دسته‌بندی نشده

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

دغدغه اصلی اکثر کشاورزان، نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی مناسب برای باغات و مزارع‌شان است. آن‌ها معمولاً با چگونگیِ انتخاب پمپ آب برای آبیاری محصولات کشاورزی مشکل دارند. ما در این مقاله با بررسی فاکتورها و معیارهای اصلی انتخاب پمپ به شما کمک خواهیم کرد تا برای آبیاری و تکمیلِ سیستم آب‌رسانی کشاورزی خود یک انتخاب صحیح داشته باشید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه انتخاب پمپ کشاورزی و محاسبه قدرت پمپ آب آشنا شوید.

فاکتورهایی برای نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی باید به‌گونه‌ای باشد که نیاز مزارع و‌آبیاری محصولات کشاورزی را برآورده کند. پس در این راستا، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید تا انتخاب پمپ کشاورزی به‌طور دقیق براساس نیازهای شما صورت گیرد. از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب نوع پمپ کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بررسی  نوع منبع آب

در ابتدا باید نوع منبع آبی که برای زمین کشاورزی شما وجود دارد را مورد بررسی قرار دهید. منابع آب زمین کشاورزی یا زیرزمینی (چاه، چشمه و برکه) یا سطحی (استخر رودخانه،‌ دریاچه) هستند. برای استخراج آب از هر یک از این منابع باید پمپ مخصوص را تهیه کرد. به‌عبارت ساده‌تر برای انتقال آب از چاه به زمین کشاورزی به پمپی نیاز دارید که قدرت مکش سیال از هرکدام از این موارد را داشته باشد. بنابراین، نوع منبع تامین آب شما (سطحی یا زیرزمینی) تأثیر زیادی بر انتخاب نوع پمپ و عملکرد آن دارد.

نوع سیال

 نوع آب یا سیالی که برای آبیاری زمین کشاورزی استفاده می‌شود در نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی مهم است. چنانچه در آب مورد استفاده شن و ماسه یا موادِ خورنده وجود دارد، باید پمپی انتخاب کنید که در برابر این نوع سیالات مقاوم باشد. مثلا در چنین مواقعی نباید از پمپ شناور تک فاز استفاده شود. حداکثر میزان ماسه مجاز در آب توسط سازنده پمپ مشخص می‌شود و در این زمینه می‌توانید از کارشناسان راهنمایی بخواهید.

 فاصله منبع آب تا زمینِ زراعی

وقتی برای انتقال آب از یک منبع آب (چاه، رودخانه) به زمین زراعی از پمپ آب استفاده می‌کنیم، باید فاصله بین منبع آب و زمین زراعی را محاسبه کنیم. زیرا ارتفاع این دو نقطه تاثیر زیادی بر عملکرد و کارایی پمپ آب دارد. به‌عبارت دیگر، افزایش ارتفاع، منجر به مصرف انرژی بیشتر برای جابه‌جایی آب می‌شود. بنابراین اگر فاصله منبع آب تا زمین زراعی زیاد باشد، نیاز به پمپ قوی‌تر خواهد بود. ازاین‌رو، محاسبه فاصله منبع آب تا زمین در نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی اهمیت دارد تا عملکردی مناسب همراه با صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته باشد.

 دبی (میزان آبدهی) و هد (حداکثر ارتفاع انتقال آب) مورد نیاز

 برای انتخاب پمپ آب برای کاربردهای کشاورزی، محاسبه دبی و هد مورد نیاز، ضروری است.

  • دبی نشان‌دهنده میزان آبی است که پمپ باید در یک بازه زمانی (مانند ساعت، دقیقه، ثانیه) جابه‌جا کند.
  • هد نیز نشان‌دهنده ارتفاع و فشاری است که پمپ می تواند آب را به مقصد نهایی برساند و بر حسب متر اندازه‌گیری می‌شود.

پس با داشتن اطلاعات دقیق از دبی و هد مورد نیاز، می‌توان پمپ مناسبی را برای کاربردهای کشاورزی انتخاب کرد. ازطرف دیگر، عدم محاسبه صحیح دبی و هد می‌تواند منجر به عملکرد نامناسب پمپ، کمبود آب یا خرابی احتمالی آن شود. ازاین‌رو، به منظور بهره‌وری بیشتر و جلوگیری از مشکلات ناشی از انتخاب نادرست، محاسبه دبی و هد مورد نیاز در نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی بسیار مهم است.

به‌عنوان مثال، فرض کنید شما برای آبیاری یک باغ یا مزرعه خود نیاز به جابه‌جایی 1000 لیتر آب در دقیقه دارید و همچنین، ارتفاعی که باید آب از چاه یا منبع به اراضی کشاورزی شما برسد، معادل 20 متر است.

برای انتخاب پمپ مناسب با این شرایط، باید پمپی انتخاب کنید که بتواند دبی 1000 لیتر در دقیقه را با هد 20 متر به صورت موثر جابه‌جا کند. اگر پمپی با توانایی کمتر از این انتخاب شود، ممکن است بازدهیِ قابل قبولی نداشته باشد.

از طرفی اگر پمپ آب کشاورزی با توانایی بیشتری انتخاب کنید، ممکن است از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نباشد و انرژی بیشتری مصرف کند. بنابراین، با دانستنِ دبی و هد مورد نیاز به صورت دقیق، بهترین پمپ آب کشاورزی را با بالاترین بازدهی انتخاب کنید.

نکات مهم هنگام محاسبه مقدار آبدهی در پمپ ها

برای نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی چگونگی محاسبه مقدار آبدهی پمپ (هد) بسیار به خریدانِ پمپ کمک می‌کند. برای محاسبه مقدار هد مورد نظر می‌توان از دو مقدار لیتر بر دقیقه یا مترمکعب بر ساعت استفاده کرد.

  • برای محاسبه آبدهی پمپ برحسب لیتر بر دقیقه باید از فرمول زیر استفاده کرد:

  • برای محاسبه آبدهی پمپ برحسب مترمکعب بر ساعت باید از فرمول زیر کمک بگیرید:

  • برای محاسبه مقدار آبدهی پمپ ممکن است از واحد اندازه‌گیری لیتر بر ثانیه استفاده شود که در فرمول باید براساس لیتر بر ثانیه مانند فرمول زیر محاسبه شود:

  • برای تبدیل مترمکعب بر ساعت به لیتر بر ثانیه نیز باید از رابطه زیر استفاده شود:

هرکدام از پمپ‌ها دارای منحنی آبدهی و هد منحصربه‌فردی هستند که با حروف اختصاری (Q-H) نشان داده می‌شوند.

انواع پمپ آب کشاورزی ابارا

با توجه به اهمیت آبیاری صحیح مزارع، نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی از مسائل ضروری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شرکت ابارا انواع مختلفی از پمپ‌های آب مناسب برای مصارف کشاورزی ارائه می‌دهد. در اینجا برخی از انواع آن‌ها به همراه توضیحات کامل برای هر یک آورده شده است:

1. پمپ‌های چند مرحله‌ای یا طبقاتی  EVMS (L) (G)

این پمپ‌های چند مرحله‌ای عمودی در دو نوع استنلس استیل AISI 304 (EVMS) و AISI 316L موجود هستند. آن‌ها برای کاربردهای مختلفی از جمله کشاورزی و آبیاری طراحی شده‌اند و می‌توانند برای تأمین سیستم‌های آبیاری، باغبانی و حتی گلخانه‌های بزرگ استفاده شوند.

2. پمپ‌های استاندارد EN 733 سری 3 (L) (4)

:این پمپ‌های سانتریفیوژ دارای استاندارد EN733 هستند و از استنلس استیل AISI 304 ساخته شده‌اند. آن‌ها برای کاربردهای خانگی، تجاری و کشاورزی مناسب هستند، به‌ویژه برای تأمین آب و آبیاری.

3. پمپ‌های استاندارد سری GS

این پمپ‌های سانتریفیوژ تک‌مرحله‌ای از چدن استاندارد هستند. آن‌ها از جمله سیستم‌های آبیاری مقاوم و مناسب برای کاربردهای عمومی، تجاری و کشاورزی هستند.

4. بوسترپمپ‌های سرعت ثابت 2GP

بوسترپمپ‌‌ها با دو پمپ تک‌فاز یا سه‌فاز، به صورت افقی یا عمودی موجود هستند. آن‌ها در محیط‌های عمومی، تجاری، خانگی و کشاورزی برای افزایش فشار و آبیاری استفاده می‌شوند.

5. بوسترپمپ‌های سرعت ثابت 3GP

این بوسترپمپ مجهز به سه پمپ عمودی سه‌فاز، برای اتصال به مخازن هیدروپنوماتیک با بالشتک هوا آماده شده‌اند. آن‌ها برای افزایش فشار و آبیاری در زمینه‌های کشاورزی استفاده می‌شوند.

6. پمپ‌های چند مرحله‌ای EVMS-K

 این پمپ‌های سطحی چند مرحله‌ای عمودی از فولاد AISI 304 (EVMS) یا AISI 316L ساخته شده‌اند. آن‌ها برای کاربردهای عمومی، تجاری و کشاورزی طراحی شده‌اند.

7. واحدهای سرعت متغیر 2GPE E-SPD+

 این بوسترپمپ‌های فشار دارای دو پمپ سه‌فاز افقی یا عمودی، با هیدرولیک‌های استنلس استیل هستند. آن‌ها برای کشاورزی و آبیاری مناسب هستند. این نوع بوسترپمپ عملیات با سرعت متغیر را برای تأمین آب به صورت کارآمد فراهم می‌کنند.

این پمپ‌ها برای برآورده کردن نیازهای مختلف کشاورزی از آبیاری گرفته تا افزایش فشار، طراحی شده‌اند تا مدیریت آب کارآمدی را برای مزارع متوسط تا بزرگ تضمین کنند. برای مشخصات دقیق‌تر و مناسبت برای کاربردهای کشاورزی خاص، بهتر است با مراجعه به کاتالوگ‌های محصولات ابارا یا تماس مستقیم با کارشناسانِ ما تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد مطالعه: بوستر پمپ چیست؟

مفاهمی که در مورد پمپ آب باید بدانید

  • منبع مکش: به آب دریاها، آب چاه‌ها، آب رودخانه‌ها، آب مخازن طبیعی و یا مصنوعی زیرزمینی منبع مکش گفته می‌شود.
  • منبع رانش: آبیاری یک مزرعه، زمین کشاورزی، پرکردن استخر، تأمین آب مخازن تصفیه خانه یک شبکه آب‌رسانی شهری می‌تواند منبع رانش باشد.
  • آبدهی(دبی): به مقدار حجم آبی که توسط پمپ در یک زمان مشخص منتقل می‌شود مقدار آبدهی آن پمپ گفته می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن نیز برحسب لیتر بر دقیقه است.
  • ارتفاع آب‌رسانی(هد): به ارتفاعی که پمپ توانایی پمپاژ آب (یا هر سیالی دیگر) را که دارد هد گفته می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن نیز برحسب متر است.

کلام پایانی

در این مقاله، به نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر انتخابِ آن پرداخته‌ایم. این عوامل شامل منبع آب، نوع سیال، فاصله تا زمین، دبی و هد مورد نیاز و نوع پمپ هستند. انتخاب پمپ مناسب، به بهبود عملکرد و کاراییِ پمپ کمک کرده و آب‌رسانی دقیق را تضمین می‌کند. توصیه می‌شود برای خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌های باکیفیت از برند معتبر اِبارا با کارشناسانِ ما مشورت کنید تا مناسب‌ترین پمپ به شما پیشنهاد شود و خریدی مطمئن داشته باشید.