دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید پمپ آب برای ساختمان دو طبقه

برای ساختمان دو طبقه چه پمپ آبی مناسب است؟ مشکل فشار آب در سراسر کشور وجود دارد و به منطقه خاصی تعلق ندارد. طبیعتاً برای حل این مشکل، انتخاب پمپ آب بسیار موثر است و می‌تواند آب پرفشار را به تمام طبقاتِ آپارتمان هدایت کند.

اگر شما هم با مشکل کم‌آبی روبرو هستید و برای اولین بار قصد خرید پمپ آب برای ساختمان دو طبقه را دارید مطالب این مقاله را از دست ندهید. چراکه هنگام خرید نیاز به اطلاعاتی مانند آشنایی با پمپ و مزایا و قیمت آن دارید که ما در ادامه مقاله، اطلاعات جامعی در این زمینه به شما ارائه خواهیم داد.

انتخاب پمپ آب براساس نیازهای ساختمان دو طبقه:

با توجه به گسترش تکنولوژی و تنوع پمپ‌ها در بازار، حتماً هنگام خرید پمپ آب برای ساختمان دو طبقه سردرگم خواهید شد. بهتر است بدانید که هنگام انتخاب پمپ باید پارامترهای مهمی را در نظر بگیرید تا ساختمان و خانه‌تان برای همیشه از داشتن فشار مناسب آب برخوردار باشد. از جمله پارامترهای مهم و اساسی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

نوع کاربری ساختمان

اولین مورد، مشخص کردن نوع کاربری ساختمان است. به‌عنوان مثال، میزان مصرف آب یک ساختمان مسکونی با میزان مصرف آب یک ساختمان اداری یا تجاری بسیار متفاوت است. بنابراین، نوع کاربری ساختمان در انتخاب مدل پمپ نقش مهمی دارد. این عامل تعیین‌کننده قدرت مورد نیاز پمپ است و با توجه به میزان آبریزی ساختمان، باید یک پمپ مناسب انتخاب شود. چون انتخاب درستِ پمپ آب برای ساختمان دو طبقه، سبب افزایش فشار آب و طول عمر دستگاه خواهد شد.

میزان آبدهی (دبی)

دبی به میزان پمپاژ آب یا آبدهی پمپ در انتقال آب اشاره دارد. واحد اندازه‌گیری آن نیز مترمکعب بر ساعت است که با حروف انگلیسی Max Q نمایش داده می‌شود. حداکثر دبی نیز دقیقاً میزان آبدهی از خروجی دهانه پمپ است. زیرا ارتفاع در آنجا صفر بوده و بالاترین میزان آبدهی نیز همان‌جا اتفاق می‌افتد. بنابراین، هنگام خرید پمپ آب، حداکثر دبی پمپ را با توجه به توضیحات بالا در نظر بگیرید.

دبی (آبدهی) پمپ باید براساس میزان آب مورد نیاز در ساعت تعیین شود. برای مثال، اگر ساختمان دارای چندین واحد با تعداد زیادی شیر آب و دوش است، به پمپی با دبی بالاتر نیاز داریم. همچنین، فشار پمپ باید به گونه‌ای باشد که بتواند آب را به بالاترین نقطه ساختمان برساند.

میزان ارتفاع (هد)

یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب پمپ آب برای ساختمان دو طبقه، حداکثر هد است. هد به معنای میزان ارتفاعی که پمپ می‌تواند سیال را انتقال دهد گفته می‌شود. واحد اندازه‌گیری این فاصله متر است و با محاسبه آن می‌توانید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر هد مورد نظر شما را برآورده کند. در نظر داشته باشید که محاسبه ارتفاع آبدهی پمپ برای ایجاد فشار کافی آب در ساختمان بسیار مهم است.

اگر فاصله نصب پمپ تا ساختمان زیاد باشد، حتماً برای انتخاب صحیحِ پمپ، این مورد را در نظر بگیرید. ارتفاع پمپاژ یا هد پمپ باید براساس ارتفاع ساختمان و فشار مورد نیاز برای رساندن آب به طبقات بالا محاسبه شود. برای ساختمان دو طبقه، معمولاً به پمپی با هدی در حدود 20 تا 30 متر نیاز است.

محاسبه متراژ ساختمان

هرچه ساختمان بزرگتر باشد، تعداد شیرآلات آن بیشتر خواهد بود و به‌طبع میزان آبریزی آن نیز افزایش می‌یابد. پس پمپ آب برای ساختمان دو طبقه باید براساس متراژ نیز بررسی شود. محاسبه متراژ ساختمانِ شما مشخص می‌کند که چه نوع پمپی با چه ظرفیتی می‌تواند جوابگوی مصرف روزانه باشد.

میزان قدرت پمپ

باید بدانید که توان یا قدرت پمپ همان میزان نیرویی است که هر پمپ می‌تواند تولید کند. پس هنگام خرید پمپ، حتماً به میزان قدرت پمپ که با واحد اسب بخار (Hp) بر روی پمپ نشان داده می‌شود، توجه کنید. در بسیاری از موارد دیده شده که برخی افراد تصور می‌کنند با خرید یک پمپ با توان بالاتر، بهترین انتخاب را دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که پمپ قوی‌تر نه‌تنها باعث افزایش فشار آب می‌شود بلکه باعث افزایش طول عمر نیز می‌شود.

اما در واقعیت، چنین انتخابی اشتباه است؛ زیرا پمپِ با توان بالا، فشار زیادی به لوله‌های ساختمان وارد می‌کند و ممکن است منجر به ترکیدگی و خرابی آن‌ها شود. بنابراین، انتخاب پمپ براساس توان مناسب، برای تأمین نیازهای ساختمان شما بسیار حائز اهمیت است.

پیشهاد مطالعه: پمپ آب برای آپارتمان

مسیر فلکه شیر اصلی تا ساختمان

در انتخاب پمپ آب برای ساختمان دو طبقه، تعداد طبقات به‌تنهایی نمی‌تواند تعیین‌کننده مدل پمپ باشد. زیرا هر چه فاصله نصب پمپ تا ساختمان بیشتر باشد، باید توانِ پمپ بالاتر باشد تا بتواند فشار آب ساختمان را تا حد کافی بالا ببرد.

بررسی جنس پمپ و مقاومت در برابر خوردگی

جنس بدنه و پروانه پمپ از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشت. پمپ‌های با بدنه‌های استیل ضد زنگ یا چدنی و پروانه‌های برنزی یا استیل، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش دارند و برای استفاده طولانی مدت مناسب هستند.

توجه به مصرف انرژی و کارایی پمپ

مصرف انرژی پمپ نیز یکی دیگر از عوامل مهم است. پمپ‌های کم مصرف EBARA که با بازدهی بالا طراحی شده‌اند، می‌توانند در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنند.

با توجه به این معیارها، می‌توان پمپ آب برای ساختمان دو طبقه را درست انتخاب کرد که علاوه بر تأمین نیازهای آبرسانی، دوام و کارایی بالایی داشته باشد و هزینه‌های جاری را به حداقل برساند. پمپ‌های آب EBARA با تنوع مدل‌ها و مشخصات فنی مختلف، گزینه‌های متعددی را برای انتخاب فراهم می‌کنند که می‌توانند پاسخگوی نیازهای متفاوت باشند.

پیشنهاد پمپ مناسبِ ساختمان دو طبقه

اگر تمام پارامترهای ذکر شده را در حالت نرمال در نظر بگیریم، توصیه می‌شود از انواع پمپ بشقابی با توانِ نیم تا یک اسب بخار برای افزایش فشار آب ساختمان دو طبقه استفاده کنید. اما اگر ساختمان شما شرایط دیگری داشته باشد مانند وجود مخزن آب، متراژ بالا، تعداد بیش از دو واحد در طبقه دوم و مسیر لوله‌کشی طولانی، بهتر است از پمپ آب قوی‌تری مانند پمپ جتی استفاده کنید. ما این اطلاعات را در قالب یک جدول طراحی کرده‌ایم.

قیمت پمپ آب برای ساختمان دو طبقه

تنوع پمپ‌ها در بازار به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان قیمت مشخصی برای یک پمپ در نظر گرفت. در واقع، قیمت پمپ آب برای ساختمان 2 طبقه به عوامل متعددی بستگی دارد. عوامل تعیین‌کننده قیمت پمپ شامل ظرفیت پمپ، میزان هد و دبی پمپ و همچنین ویژگی‌های فنی آن است. البته یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت پمپ آب، برند آن است. هرچقدر برند پمپ معروف‌تر و شناخته‌تر باشد، به دلیل استفاده از قطعات باکیفیت‌تر، قیمت آن نیز بیشتر است. برای اطلاع دقیق از قیمت‌های پمپ با کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کنید تا با راهنمایی آن‌ها، پمپ مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، در مورد انتخاب پمپ آب برای ساختمان دو طبقه و فاکتورهایی تاثیرگذار برای انتخاب آن پرداختیم. برخی از این فاکتورها: متراژ ساختمان، مکان نصب پمپ، میزان مصرف آب و سیستم لوله‌کشی ساختمان است. ارائه این نکات به شما کمک می‌کند تا درک نسبتاً کافی جهت انتخاب پمپ آب داشته باشید. اما اگر می‌خواهید از انتخاب و خرید این محصول مطمئن شوید، لازم است شما را با یکی از برندهای مطرح در بازار آشنا کنیم. برند اِبارا با سابقه صد سال درخشان، توانسته پمپ‌های خانگی و صنعتی باکیفیتی ارائه دهد. ما در شرکت پایا گسترش خورشید تابان مفتخریم که به‌عنوان اولین نمایندگی رسمی اِبارا در ایران، مشغول به توزیع محصولات این برند هستیم. خرید بوسترپمپ و انواع پمپ‌های ابارا از ما، یعنی خریدی با پشتیبانی فنی متخصصین ما.

سوالات متداول

  • چه عواملی باید در انتخاب پمپ آب برای ساختمان دو طبقه در نظر گرفته شود؟

    عواملی مانند تعداد طبقات، نیاز به فشار آب، ویژگی‌های فنی پمپ مانند توان، هد و دبی و همچنین قیمت پمپ‌ها باید مد نظر قرار گیرند.

  • چگونه می‌توان پمپ آب مناسب برای ساختمان دو طبقه را انتخاب کرد؟

    باید به توان پمپ، هد پمپ آب خانگی و دبی پمپ توجه کرد. پمپ‌هایی با توان نیم یا 1 اسب بخار و دبی حداقل 5.4 مترمکعب بر ساعت برای این منظور مناسب هستند.

  • چه نوع پمپ آبی برای ساختمان دو طبقه مناسب است؟

    برای ساختمان دو طبقه، پمپ‌هایی با هد مناسب برای بالا بردن آب به ارتفاع حداقل 6 متر توصیه می‌شود. پمپ‌های بشقابی یک اسب بخار می‌توانند فشار آب مورد نیاز را تأمین کنند.