرد الکتروپمپ

این ابزار در صنایع مختلف حضور پررنگی دارد. در موارد زیر به مهم ترین کاربردهای آن اشاره می کنیم:

  • انتقال اسید
  • انتقال فاضلات در صنعت بازیافت
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • انتقال مایعات غلیظ
  • جابجایی روغن
  • مزارع کشاورزی
روش های راه اندازی الکتروپمپ

الکتروپمپ ها به چند روش مختلف شروع به کار می کنند:

 

راه اندازی مستقیم:

در این روش برق سه فاز یا تک فاز به طور مستقیم به الکتروموتور وصل است. برق مورد نیاز وارد کنتاکتور می شود. کنتاکتور ابزاری است که به حالت کلید قطع و وصل کار می کند. این روش به نام دیگر تک ضرب معروف است و به عنوان یکی از ساده ترین روش های شروع به کار الکتروپمپ شناخته می شود.

از مزایای روش راه اندازی مستقیم می توان به رفع عیب راحت آن اشاره کرد. گشتاور راه اندازی این روش بالا است. منظور از گشتاور، حاصل ضرب نیرو در جابجایی یا مقدار نیروی است که در خروجی شفت  باه عنوان نیروی گرداننده استفاده می شود. گشتاورهای بالا به جریان بالای ورودی نیز نیازمند هستند و در صورتی که این جریان تامین نشود، مصرف برق افزایش می یابد. همچنین ایجاد لقی در لحظه استارت وجود دارد که در پی آن، نامتعادل سازی بار و بروز خسارت رخ می دهد.

راه اندازی سافت استارتر

این روش راه اندازی از نظر ساختاری شبیه ستاره مثلث است. با کاهش ولتاژ کار می کند و کاهش گشتاور و راه اندازی جریان را در پی دارد. روی هر ستاره مثلث سه فاز دیمر قرار دارد که بر هر فاز دو عد تریستور مشاهده می شود. در نیم سیکل مثبت یک تریستور راه می یابد و نیم سیکل منفی یک تریستور دیگر. زاویه آتش تریستورها، باعث کاهش و افزایش ولتاژ می شود.

در این روش زمانی که دینام به دور می رسد، از مدار خارج می شود، در صورت عدم بروز اتفاق، آسیب های حرارتی تریستور رخ می ده. یکی از بزرگ ترین مشکلات روش سافت استارتر، نداشتن چپ و راست گرد. برای داشتن این وِزگی استفاده از کنتاکتور جدا پیشنهاد می شود. پس برای دستیابی به گشتاور بالا، باید به سراغ دیگر روش های راه اندازی بروید.

راه اندازی با ستاره مثلث

طی این روش، جریان راه اندازی در روش راه اندازی مستقیم کنترل شده و با کاهش ولتاژ جریان و گشتاور کاهش پیدا کرده است. در واقع گشتاور و جریان در حالت ستاره  یک سوم مثلث قرار دارد.

راه اندازه به روش ستاره

اگر راه اندازی الکتروپمپ با بار اولیه یا زیر بار انجام شود، گشتاور مورد نیاز بدست نی آید. در این شرایط، اتصال به حالت ستاره مثلث است. این توان برای راه اندازی کم است و به سیم پیچ فشار وارد می کند. همچنین باعث از کار افتادن موتور می شود. تنها راه حل برای جبران این موضوع، استفاده از دینام بی بار استارت است.

هر کدام از روش های دارای مزایا و معایب خود است. روش ستاره مثلث همین طور. یکی از مشکلات این روش، زیر بار قدرت کم راه اندازی ی شود و بدون بار استارت است. در واقع برای راه اندازی دو کابل مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی، 3 عدد کنتاکتور برای استارت و استاپ در حالت ایده آلی و 5 کنتاکتور برای چپ گرد و راست گرد استفاده می شود.

سخن پایانی

در تفاوت پمپ و الکتروپمپ سعی داشتیم با کارکرد الکتروپمپ ها آشنا شوید و فرق بین این دو ابزار را درک کنید. الکتروپمپ برای انتقال آب از روش مکانیکی کمک می گیرند و در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارند. این پمپ ها در سایزها و اندازه های مختلف قابل خریداری هستند و برای خرید آن ها می توانید با توجه به نیازهایتان بهترین مدل را انتخاب کنید. خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌ها از نمایندگی اِبارا، کیفیتی که می‌توانید به آن اعتماد کنید.

اتومات پمپ آب قیمت
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
ست کنترل پنتاکس
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس
قیمت ست کنترل