دسته‌بندی نشده

7 گام نصب اتومات پمپ آب

پمپ آب در حالت عادی به صورت یکسره کار می‌کند. این مداوم کار کردن، احتمالاً گاهی باعث سرریز شدن مخزن پمپ می‌شود؛ اما مشکل اصلی این است که طول عمرِ پمپ آب را کاهش داده و خیلی زود می‌سوزد. برای جلوگیری از این مشکلات، یک دستگاه جانبی به نام اتومات پمپ (سِت کنترل) به پمپِ آب وصل می‌شود. نصب چنین دستگاهی مستلزم رعایت یکسری نکات است و نباید بدون دانستنِ اطلاعات کافی اقدام به نصب کرد. چون ممکن است هم پمپ آب و هم کنترل ست آسیب ببینند. بنابراین ما این مقاله را نوشته‌ایم تا به صورت اصولی و طبق مراحل گفته‌شده، نصب اتومات پمپ آب را انجام دهید. با ما همراه باشید.

گام اول: درپوش‌های پلاستیکیِ اتوماتیک پمپ را بردارید.

اگر ست کنترل که خریداری کرده‌اید، نو باشد دو تا درپوشِ پلاستیکی روی آن است که برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به ست کنترل روی آن قرار گرفته است. این درپوش‌ها را بردارید.

گام دوم: تشخیص جهت نصب

روی اتومات کنترل نوشته‌هایی جود دارد که با کمک جهتِ آن نوشته‌ها، مشخص می‌شود برای نصب اتومات پمپ آب، کدام طرف باید رو به بالا باشد. ست کنترل باید به گونه‌ای نصب شود که متون روی آن به درستی خوانده شوند.

گام سوم: دور رزوه‌ها نوار تفلون بپیچید. 

زمانی که در پوش‌های ست کنترل را برداشتید، متوجه می‌شوید که ورودی و خروجیِ آن، درست مانند پیچ، رزوه دارد. برای آب‌بندیِ مناسب، نوار تفلون را به دقت دور رزوه‌های ورودی و خروجی بپیچید. چون نشتیِ اتومات کنترل پمپ، هم به خودِ ست کنترل و هم به پمپ آسیب می‌رساند. بنابراین در استفاده از نوار تفلون به‌هیچ‌وجه صرفه‌جویی نکنید چون همین نوار تفلون از نشتیِ ست کنترل جلوگیری می‌کند.

گام چهارم: متصل کردن ورودی ست کنترل به خروجی پمپ آب

پس از آن‌که تفلون‌پیچی تمام شد به جهت درستِ ست کنترل توجه کنید و آن را روی پمپ آب سوار کرده و بپیچید. توجه داشته باشید که این کار را باید با آرامش (نه با فشار زیاد) انجام داد؛ چون تمامی قطعات هردو دستگاه پلاستیکی هستند و ممکن است با فشار، تَرَک بردارند.

پیچاندنِ ست کنترل را تا زمانی که فکر می‌کنید دستگاه به اندازه کافی سفت شده است و به بردِ آن، دید خواهید داشت (یعنی برد به طرف دیوار نباشد.)، ادامه دهید.

پیشنهاد مطالعه: 10 راهکار افزایش فشار آب بدون پمپ

گام پنجم: اتصال ست کنترل به برق

روی خودِ دستگاه اتومات پمپ، پریز وجود دارد. اگر به قسمت مشکی که یک درب کوچک روی آن قرار گرفته توجه کنید، پریز را می‌بینید.  در این مرحله از نصب اتومات پمپ آب،  باید دو شاخه پمپ به پریزِ کنترل ست وصل شود.

توجه:‌ اگر هم می‌خواهید به جای اتصال دوشاخه پمپ به پریزِ ست کنترل، برای همیشه این کار را یکسره کنید، طبق مراحل پیش بروید:

کارخانه روی پمپ، یک سیم حدود ۲۰ سانتی‌متری گذاشته است. ولی چون این سیم کوتاه است توصیه می‌کنیم که آن را با یک سیم بلندتر (حدود ۳۰-۴۰ سانتی‌متری) جایگزین کنید. این مراحل را پیش بروید:

1- برای تعویضِ آن سیم، پیچ‌های الکتروموتور را باز کنید. الکتروموتور به قسمتِ بالای پمپ که حالت جعبه‌مانند است، گفته می‌شود. دو پیچ آنجا می‌بیند که باید آن‌ها را باز کنید.

2- داخل پمپ پنج پیچ (یک پیچ برای ارت، یک پیچ برای فاز، یک پیچ برای نول و دو پیچ برای سیم‌گیر است و این دوتا بهم متصل‌ هستند.) به شکل زیر می‌بینید؛ آن‌ها را باز کنید.

3- حالا سیم‌‌ را از پمپ و گِلند بیرون بکشید و سیم جدید را از درونِ همان گلند، عبور دهید.

4- سیمِ جدید را به داخل الکتروموتور ببرید و دقیقاً مثل قبل هر فیش را در جای خود نصب و محکم کنید.

  • سیم زرد: ارت
  • سیم قرمز: فاز‌
  • سیم آبی: نول

5- گلند را تا جایی که بتوان سیم را به‌راحتی در داخل پمپ جای داد، در جای خودش فشار دهید. این کار به‌دلیل حفاظت پمپ از ورد آب به پمپ، هنگام نصب اتومات پمپ آب حائز اهمیت است.

6- پیچ‌های سیم‌گیر را در جای خود قرار دهید و محکم کنید.

7- در نهایت درپوش موتور پمپ را ببندید و پیچ‌‌هایش را محکم کنید.

حالا نوبت آن سرِ دیگرِ سیم است که باید به اتومات پمپ وصل شود.‌

8- کنارِ ست کنترل، چهار پیچ به شکل زیر وجود دارد که در این مرحله از نصب اتومات پمپِ آب باید آ‌ن‌ها را باز کنید.

9- پس از باز کردنِ درپوش، دو ‌دسته سیم می‌بیند. یک دسته در بالا و برای سیم دوشاخه‌ ست کنترل است و دسته دوم در پایین و برای پریز است. پیچ‌های کوچکی در قسمت پریز وجود دارد. آن‌ها را باز کنید و سیم‌ها را داخل درپوش بگذارید، شاید بعد‌ها خواستید که از همین پریز استفاده کنید.

سیمی که اتصالِ درستِ آن خیلی مهم است، سیمِ ارت است. همانطور که در عکس مشخص کرده‌ایم سیمِ ارت (سیم زرد رنگ) حتماً باید در جای مشخص‌شده وصل شود. دو سیم دیگر که برای فاز و نول هستند، فرقی ندارد که کجا وصل می‌شوند.

10- پیچ‌های کوچکی در قسمت پریز وجود دارد. آن‌ها را باز کنید و سیم‌ها را داخل درپوش بگذارید، شاید بعد‌اً خواستید که از همین پریز استفاده کنید.

11- گِلند پایینی را باز می‌کنیم. این گلند راه ورودِ آن سرِ دیگرِ سیمی است که به پمپ متصل کردیم. یک مسدود‌کننده داخلِ گلند هست، آن را خارج کنید.

12- سیم و فیش‌ها را از داخلِ گلند عبور دهید و سیم را نیز از مسیر عبورِ کابل، به داخلِ ست کنترل ببرید.‌

13- حالا نسبت به رنگ‌هایی که دارید همانطور که در مرحله ۹ گفته شد، سیم‌ها را در جای خود متصل و با پیچ‌ها محکم کنید. این مرحله از نصب اتومات پمپ آب را نیز با‌ دقتِ زیاد باید انجام دهید. در نهایت درپوش را ببندید.

اگر خواستید، برای تعویضِ دوشاخه دستگاه اتوماتِ پمپ هم می‌توانید از مرحله ۹، دوباره همین مراحل را پیش ببرید. با این تفاوت که این بار باید دسته سیمِ بالایی عوض شود.

گام ششم: اتصال دوشاخه ست کنترل به برق

برای این قسمت وضوحاً توضیحی وجود ندارد. فقط کاملاً باید حواستان باشد که اتومات پمپ در جای خشک و به دور از خیسی قرار داشته باشد.

گام هفتم: تنظیم فشار و بررسی جریان آب در سیستم کنترل ست و پمپ

به مرحله آخر از نصب اتومات پمپ آب رسیدم. تنظیمات ست کنترل باید براساس نیاز خاص سیستم شما انجام شود. پس از اتصال دقیق سیستم کنترل و اطمینان از عدم نشتی، مراحل زیر را برای تنظیم فشار پمپ آب دنبال کنید:

  1. ابتدا پیچ تخلیه هوای پمپ را باز کنید.
  2. به آرامی شیر ورودی آب را باز کنید تا هوای محبوس در پمپ خارج شود.
  3. پس از خروج هوا، پیچ تخلیه را ببندید و محکم کنید.
  4. شیر آب را چندین بار باز و بسته کنید تا متوجه عملکرد درست یا نادرست پمپ و سیستم کنترل شوید.
  5. پیچ تنظیم فشار را براساس فشار آب موجود تنظیم کنید. اگر فشار آب کم است، پیچ را روی کمترین درجه تنظیم قرار دهید و در صورت بالا بودن فشار، آن را روی درجه بالاتری تنظیم کنید.

آزمایش دستگاه اتومات پمپ آب و پمپ

برای روشن شدن پمپ: شیر آب را باز کنید و بلافاصله باید شاهد روشن شدن پمپ آب خانگی توسط سیستم کنترل باشید.

 در اینجا چراغ‌ها باید به صورت زیر باشند:

  • چراغ سبز: روشن‌شدنِ اتومات پمپ
  • چراغ زرد: روشن بودنِ پمپ

اما اگر چراغ قرمز باشد به معنای خطا (Failure) در دستگاه است و می‌توانید با فشار دادنِ دکمه قرمز‌رنگ در زیر آن، دستگاه را ریست کنید.

برای خاموش شدن پمپ: شیر آب را ببندید. پمپ باید ظرف مدت 5 تا 10 ثانیه خاموش شود.

نکاتی مهم درباره نصب کنترل ست

نصب هر دستگاه برقی یک سری نکات دارد و نصب اتومات پمپ آب نیز از این قاعده مستثنی نیست. به نکاتِ زیر هنگامِ نصب اتومات پمپ، دقت کنید:

  • بین ست کنترل با ساختمان باید تناسب وجود داشته باشد. در غیر این صورت اتومات پمپ آب به‌خوبی عمل نمی‌کند.
  • از نصب ست کنترل در محیط‌های مرطوب یا در معرض بارندگی خودداری کنید. اگر پمپ در فضای باز و بدون سقف است حتماً تمهیدات لازم را انجام دهید تا از بارندگی و رطوبت در امان باشد. در غیر این صورت برد الکتریکی ست کنترل دچار آسیب می‌شود.
  • انتخاب ست کنترل با‌کیفیت بسیار مهم است، پس قبل از خرید به دقت اطلاعات فنی و نظرات کاربران را بررسی کنید.
  • بین قسمت خروجی پمپ و قسمت ورودی ست کنترل نباید شیرِ آب وصل شود.
  • اگر آب منطقه شما دارای رسوب است حتماً یک صافی بین لوله آب و پمپ آب خانگی تعبیه کنید تا از ایجاد رسوب در پمپ جلوگیری شود.
  • اگر دستگاه پمپ شما به صورتی است که می‌توان اتومات پمپ آب را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی نصب کرد، ست کنترل را حتماً به صورت عمودی روی پمپ نصب کنید.
  • توجه داشته باشید که ابتدا باید دو شاخه پمپ را به پریزِ کنترل ست وصل کرد. بعد اتومات پمپ را به برق وصل کنید.
  • چنانچه می‌خواهید مراحل نصب را از طریق دفترچه انجام دهید؛ اما اگر دفترچه را در اختیار ندارید می‌توانید برای دانلود فایل pdf دفترچه راهنمای طریقه نصب اتومات پمپ آب، کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در هفت گام به نحوه نصب اتومات پمپ آب پرداختیم. اتومات پمپ آب، علاوه بر افزایش کارایی و طول عمر سیستم پمپاژ، به حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی نیز کمک می‌کند. با دنبال کردن دستورالعمل‌های فوق و توجه به جزئیات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ست کنترل به درستی نصب و تنظیم شده است. در صورت هرگونه سوال، خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌های ایتالیایی ابارا؛ ما بهترین‌ها را برای شما داریم. از طریق شماره‌های درج‌شده در صفحه، با کارشناسان پایا گسترش خورشید تابان در تماس باشید.