دسته‌بندی نشده

هرآنچه که باید درباره تیوپ مخزن تحت فشار بدانید!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مخزن تحت فشار (منبع تحت فشار، منبع انبساط) و مخزن ذخیره آب، هردو یکی هستند؛ در‌حالی‌که از نظر کارکرد کاملاً با هم فرق دارند. منبع پمپ آب صرفاً برای ذخیره آب بهکار می‌آید و معمولاً اندازه‌ای بزرگ دارد که باید در سطح بالاتری از پمپ آب (ترجیحاً پشت‌بام) قرار بگیرد.

در صورتی که مخزن تحت فشار، دستگاهی کوچک و محکم است که با هدف ذخیره و بالا بردن فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های جانبی برای پمپ است که برای کم کردن تعداد دفعاتِ روشن و خاموش شدن پمپ ساخته شده است. در داخل این منبعِ تحت فشار، تیوپی قرار دارد که به مرورِ زمان، کم‌باد یا دچار پارگی می‌شود.

اگر به کسب اطلاعات بیش‌تر درباره منبع و تیوپ منبع تحت فشار علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید.

منبع انبساط و کاراییِ‌آن

قبل از این که بهسراغ بررسی تیوپ مخزن تحت فشار برویم، در ابتدا باید بدانیم که مخزن یا منبع تحت فشار چیست. مخزن تحت فشار که بهعنوان مخزن تحت فشار یا مخزن انبساط نیز شناخته می شود، جزء ضروری سیستمهای پمپ آب است. این در اصل ظرفی است که برای نگهداشتنِ آب تحت فشار، طراحی شده است. نقش اصلیِ آن ذخیره و تحت فشار قرار دادن آب است که به پمپ اجازه میدهد که کارآمدتر کار کند و فرکانس کار آن را کاهش میدهد. این مخازن در اشکال و اندازههای مختلفی وجود دارند، اما همه آنها یک هدف مشترک دارند: ذخیره آب به‌طور ثابت و افزایش طول عمر پمپ آب شما. در بخش بعدی با اجزای این دستگاه آشنا می‌شویم.

اجزای منبع تحت فشار

اجزای اصلی یک مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی عبارتند از:

 پوسته: بدنه خارجی مخزن که اغلب از ورق‌های فولادی با ضخامت معین ساخته می‌شود و مقاومت لازم برای تحمل فشار آب را دارد.
 تیوب یا دیافراگم: قسمتی از مخزن که معمولاً از جنس الاستومر EPDM ساخته شده و وظیفه نگهداری آب را بر عهده دارد. EPDM یا BUTIL بهترین جنس برای تولید تیوپ منبع تحت فشار هستند که در تیوپ‌های سفا (Sefa) به کار گرفته می‌شود.
 فلنچ: قطعه‌ای است که برای اتصال مخزن به سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود و معمولاً بدون نیاز به جوشکاری نصب می‌شود.

A blue tank with a black object inside Description automatically generated

مخزن تحت فشار چگونه کار میکند؟

مخزن فشار را بهعنوان یک مخزن غول پیکر تصور کنید که فقط منتظر دستور برای عمل است. در اینجا یک توضیحِ ساده از نحوه عملکرد آن آمده است:

1- مرحله پر شدن: هنگامی که پمپ آب فعال می‌شود، آب را از منبعِ تامینِ آب (چه چاه باشد یا لوله‌کشیِ آب شهری) به داخل مخزن فشار، پمپ می‌کند. هنگامی که آب وارد می‌شود، به دیافراگم یا تیوپ لاستیکیِ داخلِ مخزن فشار وارد می‌شود و هوای داخل مخزن (هوا بینِ پوسته و تیوپ مخزن تحت فشار است.) را فشرده می‌کند.

2- ذخیره آب تحت فشار: همزمان با پر شدن مخزن توسط آب، هوای داخل فشرده شده و فشار ایجاد می‌کند. این فشار به مخزن اجازه می‌دهد تا مقدار قابل توجهی آب را تحت نیرو ذخیره کند. آب تحت فشار ذخیره شده و آماده توزیع در لحظه است.

3- مرحله استفاده: هنگامی که شما شیر آب را باز می‌کنید، فشار درون مخزن کاهش می‌یابد. این کاهش فشار باعث می‌شود پمپ شروع به کار کند و مخزن را با آب پر کند. پمپ به کار خود ادامه می‌دهد تا زمانی که فشار به سطح تنظیم‌شده برسد.

4- تکرار چرخه: این چرخه پر کردن، فشار دادن و توزیع آب همانطور که شما از آب در خانه خود استفاده می‌کنید، تکرار می‌شود. این فرآیند فشار ثابتی را حفظ می‌کند و جریان پایداری از آب را برای برآورده کردن نیازهای شما تضمین می‌کند.

فواید استفاده از مخازن تحت فشار

اکنون که متوجه شدیم مخازن تحت فشار چگونه کار می‌کنند، بیایید به بررسی نقش کلیدی آن‌ها در سیستم‌های پمپ آب بپردازیم:

 جریان یکنواخت آب: با وجودِ مخازن تحت فشار دیگر نیاز نیست که با هر بار باز کردن شیر، پمپ روشن شود. این امر به جریان آبی پایدار و بدون نوسان منجر می‌شود و از آسیب‌های احتمالی به سیستم لوله‌کشی ناشی از تغییرات فشار جلوگیری می‌کند.
 کاهش فرسودگی پمپ: مخازن تحت فشار از پمپ آب در برابر فعالیت‌های مکرر محافظت می‌کنند. روشن و خاموش شدن‌های متوالی می‌تواند به پمپ فشار وارد کرده و عمر آن را کوتاه کند. با استفاده از مخزن فشار، پمپ کمتر کار می‌کند که این امر به کاهش خرابی‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری منجر می‌شود.
 صرفه‌جویی در انرژی: مخازن تحت فشار با کم کردن دفعاتِ روشن شدن پمپ، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند. از آنجایی که پمپ‌ها بیشترین انرژی را در زمان راه‌اندازی مصرف می‌کنند، منبع انبساط، بهعنوان یک افزودنی مطلوب برای کاهش اثرات زیست‌محیطی سیستم آب عمل می‌کند.
 افزایش طول عمر پمپ: مخزن تحت فشار بهعنوان محافظی برای پمپ آب عمل می‌کند. با کاهش فشار وارد بر پمپ و فراهم کردن یک منبع ثابت آب، به افزایش عمر پمپ کمک کرده و می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های تعویض زودهنگامِ پمپ و حتی تعمیر کمک کنند.
 منبع آب اضطراری: در مواقع قطعی برق، مخازن تحت فشار می‌توانند بهعنوان منبع آب اضطراری عمل کنند. حتی زمانی که پمپ آب قادر به کار نیست، مخزن فشار اطمینان می‌دهد که شما همچنان به آب ذخیره‌شده برای نیازهای فوری دسترسی داشته باشید.

A blue cylinder with a white text Description automatically generated

نصب منبع تحت فشار

چهار روش برای نصب مخزن تحت فشار وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

 نصب در کنار پمپ آب
 نصب بالاتر از سطح پمپ آب (این مخازن یا دارای پایه هستند و یا این که حجم بزرگ‌تری دارند.)
 نصب روی پمپ آب (این منابع تحت فشار حالت توپی دارند.)
 نصب زیر پمپ آب

تصور کنید صاحب یک باغ بزرگ هستید و می‌خواهید جریان آب با فشار مناسب به نقاط مختلف در باغ برسد. در چنین شرایطی برای آبیاری منظم می‌توانید از یک منبع تحت فشار باکیفیت استفاده کنید. اما سوال این‌جاست که کدام برند بهترین مخزن تیوپ دار و بدون تیوپ را تولید می‌کند؟

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نصب پمپ آب با منبع انبساط

بهترین مخزن تحت فشار آب کدام است؟

برندهای مختلفی در زمینه تولید منبع انبساط در حال فعالیت هستند که برند اِمرا (Emra) یکی از معتبرترینِ آن‌ها است. منبع تحت فشار امرا، اولین مخزن تولید داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در فرایند ساخت منابع تحت فشار آب از رنگ پلیاستر استفاده می‌کنند. درحالیکه برند امرا چه بیرون و چه داخل منبع را با رنگ اپوکسی پوشش می‌دهد که نسبت به پلیاستر در برابر فشارهای فیزیکی و شیمیایی مقاومت بیش‌تری دارد. علاوهبر این، از ویژگی‌های زیر نیز برخوردار است:

 در فرایند ساخت این منبع تحت فشار از ورق‌های فولاد مبارکه به منظور افزایش مقاومت منبع استفاده می‌شود.
 منابع تحت فشار برند امرا با ظرفیت 24 لیتر تا 5000 لیتر و فشار کاری 10، 16 و 25 با رعایت استانداردهای مربوطه تولید می‌شوند.
 این منابع تحت فشار با پرس‌های ایتالیایی تولید شده‌اند.
 در کلِ فرایند کشش، ضخامت ورق از نقطه A تا Z یکسان است.
 برای جوشکاری مخزن اب تیوپی و بدون تیوپ از گاز منحصربه‌فردی که شامل CO2 و آرگون با ترکیب 92 به 8 درصد است استفاده می‌شود.
 درون این مخازن، از تیوپ Sefa ایتالیایی استفاده می‌شود.

ظرفیت تیوپ منبع تحت فشار چقدر است؟

ظرفیت تیوپ‌های منابع تحت فشار آب از 8 الی 3000 لیتر هستند. معمولاً ظرفیت مورد نیاز تیوپ برای مصارف خانگی بین 50 الی 60 لیتر و برای ساختمان‌های تکواحدی و چندواحدی که از یک پمپ آب مشترک بهره می‌برند، حدوداً 150 لیتر است. در کل، برای انتخاب ظرفیت تیوپ مخزن تحت فشار تیوپی باید به تعداد واحد و طبقات و اندازه‌ی خود پمپ دقت داشت. هرچقدر تعداد واحدها و طبقات بیش‌تر باشد، نیازمند یک تیوپ با ظرفیت بیش‌تر خواهیم بود.

A black plastic object with a black base Description automatically generated

عوامل کلیدی در انتخاب تیوپ برای مخازن تحت فشار

انتخاب تیوپ مناسب برای مخازن تحت فشار، نیازمند توجه به چندین عامل مهم است:

 قطر دهانه تیوپ: اندازه دهانه تیوپ که باید با فلنچ محل نصب هماهنگ باشد.
 ارتفاع تیوپ: ارتفاع تیوپ باید طوری باشد که با فضای داخلی مخزن و نیازهای ذخیره‌سازی سازگاری داشته باشد.
 نوع انتهای تیوپ: تیوپ می‌تواند دارای انتهای بسته، انتهای باز، یا دارای منگوله برای اتصالات خاص باشد.

این مولفه‌ها باید با دقت انتخاب شوند تا اطمینان حاصل شود که تیوپ بهدرستی با سایر اجزای سیستم پمپ آب همکاری می‌کند و عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهد.

انواع تیوپ مخزن تحت فشار:

تیوپ‌های منابع تحت فشار را می‌توان براساس ساختار و کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. البته بهتر است بدانید که تیوپ در دو شکلِ: گرد و گلابی‌شکل تولید می‌شود. در ادامه با رایج‌ترین تیوپ‌های منابع تحت فشار آشنا خواهیم شد:

تیوپ دنباله‌دار

این تیوپ دارای یک دنباله یا سرپوش است و تحت عنوان تیوپ منبع تحت فشار بازشو نیز شناخته می‌شود. جنس این تیوپ از مواد پلاستیکی است و از طریق سرپوش یا دنباله می‌توان آن را باز کرد و مایعات را درون تیوپ ریخت یا از آن خارج کرد. معمولاً این تیوپ در صنایع شیمیایی، غذایی، داروسازی و غیره که نیاز به نگهداری و انتقال مایعات و گازهای تحت فشار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیوپ مخزن تحت فشار ته بسته

این تیوپ‌ها دارای یک سرپوش یا درپوش بسته هستند که بعد از استفاده نمی‌توان آن را باز کرد. از آنجایی که سر انتهایی این تیوپ‌ها بسته است، مایعات و فشار حفظ و از نشتی و اتلاف جلوگیری می‌شود. کاربرد اصلی این نوع تیوپ در صنایع نفت و گاز، داروسازی، شیمیایی و غدایی است. معمولاً از این تیوپ‌ها برای مخازن تحت فشار بزرگ استفاده می‌کنند.

تیوپ سوراخ‌دار

تیوپ سوراخ‌دار مدل دیگری از تیوپ مخزن تحت فشار است که روی بدنه‌ آن سوراخ‌هایی برای ورود و خروج مایعات تعبیه شده است و با استفاده از شیرها یا اتصالات مناسب به سیستم‌های فشاری متصل می‌شوند. بهدلیل سوراخ‌هایی که روی بدنه این تیوپ وجود دارد، ورود و خروج سیالات به صورت دقیق‌تری انجام می‌شود. این تیوپ‌‌ها برای انتقال مواد شیمیایی، گازها، روانکارها و سایر مایعات تحت فشار کاربرد دارند.

تیوپ منگوله‌دار

در ته این تیوپ یک منگوله وجود دارد که آب از طریق آن وارد تیوپ می‌شود. معمولاً این تیوپ از لاستیک EPDM ساخته می‌شود و انتخاب خوبی برای مخزن تحت فشار خانگی و کوچک است.

عیب‌یابی تیوپ مخزن تحت فشار

سه روش مختلف برای عیب‌یابی تیوپ مخزن تحت فشار وجود دارد که به شرح زیر است:

۱. تشخیص بصری

با بررسی دقیق بصری تیوپ می‌توان مشکلاتی مثل ترک، پارگی، خوردگی، بریدگی و انحراف تیوپ را تشخیص داد. در چنین شرایطی اگر تیوپ تعویض نشود، آب نشت می‌کند و منبع تحت فشار از کار میفتد.

۲. تست فشار

یک فشارسنج را به شیر تخلیه منبع متصل می‌کنند. سپس، منبع با آب یا هوا پر می‌شود تا فشار آن افزایش پیدا کند. در این شرایط، فشارسنج فشار درون مخرن را اندازه‌گیری می‌کند. اگر فشار درون مخزن از حد مجاز کم‌تر یا بیش‌تر باشد، به این معناست که تیوپ خراب شده است.

۳. تست هیدرواستاتیک

منبع تحت فشار با آب پر می‌شود. سپس، با استفاده از یک فشارسنج به مدت بیست‌وچهار ساعت تحت فشار قرار می‌گیرد. چنانچه در طی این مدت هرگونه نشتی آب مشاهده شود، به این معناست که تیوپ خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

روش تعویض تیوپ مخزن تحت فشار

برای تعویض تیوپ مخزن تحت فشار مراحل زیر را انجام دهید:

1.شیر تخلیه منبع آب را باز کنید تا آب داخل مخزن به طور کامل تخلیه شود.
2.تیوپ قدیمی را با استفاده از یک پیچ گوشتی یا آچار از مخزن جدا کنید.
3.داخل مخزن را تمیز کنید.
4.تیوپ جدید را به منبع وصل کنید.
5.اگر تیوپ دارای سوراخ است، انتهای آن را با استفاده از مهره و ماسوره به بخش بالایی مخزن متصل کنید.
6.قبل از نصب، محل قرارگیری فلنچ و تیوپ را برای اطمینان از عدم وجود اجسام تیز یا براده‌های آهن بازرسی کنید.
7.از محکم بودن اتصال تیوپ به منبع مطمئن شوید.
8.شیر ورودی آب را باز کنید تا منبع مجدداً از آب پر شود.
9.از یک شیر سوزنی استفاده کنید تا فشار هوای درون مخزن به مقدار موردنظر تنظیم شود.
10.اکنون منبع آماده استفاده مجدد است.

توجه: هنگام خارج کردن یا نصب تیوپ مخزن تحت فشار جدید، از حرکت چرخشی استفاده کنید تا از آسیب دیدگی تیوپ پیشگیری شود.

نکات مهم نگهداری تیوپ مخرن تحت فشار

برای افزایش عمر مفید تیوپ مخزن تحت فشار و بهبود عملکرد منبع تحت فشار بهتر است نکات نگهداری از تیوپ مخزن تخت فشار را بدانید و رعایت کنید. این نکات عبارت‌اند از:

 نصب صحیح تیوپ و منبع بسیار حائز اهمیت است. چراکه نصب نادرست موجب نشتی آب یا فشار غیراستاندارد درون منبع می‌شود.
 برای جلوگیری از ورود ذرات معلق و زنگ‌زدگی منبع، در قسمت ورودی آب منبع از فیلتر استفاده کنید.
 به صورت دوره‌ای فشار هوای داخل مخزن را بررسی و در صورت نیاز تنظیم کنید.
 احتمال فرسودگی و پارگی تیوپ منبع بعد از چند سال استفاده وجود دارد. در نتیجه، باید به صورت دوره‌ای چک و در صورت نیاز تعویض شود.

قیمت مخزن تحت فشار بدون تیوپ و تیوپ‌دار

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت مخزن تحت فشار تأثیر می‌گذارد، حجم مخزن است. طبیعتاً هر اندازه حجم مخزن بیش‌تر باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود. علاوه بر این، اعتبار برند سازنده، کیفیت متریال ساخت، تولید داخل یا خارج نیز بر قیمت نهایی مخزن تحت فشار موثر هستند. به طور معمول قیمت مخزن تحت فشار بدون تیوپ یا دیافراگمی دو الی سه برابر نسبت به مدل تیوپی بیش‌تر است.

قیمت تیوپ مخزن تحت فشار

فاکتورهای مختلفی روی قیمت تیوپ مخزن تحت فشار موثر هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

 برند سازنده تیوپ: برندهای مختلفی در زمینه تولید تیوپ مخزن تحت فشار در حال فعالیت هستند که هر یک کیفیت متفاوتی دارند. هر چه اعتبار و کیفیت برند سازنده تیوپ بیش‌تر باشد، قیمت محصول نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 جنس تیوپ: جنس پوسته به کار رفته در فرایند تولید تیوپ هرچقدر مرغوب‌تر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.
 حجم، گنجایش و ظرفیت تیوپ: تیوپ‌های منبع تحت فشار در حجم‌های 24، 35، 50، 80، 100 لیتری و غیره طراحی و تولید می‌شوند. هر اندازه گنجایش تیوپ بیشتر باشد، به این معناست که برای تولید آن از مواد اولیه بیشتری استفاده شده است و قیمت بالاتری دارد.

A black bottle with a long neck Description automatically generated

سخن پایانی

 

منبع تحت فشار آب یکی از اجزای مهم در سیستم پمپ آب است که به کنترل و تنظیم فشار آب کمک می‌کند. تیوپ مخزن تحت فشار وظیفه ذخیره آب و حفظ فشار آب در این مخازن را برعهده دارد. این تیوپ ممکن است که در اثر عوامل مختلفی خراب شود و نیاز به تعویض پیدا کند. نمایندگی پمپ آب ابارا، بهعنوان مرکز فروش تیوپ مخزن تحت فشار در دسته لوازم جانبی و همچنین منبع تحت فشار از برندهای معتبری نظیر امرا فعالیت می‌کند. اگر قصد خرید منبع تحت فشار یا تیوپ آن را دارید، با ما تماس بگیرید.

 

سولات متداول

  • مزیت اصلی تیوپ مخزن تحت فشار آب چیست؟

    باعث کاهش فشار به پمپ می‌شود و می‌تواند طول عمر پمپ آب را افزایش دهد. علاوه بر این، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

  • برای کنترل فشار آب ست کنترل بهتر است یا مخزن تحت فشار؟

    اگر متصل به آب شهری هستید که حداقل 0.5 بار فشار دارد ست کنترل یا کلید اتومات دیجیتال بهتر است. اگر در مناطقی ساکن هستید که این فشار حداقلی وجود ندارد، مخزن تحت فشار انتخاب بهتری خواهد بود.

  • بهترین روش برای عیب‌یابی تیوپ مخزن تحت فشار چیست؟

    تست هیدرواستاتیک دقیق‌ترین روش برای تشخیص خرابی تیوپ منبع تحت فشار است.

  • بهترین روش نصب مخزن تحت فشار کدام است؟

    بهترین روش نصب این است که پمپ آب زیر و مخزن روی آن قرار بگیرد.