دسته‌بندی نشده

دکمه ریست پمپ آب

دکمه ریستِ ست کنترل (اتومات پمپ)، برای بازنشانی تنظیمات پمپ آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دکمه به رنگ قرمز است و روی پنل بورد ست کنترل قرار دارد. زمانی که نیاز به بازنشانی تنظیمات ست کنترل پمپ آب باشد یا در صورت بروز خطا در عملکرد پمپ، از این دکمه استفاده می‌شود. این کار به جلوگیری از آسیب به پمپ و تضمین عملکرد صحیح آن کمک می‌کند اما اینکه چه زمانی باید از دکمه ریست پمپ آب استفاده کنیم و مراحل استفاده از آن را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

توجه: دکمه ریست پمپ، روی پنل اتومات پمپ قرار دارد.

چه زمانی باید از دکمه ریست اتومات پمپ استفاده کنیم؟

در مواقع مختلف سیستم ست کنترل به بازنشانی و تنظیم مجدد نیاز دارد. برای اینکه بتوانید زمانِ مناسب برای استفاده از دکمه ریست پمپ آب را تشخیص دهید باید از عملکرد صحیح و اخطارهای سیستم آگاهی کامل داشته باشید. به‌طور مثال زمانی که پمپ با مشکل مواجه شده یا هنگام تنظیمات اولیه، سیستم نیاز به بازنشانی دارد. برای آگاهی شما از شرایط مختلف برای اجرای ریست پمپ آب به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

1. زمانی که چراغ قرمز روی ست کنترل فعال شود.

اگر به بدنه ست کنترل توجه کنید سه چراغ با رنگ‌های متفاوت زرد و سبز و قرمز خواهید دید. که هرکدام بیان‌کننده مفهومی هستند. واضح است که رنگ سبز به‌معنای امنیت و عملکرد صحیح دستگاه است. رنگ زرد نیز نشان‌دهنده اخطار است که بهتر است با روشن شدن این چراغ، عملکرد سیستم را مورد ارزیابی قرار دهید.

 اما رنگ قرمز که در همه دستگاه‌ها به معنای زنگ خطر است در این سیستم نیز همین معنا را دارد. به‌همین دلیل روشن شدن چراغ قرمز (failure) به‌عنوان هشدار اعلام می‌کند که  خطای سیستمی رخ داده است. این خطا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مسدود شدن ورودی یا خروجی آبِ پمپ، عدم کارکرد صحیح پمپ وغیره باشد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از خطای سیستمی در همان لحظه باید دکمه ریست ست کنترل را فشار دهید تا با راه‌اندازی مجدد مشکل برطرف شود.  

2. زمانی که آب به پمپ نرسد

اگر پمپ پس از روشن شدن، آب کافی دریافت نکند، ممکن است به دلیل خالی بودن مخزن ذخیره آب باشد. در این حالت، باید ست کنترل را خاموش کرده و از آسیب دیدن پمپ جلوگیری کنید. پس از پر شدن مخزن، برای راه‌اندازی مجدد پمپ، لازم است که دکمه ریست پمپ آب روی پنل بورد ست کنترل را  فشار دهید تا سیستم دوباره فعال شود.

3. زمانی که برای مدت طولانی شیرهای آب بسته باشد.

اگر شیرهای آب برای مدت زمان طولانی (مثلاً چند روز) باز نشده باشند، قبل از استفاده مجدد از پمپ، باید دکمه ریست را از روی ست کنترل فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا تنظیمات سیستم به حالت اولیه بازگردد و پمپ بتواند با کارایی بالا کار کند.

4. هنگام مشاهده نشتی آب

حتی نشتی‌های بسیار جزئی آب، مانند خروج قطره‌ای آب، می‌تواند باعث تخلیه فشار داخل کلید دیجیتال شود. در چنین شرایطی برای هر بار راه‌اندازی سیستم لازم است که دکمه ریست پمپ آب  را فشار دهید. تا اطمینان حاصل کنید که سیستم به‌درستی کار می‌کند.

5. هنگام نوسانات برق دکمه ریست پمپ آب را بزنید.

در بسیاری از موارد، پس از نوسانات برق، تنظیمات پمپ ممکن است دچار اختلال شده و عملکرد دستگاه مشکل داشته باشد. بنابراین، هنگامی که نوسانات برق در محل شما رخ می‌دهد، توجه داشته باشید که قبل از شروع کار پمپ، آن را از طریق دکمه ریستارت پمپ اب، ریست کنید. این کار باعث بازگشت تنظیمات سیستم به حالت اولیه می‌شود و خطای سیستمی برطرف می‌شود.

7. هنگام نصب و تنظیم ست کنترل برای بار اول

از دیگر مواردی که لازم است از دکمه ریستارت پمپ اب استفاده کنید، هنگام نصب و تنظیم کردن ست کنترل برای بار اول است. برای تنظیم اتومات پمپ، شما باید ابتدا دکمه ریستارت بر روی پنل بورد ست کنترل را فشار دهید تا از تنظیمات پیش‌فرض آن مطمئن شوید، سپس به ادامه روند تنظیم ست کنترل بپردازید.

لازم به ذکر است که اگر ست کنترل به هر دلیلی خراب شود، به‌طور معمول تعمیرِ آن توصیه چراکه تعمیر آن‌ها به‌صرفه نیست و در صورتِ خرابی، بهتر است آن را تعویض کرد. به‌همین دلیل رعایت نکات بالا برای افزایش طول عمر سیستم ضروری است.

مراحل استفاده از دکمه ریستارت پمپ آب

هنگامی که تشخیص دادید که باید از دکمه ریست پمپ اب استفاده کنید، حالا وقت آن است تا این کار را به‌درستی انجام دهید تا مشکلی برای پمپ به وجود نیاید. برای استفاده از دکمه ریست پمپ آب باید طبق مراحل زیر عمل کنید تا تنظیمات سیستم بازیابی شوند.

  1. ابتدا پمپ را خاموش کنید و مطمئن شوید که جریان برق قطع شده است.
  2. دکمه ریست روی بورد کنترل را پیدا کنید.
  3. دکمه پمپ اب را فشار دهید و نگه دارید تا چراغ‌های نشانگر روی بورد کنترل خاموش و دوباره روشن شوند.
  4. پس از اینکه برد دوباره روشن شد بررسی کنید که آیا پمپ به‌درستی کار می‌کند یا خیر.

 در واقع این دکمه ریست برای اطمینان از عملکرد صحیح پمپ و جلوگیری از آسیب به آن به کار می‌رود.

قیمت ست کنترل (اتومات پمپ)

با توجه به نوسانات بازار و عوامل تأثیرگذار بر تعیین قیمت، امکان اعلام دقیق هزینه برای ست کنترل وجود ندارد. بنابراین، بهتر است عوامل مؤثر بر قیمت مانند نوع ست کنترل، کیفیت قطعات، برند و کشور سازنده را در نظر بگیرید. عامل اصلی تعیین قیمت برند این تجهیز است که شرکت پایا گسترش خورشید تابان به‌عنوان نمایندگی فروش آنلاین برند اِبارا، این محصول را با کیفیت بالا عرضه می‌کند. برای اطلاع دقیق از قیمت اتومات پمپ، می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

دکمه ریست پمپ آب برای بازنشانیِ تنظیمات سیستم پمپ به وضعیت اولیه استفاده می‌شود. دکمه ریست باید در مواقعی که چراغ قرمز روی بورد ست کنترل روشن می‌شود و زمانی که نشتی آب مشاهده می‌کنید و همچنین عملکرد دستگاه نامناسب است، فشار داده شود تا سیستم دوباره راه‌اندازی شود. انتخاب یک ست کنترل باکیفیت به شما کمک می‌کند تا قبل از خرابی ست کنترل و پمپ، متوجه خطاهای سیستمی شوید و با ریست کردن آن مشکل را حل کنید. برای خرید بوستر پمپ، انواع پمپ و ست کنترل با کیفیت و قیمت مناسب از برند ابارا، توصیه می‌شود با اولین واردکننده محصولات ابارا یعنی شرکت پایا گسترش خورشید تابان تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • دکمه ریست پمپ آب کجاست؟

    دکمه ریست پمپ آب معمولاً در پنل کنترل پمپ قرار دارد و با فشار دادن آن، پمپ را می‌توان ریست کرد.

  • چگونه دکمه ریست را فعال کنیم؟

    پمپ را خاموش کنید و دکمه قرمز را فشار دهید.

  • چه زمانی باید دکمه ریست را فشار داد؟

    پس از قطعی برق یا خطا (که با روشن شدن چراغ قرمز به ما اطلاع می‌دهد.) برای راه‌اندازی مجدد.

  • دکمه ریست پمپ آب چیست؟

    دکمه‌ای برای بازگرداندن پمپ به حالت عادی پس از خطا.

  • آیا فشار دادن دکمه ریست به پمپ آسیب می‌زند؟

    خیر، اما در صورت مشکلات فنی، ابتدا عیب‌یابی شود.